י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

סיכום שנה בגזרת הנשים החרדיות ש'עשו את זה'

כולן טובות, כולן מיוחדות וכולן עוברות מדי יום אתגרים לא פשוטים. רבות נותרות מאחורי הקלעים משום שאין דרך טבעית להגיע לכל אחת ואחת - אלא שאלו שכן הצלחנו להגיע אליהן ולהתחקות אחר ההישגים היפים שלהן, ראויות לפרגון. פרוייקט סיכום מיוחד ל'לובי נשי'

סיכום שנה בגזרת הנשים החרדיות ש'עשו את זה'



מדי סוף שנה מגיעים הסיכומים השונים, הסקרים ויצירת קטגוריות שונות. מה לעשות? זה תמיד מעניין, ויש את אלו שמצליחים להיכנס לתודעה בשנה שזה עתה חלפה לה. אנשים משפיעים, אנשים מצליחים, אנשים שהורסים ואנשים מכל הסוגים.

לנשים יש חלק משמעותי ביותר בכל הדינמיקה בעולם, זה ברור. אם שואלים אותי – נשים היו צריכות לנהל את העולם והוא היה נראה טוב יותר. אך מכיוון שעד להגשמת החלום הזה אני מתמודדת עם המציאות הנוכחית, מה שכן יכולתי לעשות, זה להביט על הנשים סביבי ולהעריך אותן, ללמוד מהן.

כאמא אני גאה בכל אישה ואישה באשר היא. זו שמצליחה לתפקד יום שלם בלי להתעצבן, וזו שמתעצבנת בכל יום לפחות כמה פעמים. זו ששוכחת מה הילד ביקש לארוחת צהריים וזו שלא הספיקה לכבס את התלבושת של הילדה. זו ששכחה להכין כחול לבן לראש חודש וזו שאין לה כח לנקות עכשיו את המטבח המטונף והיא נזרקת על הספה. אז לפני הכל מקדישה את הערכתי לכל הנשים באשר הן, ולסיכומו של פרויקט, בחרתי השנה את עשר הנשים ש'שיחקו אותה'. שעשו משהו משמעותי שלא עשו שנה שעברה ואולי לא יעשו גם בשנה הבאה. השנה הן פשוט עשו את זה...

מתוך מבחר, וברור לי שיש עוד כל כך הרבה, נאלצתי לבחור רק עשר, אז הנה הן כאן, מקווה שתיהנו להכיר.

נעמה עידן





אין ספק שנעמה עידן, בת 35 מבני ברק, נשואה ואם לששה ילדים שיהיו בריאים, היא אחת הנשים ששיחקו אותה השנה ביג טיים. הבחורה שמגיעה ממשרד פרסום, שאגב מקפידה להעסיק כמה שיותר נשים – כידוע לי, רכשה את עיתון 'יום ליום'.

לאחר כחצי יובל בו שימש שופר תנועת ש"ס, החלו בעיות ונטישת מנויים. נעמה הגיע בצעד הכי לא צפוי ורכשה את העיתון. היא אישה אסרטיבית, עוצמתית וחדורת מטרה, אם כי שומרת על עדינות ונעם הליכות שקשה לעכל בתחום כה סוער וקשה. נעמה עברה תקופה סוערת שכללה שיחות איומים בנוסח "נזיק לכם", אך נראה שהיא כלל אינה מתכוונת לאפשר לאנשים כאלו ואחרים לפגוע בתוכניותיה ובוודאי שלא להיכנע. אישה חזקה במלוא מובן המילה, עשתה מהלך מדהים ומחזק מאוד עבור עולם הנשים.

עו"ד עומר ינקלביץ'





עומר היא שם די חדש בקרב נשות התקשורת החרדיות. אמנם ותיקה בתחומה, אך השנה פרצה למודעות בעקבות פרויקט ייחודי שהיא עומדת בראשו, 'אמנות ואמונה'. ינקלביץ', 39, אם לחמשה ילדים שיהיו בריאים, תושבת רמת בית שמש, משמשת כעורכת דין, היא דוקטורנטית למשפטים, מתעסקת בעיקר ביחסי ממשל, זכויות יוצרים וקניין רוחני. הייתה עוזרת משפטית לשופט מחוזי, שמשה בתפקידים בכירים במשרדי ממשלה, והיום, בין היתר, היא כמובן מפיקה את האיגוד החדש שמטרתו לשמש בית לאומנות החרדית. אין ספק כי תחום האומנות היה בכי רע במהלך כל השנים, ואמנים חרדים לא הצליחו לנסוק מעלה, בעיקר בשל חוסר מודעות של הסביבה, חוסר כלים להתפתח ומחסור בתקציבים. המיזם החדש מעודד אמנות, יצירה ותרבות במגזר החרדי ויתן מענה מקצועי מכל הבחינות לאמנים. אין ספק שמדובר בשיחוק השנה של עו"ד עומר ינקלביץ', וראוי להגיע לקדמת הבמה.

יפה אוליבצקי





מי שמכיר את יפה אוליבצקי, ירושלמית ואם לארבעה, אולי יתמה מה היא עושה ברשימת שיחוק השנה. הרי אוליבצקי משמשת שנים רבות בתפקיד ציבורי נחשב.

אלא שהשנה הזו היא נבחרה לשמש כקונסולית ישראל באיסטנבול שבטורקיה. אוליבצקי עבדה כ-18 שנה במשרד החוץ עד שנבחרה לדיפלומטית הראשונה. בסוף שנת 2010 היא נבחרה לשמש כנספח תרבות בשגרירות ישראל במוסקבה ומאז עברה תחנות שונות. היא השאירה בבית חלק מילדיה בארץ, כאלו שלומדים תורה, ובאותה תקופה אף אירסה בת בשעה טובה. כל התנאים שנדרשים למשפחה חרדית בנכר, לא הבהילו את יפה ובני משפחתה והיא עזבה את ישראל לטובת טורקיה עם כל הקושי הכרוך בדבר.

בראיון שהעניקה ל'לובי נשי', אמרה יפה: "גדלתי בבית חרדי לכל דבר, בגבעת שאול בירושלים. הבית שלנו היה ספוג ערכים ויראת שמיים.

"ההבדל היחיד שאולי אני יכולה להצביע עליו ושגרם להיותי "לא סטנדרטית" כדברייך, הוא ששני הוריי היו עובדי משרד ראש הממשלה, וכנראה מזה שאבתי את ההשראה והשאפתנות". ללא ספק בדובר בשיחוק ראוי מאוד ומכבד.



מושקי לנדאו





אני לא יודעת אם כל הקוראים מכירים את שמה של מושקי לנדאו, אבל עבורי היא אחת הנשים שמשחקות אותה כל השנה, והשנה כמובן במיוחד, לאחר שהקימה את עמותת 'הנני', ארגון לאמהות של ילדים עם צרכים מיוחדים. לנדאו, בת 28 מכפר חב"ד, אמם של מנדי בן החמש ושניאור בין הארבע. שניאור הוא ילד מתוק מאוד עם צרכים מיוחדים – שאובחן כילד עם מוגבלות שכלית התפתחותית. בבלוג מיוחד שפתחה מתארת מושקי, שעובדת כמורה במקצועה, את שגרת חייה שהשתנתה בשנת 2012 – אז נולד שניאור. כל הבית הפך לאתגר יום יומי עם כל המשתמע מגידול ילד מיוחד.

השנה מושקי שיחקה אותה בענק כשהקימה את העמותה שכל כולה למען אמהות כמוה, שמחפשות סיוע, תמיכה, אוזן קשבת, הקלה בימים כמו שבתות, חגים וכד'. היא הפכה לפעילה חברתית בולטת, אמא במשרה מלאה, עובדת במשרה מלאה וכמשרה שניה בארגון החדש שלה. מושקי, תמשיכי לעשות טוב לאמהות מיוחדות – יש לך זכויות מדהימות.

מירי ארנטל





מירי ארנטל מוכרת יותר כאישה שעומדת לצד בעלה בעבודה אינטנסיבית בעמותת 'זכרון מנחם', אותה הקימו לעילוי נשמת בנם שנפטר ממחלת הסרטן. ארנטל, ירושלמית, אם וסבתא פעילה במיוחד, מקדישה את חייה לאנשים חולים ובני משפחותיהם. בחול המועד פסח האחרון, התפרסמה רשימת מדליקי המשואה בערב יום העצמאות וביניהם הופיעה מירי, שהופתעה במיוחד והיתה בטוחה שמדובר במתיחה. הרשימה היתה כה דיסקרטית שאף פרט לא דלף ממנה, ושיחת הטלפון הפתיעה אותה.
כשארנטל עמדה על הבמה המרכזית בהר הרצל והדליקה משואה, היא עמדה שם "כדי שכולם יראו את העשייה המבורכת של הציבור הדתי והחרדי לקדש שם ה'", כפי שהתבטאה בראיון ראשוני שהעניקה ל'לובי נשי' רגע אחרי היוודע דבר בחירתה.

ארנטל, שנמצאת בעשיה ציבורית בולטת מאחורי הקלעים כבר עשרות שנים, יצאה השנה בגדול אל קדמת הבמה מול כל עם ישראל וביקשה לקדש שם ה'. שיחוק השנה מבחינתה – ללא ספק.

נחמי שפיגל נובק



צילום מתוך שער 'ידיעות אחרונות'

נחמי שפיגל נובק, בשנות השלושים לחייה, אם לארבעה ומתגוררת בעיר בית שמש, שמרה ככל יכולתה על אנונימיות כשהפכה לטייסת החרדית הראשונה. זה היה קשה משום שאין אדם שלא התעניין באייטם לוהט שכזה, אלא ששפיגל עשתה זו נטו מתוך מקום פנימי ולא חיפשה כותרות. כמו שיש עוד מקצועות שונים ומגוונים, היא בחרה להיות טייסת. את התמחותה עשתה בארה"ב, כשהיא מקבלת סיוע חם ותומך ממשפחתה ומשפחת בעלה, ואת סיום הלימודים שלה עשתה ממש לאחר חופשת הלידה האחרונה שלה.

שיחוק השנה של שפיגל לא מגיע מתוקף היותה טייסת חרדית, אלא נקנה דווקא לאחר שנאלצה לצאת מהאנונימיות שלה כשנבחרה להטיס את ראש הממשלה, בנימין נתניהו ואשתו שרה, לפגישת פסגה בסלוניקי. לאחר פרסום ידיעה זו הפכה שפיגל-נובק לטייסת החרדית הראשונה והמפורסמת במיוחד, ותמונתה עם הזוג נתניהו התפרסמה בראש כל עיתון ואתר.

דבורה אייפרמן





דבורה אייפרמן, בת 37, אם לששה שיהיו בריאים, תושבת רמת בית שמש, עובדת בשירות המדינה כבר 17 שנה. היא הגיעה היישר מהסמינר הישן לתפקיד חשבונאות במשרד ראש הממשלה. לפני כאחת עשרה שנה עברה למשרד לשירותי דת ובהמשך קיבלה את תפקידה הניהולי, אחראית מבני דת. במשך שנים שימשה כאישה חרדית מהמיינסטרים כמעט לבדה. עם השנים הבינה שיש לה שליחות. דבורה עברה תאונת דרכים קשה עם בני המשפחה. היתה פצועה אנוש עם פגיעת ראש כשהיא בחודש שמיני עם תאומים - שהיום הם בני שלוש. היא קיבלה את חייה וחיי ילדיה במתנה והדבר היווה עבורה זרקור לכיוון חדש. מאז היא מרגישה שליחות בעבודתה ועושה הרבה מאוד דברים לקידום רוחני. עשתה סקרים על נושא נשים טובלות, והתוצאות המפחידות היו בירידה, מה שגרם לה לקחת על עצמה לשנות את הנושא על ידי יוזמת פעילויות שונות.

המטרה שלה לשנות את התדמית בנושא טהרת המשפחה. השיחוק של דבורה השנה, ביחס לכל עשרות השנים הקודמות, הוא הצלחה להעלות את נושא הטהרה למודעות הציבורית. לפתח שיח בנושא על שינויי הדור, לא חלילה מבחינה הלכתית אלא מבחינה חברתית. יש היום משוב מקוון לטובלות, יש היום הרצאות שלמות על תפקיד הנשים שנותנות שירות. דבורה עסוקה בטיפול בהרבה מאוד סיפורים לא נעימים ובמקוואות פחות מטופחים.

"פעם השיח היה יותר סגור ומצומצם" אומרת אייפרמן בשיחה עם 'לובי נשי', "אבל היום מדברים! פחדתי שנגיע לשלב שהבעיה הזו תתפוצץ לנו בפרצוף, ותודה לה' שהצלחנו לחולל קידמה מדהימה בנושא המקוואות והשיח בנושא שמירת טהרה".

"המטרה שלי בתפקידי כמנהלת אגף מבני דת במשרד לשירותי דת להטביע חותם משמעותי בפרויקטים חשובים אותם אני מובילה, הן בתחום בינוי בתי הכנסת והמקוואות ומבני המועצות הדתיות ברחבי הארץ תוך שימת דגש מרבית על הפאר של מבנים אלו, והן בפרויקטים רחבים העוסקים בתחום המקוואות והשירות הכולל הניתן בהם לכלל הציבור הנצרך לשירותים אלו. העשייה השוטפת באופן יומיומי ממוקדת מטרה תוך התמקדות על השירות במקוואות וזאת על מנת לחולל מהפך תודעתי ושורשי על מנת ליצור מציאות של יוקרה וכבוד למצבת המקוואות לציבור הטובלות וכן לצוותות הבלניות. פעילויות שוטפות אלו בסופו של יום מביאות ללא ספק סטנדרטים חדשניים של תפישות חדשות ואף ייחודיות ממה שהיה קיים עד היום וזאת בכדי לפתוח צוהר חשוב לציבור אשר נצרך לשירותים אלו אף לאלו שרחוקות מקיום תורה ומצוות אך מצוות הטבילה חשובה להם. בעשיה זו אנו גורמים לרבים מהעוסקים במלאכת בתי הכנסת והמקוואות להעלות את רף האיכות הביצועים שאנו דורשים מעצמנו והם כאחד".

שיחוק רוחני מדהים לטובת נשות עם ישראל. כה לחי.

חדוה קלינהנדלר



צילום: עומר הכהן

חדוה, 31, מייסדת ומנכ"לית הסטארט-אפ Emerj, נשואה ואם לילד, מבני ברק, עוסקת מזה שנים רבות בכל הנוגע לתחום הדיגיטל, כתיבה, שיווק וגם העצמה נשית בתחום העסקי. עד לפני כשנתיים ניהלה עסק של שיווק ותוכן בעולמות הלייפסטייל, ומאז היא בהיי טק. בזכות המיזם האחרון שלה, כאמור Emerj, קיבלה השנה הצעה מתעיינת ומפתה מצד אנשי ביל גייטס שהתעניינו במוצר. השיחוק של קלינהנדלר הוא עצם העובדה שנבחרה השנה כאחת מחמשים הנשים המשפיעות של ליידי גלובס, ואכן מדובר בשיחוק לא קטן עבור אישה חרדית צעירה שיצאה עם סטארטאפ טרי, ובפרט שרשימה זו מורכבת מנשים שנחברות בקפידה רבה. ברשת היא אהודה ונחשבת להשראה עבור נשים רבות שרואות בה אחת מהנשים שמעצבות תוכן משמעותי.

בשיחה עם 'לובי נשי' היא אומרת שהשיחוק מבחינתה הוא ליצור סטארטאפ שישפר את חיי העבודה של אנשים ואת תפוקת העסקים בהם הם עובדים. חדוה צועדת יד ביד עם שותפות נאמנות לדרך ומיזמים כמו קמא טק שעוזרים לה רבות. חדוה משדרת הרבה מאוד אמונה וחושבת שמי שמתורגל באמונה, בנוי ליזמות. אכן, שיחוק.

ציפי בורנשטיין





ציפי בורנשטיין, בת 38, אם לששה ילדים שיהיו בריאים מבני ברק, חסידת גור - וכמה מפתיע, מתעסקת בתחום הכי סמוי מן העין. מנהלת אדמינסטרטיבית של בית חולים פסיכיאטרי, ודוקטורנטית למנהל מערכות בריאות.

בשנה האחרונה גברה פעילותה של בורנשטיין והיא עשתה את השיחוק שלה בריכוז בניין בן 7 קומות במעייני הישועה המוקדש כולו לבריאות הנפש. אמנם המרכז עובד שנים, אך רק השנה הוקם הבניין החדש ובו שתי מחלקות אשפוז, מחלקה מפוארת לגברים הפועלת בתפוסה מלאה. מחלקה מותאמת לנשים, ובנוסף מרכז הורים וילדים בשיתוף משרד הרווחה. נפתחו גם מרפאות להפרעות אכילת ומרפאת חרדה וכן היו יותר מעשרה ערבים לציבור הרחב ולאנשי מקצוע בתחומים שונים - כולם עוסקים בבריאות הנפש.

אין ספק כי צריכה להיות אישה חזקה ועוצמתית לנהל כזה מערך, ובורנשטיין שיחקה אותה בגדול.

רוחי פרייר





רוחי פרייר, אם לששה ילדים, חרדית ממשפחה חסידית המתגוררת בברוקלין, נבחרה השנה לשופטת החרדית החסידית הראשונה.

פרייר, מנהלת אורח חיים חרדי אדוק, ומסרבת להיכנס להגדרת הפמיניזם, עושה רבות למען נשים כבר במשך שנים. היא עורכת דין במקצועה, ומומחית בתחום הנדל"ן. יחד עם עבודה, שגם בה תרמה רבות לאנשים שנזדקקו לעזרה, היא מסייעת בכל הקשור לתחום הצלת חירום בקרב נשים.

יחד עם קבוצת נשים הקימה לפני מספר שנים את 'עזרת נשים', בהסכמת גדולי הרבנים של העדה החרדית, כשבמסגרת פעולתן, הוכשרו נשים כמו בכל ארגון הצלה אחר, והן מלוות נשים ללידה או עם בעיות גניקולוגיות, כשיש באפשרותן להעניק לנשים תחושה הכי טובה של טיפול בידי אישה, ולא להצטרך לחסדי גברים, שלפעמים יכולים להיות גם שלושה וארבעה באמבולנס של מקרה חרום, וחלקם עשויים להיות אפילו שכנים של אותה אישה – מה שמגביר את הבושה. לאחר שנדחו מארגון הצלה, בטענה שאין אפשרות לשלב גברים ונשים באותה עבודה בשל בעיות צניעות, חברו לחברה פרטית ושם הן מסייעות לנשים.

לאחר כל ההצלחות בתחום המקצועי והאישי, התמודדה פרייר על משרת שופטת וזכתה בה.
סיכום שנה נשים חרדיות נשים משפיעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד