ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

ברכבת הקלה בגוש דן עבדו שבעה ימים בשבוע - עד שהגיעו לבני ברק

כריית המנהרות התקדמה עד כה מפתח תקוה לבני ברק מהר מהמצופה, אבל היא עלולה להיבלם בכניסה לעיר לכשלושה שבועות • הסיבה: חשש מפני עבודה בחגים באזור חרדי • משרד העבודה: "לא התייחסנו לעצירת העבודות ברכבת הקלה" • משרד התחבורה: "אנו לא קובעים"

עבודות הרכבת. צילום: אבי דישי, פלאש 90
עבודות הרכבת. צילום: אבי דישי, פלאש 90



לאחר רכבת ישראל, גם בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן מסתמנות בעיות סביב עבודות התשתית בשבתות ובחגים. הכרייה של המנהרות התת־קרקעיות, שבהן תיסע הרכבת הקלה, הגיעה כמעט לגבול העירוני של בני ברק. מכונות הכרייה הענקיות (TBM), המופעלות על ידי קבלניות החפירות הסיניות של החברה הממשלתית נ.ת.ע, עבדו עד כה שבעה ימים בשבוע. אבל כעת בכיר המקורב לפרויקט מעריך בפני TheMarker כי העבודות מתחת לאדמת בני ברק יושבתו בתקופת החגים, עקב חשש מהרחוב החרדי.

אחת מחמש מכונות ה-TBM המופעלות כיום, שזכתה לכינוי "וונדר וומן", יצאה לפני שלושה חודשים מפיר השילוח בקרית אריה בפתח תקוה בדרכה לתחנה התת־קרקעית אם המושבות שבשטחה של בני ברק (אף שאם המושבות היא פתח תקוה), בסמוך לכביש 4. משם היא תמשיך דרומה לצומת גהה, ותפנה לציר ז'בוטינסקי לכיוון תל אביב.

עבודות הכרייה מפתח תקוה לכיוון בני ברק נעשו בקצב מהיר יחסית עד כה. המכונה, שכורה באדמה ובמקביל בונה את טבעות הבטון של המנהרה, התקדמה בקצב של כ–15 מטר ביום — 50% יותר מהמהירות שהוצהרה לפני שיגור המכונות.

כעת מתברר כי ההתקדמות הזריזה של הסינים היתה כנראה לחינם — מאחר שעבודתם צפויה להיבלם בבני ברק בחגים. תקופת החגים תיפתח בערב ראש השנה, שיחול ביום רביעי הקרוב, ותינעל כשלושה שבועות לאחר מכן, במוצאי שמחת תורה. לא ברור אם בשבועות אלה יופסקו העבודות לסירוגין, או שנ.ת.ע תימנע לחלוטין מהכנסת ה–TBM לבני ברק מעתה עד סוף החגים.

תחנת אם המושבות ממתינה ל"וונדר וומן"

הכרייה האופקית, הנעשית בעומק של עשרות מטרים מתחת לאדמה, אינה מורגשת מעל לפני השטח, וזאת אחת הסיבות שהתנהלה עד כה על ידי הסינים גם בימי המנוחה. ואולם העבודות להקמת התחנות התת־קרקעיות שלאורך הדרך נפסקות לרוב בשבתות ובחגים. התחנות נחפרות על ידי הקבלנים הישראלים שיכון ובינוי ודניה סיבוס. האחרונה אחראית על המקטע המזרחי, שבו נמצאת בני ברק.

ביום שני העלתה נ.ת.ע לעמוד הפייסבוק שלה תמונה של ההכנות בתחנת אם המושבות לפריצת קיר התחנה הצפוני על ידי ה–TBM. בתמונה אפשר לראות כי התחנה חפורה במלואה ונבנה בה שרוול פלדה, שדרכו תחצה המכונה את התחנה.

שר העבודה והרווחה, חיים כץ, נענה לפני שבוע וחצי לדרישות חברי הכנסת מהסיעות החרדיות, התובעים להימנע מעבודות הפיתוח והתשתית של רכבת ישראל בימי השבת והמנוחה, והנחה את אנשי המקצוע להימנע מעבודות כאלה במשך חגי תשרי. בתגובה לשאלת TheMarker אם הוציאו הנחיה לעצור גם את עבודות בפרויקט הרכבת הקלה בתקופת החגים, השיבו במשרד העבודה והרווחה כי לא התייחסו לרכבת הקלה אלא לעבודות של רכבת ישראל.

במשרד התחבורה אמרו כי הם "לא קובעים ולא יכולים להתערב בעבודות הרכבת". בנ.ת.ע סירבו להגיב על הדברים.
עבודות הרכבת תקופת החגים רכבת ישראל הרכבת הקלה בגוש דן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד