י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

פרסום ראשון: עתירה נגד יציאת הרב ברלנד לאומן

שעות לאחר שהפרקליטות הודיעה כי לא תערער על ההחלטה של ועדת השיחרורים לאפשר להרב ברלנד לטוס לאומן, הוגשה עתירה דחופה לבית המשפט למנוע את יציאתו • סיכויי העתירה להתקבל? קלושים

הרב ברלנד בבית המשפט. צילום: יונתן זינדל פלאש 90
הרב ברלנד בבית המשפט. צילום: יונתן זינדל פלאש 90



שעות לאחר שהפרקליטות הודיעה כי לא תערער על ההחלטה של ועדת השיחרורים לאפשר להרב ברלנד לטוס לאומן, הוגשה עתירה דחופה לבית המשפט המבקשת לבטל את ההחלטה - כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

במידה ובית המשפט ידון בעניין רק מחר (שלישי), כנראה יהיה זה מאוחר מידי, היות והרב ברלנד כבר לא ישהה בישראל. אולם קיימת אופציה כי שופט תורן יקבל את הבקשה לצו מניעה דחוף, כך שיציאתו של הרב ברלנד מישראל תתעכב עד לשעות הבוקר אז יתקיים דיון בעניין. יצויין, כי סיכויי העתירה להתקבל, אינם גבוהים.

"החלטה זו חורגת באופן ניכר ממתחם הסבירות, באשר עיקר נימוקה מתבסס על קביעה מוקשה, לפיה המשיב הינו "מראשי רבני ברסלב", וכן אינה משקללת נכונה – או במחילה, כלל – את התוצאות הקשות הצפויות מנוכחותו המשיב באומן, לעת הזו" נכתב בפתח העתירה שהגיעה לידי 'בחדרי חרדים'.

מגיש העתירה, עו"ד יעקב בורובסקי בשם איתי נחמן שלום, טען כי "הוועדה ראתה ב'קרבת זמן השחרור' בעוד כשבועיים, משום נימוק לטובתו של המשיב, בעוד שהיא התעלמה התעלמות מסוכנת והרת אסון מהמשקל הסגולי העצום שיש להתקבצות החד שנתית של רבבות חסידי ברסלב, וביניהם מאות ואלפים ממתנגדיו ומוקיעיו של המשיב, ובראשם רבנים שקראו למחות מחאה אקטיבית באם יגיע אותו אסיר לאומן" כתב בעתירה שהוגשה לבית משפט המחוזי בלוד.

גורמים המזוהים עם העותרים הסבירו ל'בחדרי' כי אין ספק שהגעתו של הרב ברלנד לאומן - תהפוך את כל החג למהומה אחת גדולה של מלחמת הכל בכל. לדבריהם, מאות חסידי ברסלב לא יעצרו ברוחם וללא ספק ימחו בכל רעש גדול בכל עת שהרב ברלנד ייראה בציבור, הדבר כמובן ייענה בתגובות אלימות מצד חסידיו וניבטת סכנה ממשית לשלום הקיבוץ.

בעתירה נטען עוד כי "בשום תאריך אחר במעגל השנה לא מזדמן לחסידי ברסלב לשהות יחד בכפיפה אחת, יצירת המצב של הצטופפות מחנות יריבים שכאלה, מוקיעי ברלנד מחד גיסא וחסידיו המושבעים, הקנאים והמשולהבים שכבר הוכיחו את נחת זרועם לא פעם - מאידך גיסא, מתחת לקורת גג קטנה ומצומצמת אחת של מתחם הקבר של רבי נחמן ובית הכנסת המרכזי במקום, היא ללא ספק מתכון למציאות שקיים בה חשש בסבירות גבוהה ביותר לגילויי אלימות קשה ואף להידרדרות לשפיכות דמים".

טענה נוספת שהעלה עורך הדין בעתירה שהגיעה לידי 'בחדרי', כי אחרי שלושה ימים, כמו אחרי שבועיים או כל טווח זמן אחר - החשש המיוחד הזה לא קיים יותר. "אין אפוא כלל שום משמעות לציון מועד השחרור שבעוד שבועיים. המשיב אם יהא משוחרר בחג הסוכות במדינת ישראל או בכל מקום אחר (ככל שלא תעוכב יציאתו בהליכים אזרחיים), לעומת המשיב החוגג בראש מאות חסידיו יחד עם מאות ואלפי מתנגדים ומוקיעים באומן שבאוקריינה - הן שתי מציאויות שונות הרחוקות זו מזו כרחוק מזרח ממערב ושמיים מארץ".

תלמידי הרב ברלנד הגיבו ל'בחדרי חרדים' כי "מדובר בעוד ניסיון נואש של אותו קומץ הזוי שרודפים את הרב ברלנד כבר כמה שנים ולא בוחלים בשום צורה ועושים שימוש ציני במתלוננים פעם אחר פעם ומנסים להצר את צעדיו בכל צורה אפשרית".

לדבריהם, "אנחנו סמוכים שבית המשפט ידחה כל ניסיון כזה על הסף מאחר ואפילו הפרקליטות ויתרו על האפשרות לערער על ההחלטה המתבקשת של וועדת השחרורים לאפשר לרב לטוס. יש לציין שהרב ברלנד ויתר במשך השנה האחרונה ולא ביקש שום חופשות והקלות גם במהלך שהותו בבית הסוהר אך ורק כדי שיוכל לקבל כעת את משאת ליבו להגיע לאומן בראש השנה דבר שהוא הקריב למענו את כל חייו במשך עשרות שנים כידוע לכל והוא זה אשר פרץ את הדרך לשם. אפילו השופט בהחלטתו ציין שהוא "מגלה הבנה לצורך של אחד מגדולי רבני ברסלב לשהות באומן בימי ראש השנה בפרטי בהתחשב בגילו ובמצבו הרפואי" כלשונו" אמרו ל'בחדרי'.



כפי שפורסם אתמול (ראשון) ב'בחדרי חרדים', ועדת השחרורים החליטה לאפשר לרב אליעזר ברלנד לטוס לאומן ולשהות שם בימי ראש השנה. בנימוקיו כתב יו"ר הוועדה, השופט בדימוס שלמה איזקסון: "אני מבין את החשש של משטרת ישראל ושל ב"כ המשיב לפיו קיים חשש סביר שהאסיר לא ישוב ארצה בשל הימלטותו הסדרתית בעבר מגורמי אכיפת החוק. סוגיה זו תוסדר בכך שעל האסיר יוטלו ערבויות שיבטיחו את שובו ארצה".

האישור לו ייחל הרב ותלמידיו ניתן בכפוף לכך שהרב שהודה והורשע בביצוע מעשים חמורים, ייצא מישראל לא לפני יום שלישי ועליו לשוב לישראל לא יאוחר מיום ראשון שלאחר ראש השנה.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הערבויות שהוטלו על הרב הן כדלהלן: הפקדה של 180,000 ש"ח במזומן בקופת בית המשפט, ערבות אישית של הרב על סך 360,000 ש"ח ושתי ערבויות נוספות של צדדים שלישיים בסך 200,000 ש"ח.

עם שובו של הרב ברלנד ארצה לאחר ראש השנה, תחזור לתוקפה ההחלטה על איסור יציאה מהארץ עד לתום התקופה בה הוא אסיר ברישיון - שבועיים לאחר ראש השנה.
הרב אליעזר ברלנד עתירה דחופה טיסה לאומן שובו בנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד