י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

סיכום: עשר הדרמות שעשו את השנה החולפת בפוליטיקה החרדית

בסיומה של שנה רוויית מאבקים, תככים ומשברים, הכתב הפוליטי של 'בחדרי' יעקב גרודקה מסכם שנה בתחומו • הסערות שהתרגשו על הח"כים החרדים במהלך השנה החולפת מחילול השבת ברכבת, חוק הגיור הממלכתי, מתווה הכותל ועד בג"ץ הגיוס והכדורגל

סיכום: עשר הדרמות שעשו את השנה החולפת בפוליטיקה החרדית



לאחר שבשנה שעברה, המפלגות החרדיות הפכו את הקערה הפוליטית על פיה, וביטלו בזה אחר זה את גזירות יאיר לפיד, הח"כים החרדים ביקשו השנה ליישב בשלווה. אלא שאז הגיעו סערות חדשות: חילול השבת ברכבת ישראל, חוק הגיור הממלכתי, מתווה הכותל, בג"ץ המרכולים, בג"ץ הגיוס, בג"ץ הכדורגל. הרבה מאוד בג"ץ. שקט לא היה להם. מאבקים, הישגים, איומים ותככים.

בדיוק לפני שנה היינו בעיצומו של משבר השבת הראשון. המפלגות החרדיות דרשו את פיטוריו של השר ישראל כץ, והתקשורת הכלכלית חגגה, כמובן, על חשבון החרדים. לבסוף, האש כובתה והרעש הושתק. כץ הראשון העביר את הכדור לכץ השני שהבטיח לחרדים: "עבודות לא הכרחיות – לא יתבצעו מעתה בשבת".

עברה לה שנה ושוב אנחנו בעיצומו של אותו מאבק - על קדושת השבת. התרחיש הישן חזר. כץ הראשון מותקף, כץ השני מרגיע. הוקמה ועדת הארבעה, שלוש מועצות גדולי התורה התכנסו יחדיו, והדרישה הייתה ברורה: שינוי חקיקתי שישים סוף לגלגולי הכדור.

בין מאבק השבת הראשון לאחרון, חברי הכנסת החרדים רשמו קרבות ומלחמות כמעט בכל קטגוריה בסרגל הסטטוס קוו.

חוק הגיור הממלכתי - ירד מסדר היום לחצי שנה לאחר שראשי המפלגות החרדיות עזבו בזעם את ישיבת ראשי הקואליציה שהתקיימה באופן חריג ביום שישי. לבסוף הפשרה הגיעה אבל עימה גם הסערה: הרפורמים והקונסרבטיבים איימו להפסיק את תמיכתם בישראל. בנט נפגש עימם וחטף מהלומות מהזירה החרדית.



צילום: הילה שילוניצילום: צילום: הילה שילוני
צילום: הילה שילוני


ובחבילה אחת עם הגיור, באה סערת מתווה הכותל – החרדים דרשו ביטול מוחלט של המתווה, אך נתניהו שלף שפן: הקפאה, הקפאת המתווה, "כדי לא להרגיז את הרפורמים באמריקה", הוא אמר. אמר ושיכנע. המפלגות החרדיות קיבלו את הפשרה, אבל גם כאן הרפורמים והקונסרבטיבים רק התחממו יותר ויותר. עכשיו, הכדור בידיים של בג"ץ - ומבחינת הח"כים החרדים – הניצחון האישי שלהם הוא השתקת האופוזיציה החרדית שקמה לה סביב מתווה הכותל. כעת, בג"ץ יהיה אשם, ורק הוא.

היה לנו גם את פרשת המרכולים בתל אביב. סיפור בהמשכים שעבר ידיים רבות של שרי פנים. וכמו האחרים, גם השר דרעי גרר רגלים ודחה את תשובתו לבג"ץ שוב ושוב ושוב. לבסוף בג"ץ איבד את סבלנותו ושחרר החלטה דרמטית: המרכולים בתל אביב ייפתחו בשבת.

דרעי החל במרוץ לטהר את שמו, ולבסוף השופט בעל הכיפה העניק לו פתח מילוט: דיון מורחב נוסף בבית הדין הגבוה לצדק.

הדיון התקיים, אבל החלטה חדשה טרם התקבלה. החרדים שומרים במגירה חוק עוקף בג"ץ שיבטל את ההחלטה הראשונה, אך כעת הם ממתינים בדריכות להחלטה השנייה.



עצרת המיליון נגד חוק הגיוס. צילום: פלאש 90צילום: עצרת המיליון נגד חוק הגיוס. צילום: פלאש 90
עצרת המיליון נגד חוק הגיוס. צילום: פלאש 90


הרבה בג"ץ היה לנו בשנה החולפת. ראינו את השופטים גם בביטול חוק הגיוס המתוקן. ברגע אחד עוטי הגלימות השחורות שרפו חודשים, ימים ושעות של מאמצים והבנות בין חברי הכנסת החרדים ליועצים המשפטיים של משרד הביטחון וועדת חוץ וביטחון. עבודה רבה של סגן השר פרוש ושל ח"כ מקלב – הלכה לטמיון. כעת, המפלגות החרדיות משחיזות את החרבות לקרב הגדול.

בתוך שנה אם הם לא יגבשו חוק חדש – בני הישיבות יידרשו להתייצב בהמוניהם בבקו"ם.

מעבר למאבקים. היו בשנה האחרונה גם סיבות לחייך: מצוקת הדיור החרדית עלתה בעוצמה על השולחן, ונעשו מאמצים להביא לפתרונות, אם לא לעכשיו – לשנים הבאות: אלעד, שפיר, אשדוד ועוד ערים ושכונות למגזר החרדי.

בשנה שחלפה היה לנו את חוק העדפה מתקנת של ח"כ גפני, שאמנם אותותיו לא נראים בשטח, אבל באופן חוקתי המדינה חייבת לשלב חרדים במשרות הציבוריות. ועוד אחד של גפני: אחרי מאבקים רבים, חוק הבטחת הכנסה לאברכים שהיה לחם חוקם של החרדים בשנים האחרונות - עבר אף הוא בקריאה שלישית בכנסת ישראל.עצרת נגד חוק הגיוס

גם בזירת משרד החינוך רשמו החרדים הישגים: סוף סוף הוקמה ועדת הרישוי שעשויה להסדיר את בעיות הבירוקרטיה במוסדות החרדים, זאת אודות למאמציהם של סגן השר פרוש וח"כ אשר ול'וטו' המפתיע של חבר הכנסת מוזס. פרוש גם אחראי להישגים נוספים: רישוי לחמש שנים ופרויקט 'חנוך לנער' שיצא לאור השנה.

אולם: ההישג הגדול של המפלגות החרדיות בשנה החולפת - הוא תקציב עולם הישיבות שהגיע לשיאים חדשים שטרם נראו עד היום. בנוסף, מתחת לרדאר, התקציבים החרדיים הוכללו סוף סוף בבסיס התקציב. אם אין קמח אין תורה.

המפלגות החרדיות עסקו השנה בשימור הקיים, סגירת פינות מהשנה הקודמת, ובניהול המאבקים השוטפים.

מן הראוי, בסיומה של שנה, להניח לרגע את הציניות והביקורתיות בצד ולומר לנציגים החרדים – שלוחא דרבנן: תודה. תודה לכם על המאבקים - על ההצלחות, ועל כך שאתם נלחמים למען הציבור המופלה ביותר במדינת ישראל.
חוק הגיוס חוק הגיור הממלכתי סיכום שנה יעקב גרודקה חילול שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד