י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

למרות הלחץ החרדי - הגרלת "מחיר למשתכן" תתקיים מחר כמתוכנן

למרות עתירה חרדית שביקשה להקפיא את הגרלת מחיר למשתכן הקרובה משום שהיא מפלה את הציבור החרדי, קבע בג"ץ כי בעיתוי הנוכחי אין מקום למתן צו, אך יש צורך בקביעת דיון בנושא בהקדם • משרדי הבינוי והשיכון והאוצר: "עיכוב של הגרלת 12 אלף יחידות דיור למועד לא ידוע יפגע במאמצים להתמודד עם משבר הדיור"

צילום אילוסטרציה: pixabay
צילום אילוסטרציה: pixabay



בג"ץ דחה היום (א') את העתירה לדחיית ההגרלה הקרובה במסגרת תוכנית למשתכן, וזו תתקיים מחר כמתוכנן.

לפני כשבועיים עתר עו"ד נתן רוזנבלט לבג"ץ בבקשה להוציא צו מיוחד שיקפיא את קיום ההגרלה, בטענה שזו מפלה את הציבור החרדי ומקשה על השתתפותו בהן. דחיית העתירה נומקה בעיתוי ה"צפוף" שלה ובקירבה למועד ההגרלה. עם זאת, נקבע כי יש צורך בקיום דיון בנושא בהקדם.

רוזנבלט טען בעתירתו כי הגרלות מחיר למשתכן מפלות את הציבור החרדי בכך שהן מיועדות רק לזכאים שנרשמו במחזור א' של התוכנית, בעוד שרוב הזכאים החרדים נרשמו רק במחזור ב'. זאת, בשל אי הנגשה של הפרסומים בדבר ההגרלה ואמצעי ההרשמה אליה (אלה הופצו באינטרנט, למשל, שרוב הציבור החרדי אינו משתמש בו).

בתשובה שהגישו משרדי האוצר והבינוי והשיכון, נטען כי אין כל ממש בטענות האפליה, והטענה כי חרדים רשומים בעיקר לסדרה ב' היא טענה בעלמא שאין לה שום ביסוס עובדתי. לדברי המשיבים, אין שום דרך לדעת אם הנרשמים משתייכים למגזר החרדי אלא על פי מקום מגוריהם הנוכחי, וגם בכך אין ודאות של ממש. על בסיס טענה זאת נמנעה המדינה מלפרוט בתשובתה את החלוקה לנרשמים בסדרה א' ובסדרה ב' לפי ערים, למרות שזו יכלה לסייע לבג"ץ לקבל תמונה בהירה יותר לגבי השייכות המגזרית של הנרשמים.

בתשובתם הדגישו השרים את התזמון של העתירה, וטענו כי יש לפסול אותה מטעמי שיהוי. לטענתם, אם תידחה ההגרלה יגרום הדבר לפגיעה בנרשמי סדרה א' שמחכים זה זמן ארוך לממש את זכאותם לדירה: "עיכוב הגרלת 12 אלף יחידות דיור למועד לא ידוע יפגע במאמצים להתמודד עם משבר הדיור", נכתב בעתירה – וזהו עיכוב שכחלון לא יכול להרשות לעצמו, מול תוכנית שסופגת התקפות בלתי פוסקות מצד יזמים, משקיעים, רוכשים ופוליטיקאים. "זהו ציבור שממתין זמן רב להגרלה ולא קנה דירה בשוק החופשי... פתיחת ההגרלה גם בפני חברי סדרה ב' תביא לפגיעה באמון שנתנו בתכנית", כתבו המשיבים.

בתשובתם הדגישו המשרדים המשמשלתיים כי החלוקה לשתי סדרות היא חלק ממדיניות מנהלתית בעלת תכלית ראויה, שאין לה ולאפליה כל קשר. לטענתם, כבר עם הוצאתה של תוכנית מחיר למשתכן לפועל נשמעו תלונות לגבי תמהיל הנרשמים ולנציגות המגזר החרדי, ולפיכך הוחלט על הקמת עמדות מידע ביישובים בעלי ציביון חרדי, בהם בית שמש, בני ברק ואלעד. אלו מאפשרים הנפקת תעודות זכאות והרשמה להגרלות שלא דרך אתרי האינטרנט. עם זאת, לא צוין מתי נפתחו עמדות אלו לטובת שימוש הציבור החרדי, ומה היה מצב ההרשמה לסדרה א' באותה העת.

המשיבים אף מציינים כי כבר במהלך 2015 הועלו טענות כי האוכלוסייה החרדית לא נכללת בסדרה א' ולשם כך פתחו המשרדים בשני שיווקים מיוחדים באזורים בעלי צביון חרדי - גם לסדרה ב'. "הוחלט כי פרסומים לשני הפרויקטים הללו יתפרסמו גם בעיתונות החרדית וגם בעיתונות המקומית...וזאת בנוסף ולצד פרסום במספר עיתונים יומיים", נכתב בתשובת המדינה. עם זאת, לא הובאו נתונים המציגים את הפרסומים לתוכנית כולה במגזר החרדי בהשוואה לפרסומים בציבור הכללי או בקרב מגזרים ייחודים אחרים, כמו המגזר הערבי למשל.

למרות ההסתייגויות המובאות על ידי המשיבים, בהגרלה שצפויה להתקיים מחר החליטו במשרד הבינוי והשיכון בכל זאת לפתוח את ההרשמה להגרלה על דירות בבית שמש, גם בעבור נרשמי סדרה ב'. באופן לא מפתיע, רמת הביקושים שם הוכיחה את עצמה, כאשר 3,419 איש נרשמו להגרלה של 68 דירות, נכון ל-7 בספטמבר. בכך היתה בית שמש שנייה ברמת הביקושים ביחס להיצע הדירות רק למודיעין.
מחיר למשתכן שוק הדיור מצוקת הדיור בג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד