י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

צניעות היא לא מילה גסה // מאי גולן

הרב ששמע את הבשורה בהיותו בביתו, מיד הרים טלפון למפקד המשטרה הבריטי וביקש לדעת למה הבריטים לא מונעים את הרצח ההמוני של המסתננים שרוצחים ביהודים, המפקד ענה לו שהוא לא קיבל פקודה, אז הרב אמר: "אם זה מה שאתה צריך, אז אני פוקד עליך!!" // מאי גולן מקבלת השראה

צניעות היא לא מילה גסה // מאי גולן



בימים כמו שלנו שבהם צדק מעורב בשחיתות, משילות ומנהיגות מאבדות מכוחן וכבודן וצניעות היא כבר מושג לא מוכר ברחובותינו, נאלצים רבים להיאחז במה שיכול לחזק אותם באמונה, שישנן עדיין מידות טובות שעל פיהן אפשר לנהוג. לכל אחד יש את האחיזה שלו, לפעמים זו דמות עכשווית, לפעמים מהעבר, ולפעמים זו פשוט דמות שהשפעתה עלינו לעולם לא תימוג. עבורי הדמות הזו היא הרב אברהם יצחק הכהן קוק.

לא פעם אני מוצאת את עצמי נשענת על כתביו ומתנחמת בהם. לא פעם הם מבהירים לי סוגיות קשות לעיכול ואף גורמים לי להתגעגע למשהו שאפילו לא הכרתי, אך יותר מכל הם גורמים לי להרגיש שהיה טוב ובע"ה עוד יהיה הרבה יותר טוב, רק צריך להאמין.

לא מעט מהדור הדתי הצעיר ואף החילוני מרגיש מחובר לרב קוק, ולכן דווקא בימים מורכבים כמו שלנו עם מציאות לא קלה לעם ישראל, רציתי להקדיש לו את הטור הזה ולו עבור אלה שמוצאים בו נחמה.

גדולתו בתורה של הרב קוק שלמד בישיבת וולוז'ין כ- 18 שעות ביום בלי לעצור לרגע - ידועה ללא מעט אנשים שמשתייכים לזרם החרדי והדתי, אבל ככל שעוברות השנים מתחדד החיבור של הרב קוק ללא מעט חלקים מהחברה הישראלית, מה שגרם לי להבין שככל הנראה כדאי לחזור לפחות על מעט ממה שלימד הרב קוק ב-28 שנות כהונתו כרב ביפו ובירושלים.

הרב קוק היה ממובילי ומפיקי הצהרת בלפור שסימנה תפנית היסטורית בהגדרה ובהכרה של עם ישראל בארץ ישראל. הוא ראה בתפיסת עולמו את היהודים עולים לארץ ובונים אותה תוך שמירה על ערכי המורשת של העם היהודי. בפרעות שחוו יהודי הארץ בשנות ה-20 של המאה הקודמת כתב הרב קוק ופעל רבות כדי שהשלטון הבריטי יטפל בבעיית המסתננים הערבים שפרצו לשכונות היהודיות, ביצעו מעשים חמורים בנשים, הכו ילדים ורצחו יהודים; כל זה כמובן בתקופה שהשלטון הבריטי שקיבל את המנדט לבניית בית לאומי לעם היהודי היה אדיש לחלוטין.

בשבת אחת בזמן פרעות תרפ"ט בחברון נרצחו 69 יהודים בבת אחת - על לא עוול בכפם. הרב קוק ששמע את הבשורה בהיותו בביתו, מיד הרים טלפון למפקד המשטרה הבריטי וביקש לדעת למה הבריטים לא מונעים את הרצח ההמוני של המסתננים שרוצחים ביהודים, המפקד ענה לו שהוא לא קיבל פקודה, אז הרב אמר: "אם זה מה שאתה צריך, אז אני פוקד עליך!!" - מנהיגות שלא פעם מרגישה כחסרה היום במדינת ישראל.

הרב קוק קידם ועשה מאמץ עילאי לאחדות השורות; כך עשה במסע המושבות שבו לקח איתו רבנים מהעדה החרדית ואחרים ויצא לפגישות עם בני המושבות שמרדו בממסד הדתי, אך האמינו בגאולת הארץ ובחזון התנ"ך. כך בעצם הנחיל לתלמידיו את חשיבותה של אחדות ישראל שעד היום מקפידים עליה יותר מכל מצווה אחרת. דווקא היום אנחנו מבינים איזה ערך קריטי יש לאחדות בעם ישראל במיוחד כשיש גורמים מבחוץ ומבפנים שכל רצונם הוא החלשת כוחה של ישראל ואף השמדתה. היום אנו מבינים יותר מהכל, שהשיטה בה חותרים תחת ההנהגה ואז "באים להציל" את המדינה מהתפוררות - לא יכולה לעבוד אם מדינת ישראל לא תפנים את חשיבות ערך האחדות פעם אחת ולתמיד.

יש לא מעט דברים שאני אישית מצטטת מכתבי הרב קוק במהלך שגרת חיי, אך אחד ממנהגיו מוביל אותי בכל מיני רבדים בהתנהלות היום יומית שלי וזה המנהג של ההשתדלות שלא לאכול בשר ואף לטעום כזית רק בערב שבת. גם אם אתם לא צמחוניים וגם אם כן, למנהג הזה השלכות הרבה מעבר. השלכות של צניעות גדולה, הסתפקות במועט, הבנה כי מאחורי בעל החיים (שבקלות מוגדר כדבר הרבה יותר נחות ממך), גם לו, לא צריך להזיק אם אפשר שלא, ומעל הכל - האמונה שיום יבוא והכל יהיה טוב יותר. ללא סבל רב, ללא כאב מיותר, ללא שנאת חינם. רק אהבה והרבה ממנה.
זו בשבילי על קצה המזלג מורשתו של הרב קוק - שכל כך חשובה בעיניי לעם היהודי, להוויה שלו, ולעתידו.

*תודה מיוחדת ליאיר דן מבית הרב קוק על ההשראה הרבה לטור הזה.
הרב אברהם יצחק קוק צניעות מאי גולן שחיתות משילות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד