כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

המתכון להיכתב לחיים טובים // הרב בן ציון נורדמן

איך עוברים את ימי הדין? איך מקבלים אשראי לשנה הבאה? "סמייל" • חשבון על הדברים הטובים שעשינו השנה, אלו דברים גרמו לנו להיות טובים יותר

המתכון להיכתב לחיים טובים // הרב בן ציון נורדמן
ד



המגיד מישרים הנודע רבי שלמה לוינשטיין מספר שיהודי שאל את רבי אביגדור הכהן מילר זצ"ל שכיהן כמשגיח בישיבת 'רבינו חיים ברלין': איך עוברים את ימי הדין? איך מקבלים אשראי לשנה הבאה?

הרב שהיה קשיש ובשנתו האחרונה לחייו עלי אדמות, ענה במילה אחת: "סמייל". חיוך.

סבר השואל לתומו שהרב לא שומע טוב ושאל שוב: עם איזה כוח עוברים את הימים הללו? והרב ענה לו שוב: "סמייל".

משתהה השואל לפשר התשובה, הסביר הרב במשל: "בכל סוף שנה היה הבעלים של רשת גדולה עושה מאזן שנתי ורואה איזה חנות הייתה רווחית השנה ואיזה פחות. בחנות אחת גילה בור עמוק וגירעון ענק. התחיל הבעלים לבדוק עם מנהל החנות היכן ניתן לחסוך, לצמצם, לחתוך: העובד הזה מיותר, השני אפשר לחתוך את משכורתו לחצי, את הפקיד הזה אפשר לפטר, עד שהגיעו ליוסי. "ביוסי אל תיגע", הזהיר בעל החנות את בעלי הרשת.

למה? שאל הבעלים. הוא איש מכירות, ענה בעל החנות, איש חייכן, אהוב על כולם ולקוחות מגיעים רק בגללו. הוא יחידת רווח בו אסור לגעת.

הנמשל אומר הרב מילר זצ"ל: הקב"ה עושה מאזן שנתי, ויש צורך לדלל את העולם כל שנה מחדש. ישנם אנשים שמועילים לציבור, משרים אווירה טובה בעולם, גורמים ללקוחות לחזור - אותם הקב"ה משאיר.

עם תחילת השנה וסיום ימי הרחמים, בואו נזכור כי יש דבר אחד שהוא טוב לו לאדם וטוב לסובביו: החיוך.

תנו סמייל.

ימים אלו הם ימי "חשבון נפש", זמן של מאזן שנתי. זה לא חלילה חשבון של עבירות שאולי עשינו. זה בדיוק להיפך: חשבון על הדברים הטובים שעשינו השנה, אלו דברים גרמו לנו להיות טובים יותר.

סוחר מגיע לעיר ובודק מה מוכרים בעיר ומה לא ומחליט להביא סחורה שאין בעיר ולמכור מוצר חדש. אבל סוחר פיקח בודק מה מוכרים, מה הכי הולך ואת זה הוא מביא.

כך גם חשבון נפש של יהודי. הוא בודק במה הוא היה הכי טוב בשנה האחרונה. ואת זה הוא משפר ומתעלה בזה.

השבוע השתתפתי במעונו של מורינו ורבינו הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן שליט"א בטקס לכבוד השנה החדשה. הרב גרוסמן עמד על תוקף קדושת הימים הנוראים, בהם נבחן האדם על מעשיו העתידיים.

אחריו דיבר מר אריאל חלקיהו-שטרן, מאנשי 'מפעלות הרב גרוסמן', מאלו שמלווים את הרב כבר שנים ארוכות. הוא הטיב לתאר את אשר שמענו כל השנים מהרב אודות הסור מרע והעשה טוב, שהם אינם שני דברים, אלא משלימים זה את זה.

הפח זבל, ציטט אריאל את הרב גרוסמן, הוא כורח הבית. על כך אין ספק, אבל הוא מוטמן ומכוסה, מוסתר מאין כל רואה. את העוונות שלנו, אין צורך להתגאות בהם, אלא יש צורך להעמידם על מקומם ולכסות אותם עם מעשים טובים ומצוות. דוד המלך ע"ה אומר בתהילים "אשרי נשוי פשע כסוי חטאה". את החטאים יש לכסות ולהסתיר. איך? על ידי ערימות של מצוות.

חכמינו ז"ל אמרו במדרש "בתחבולות תעשה לך מלחמה, אם עשית חבילות של עבירות – עשה כנגדן חבילות של מצוות". החבילות של המצוות הן הכיסוי של העבירות.

לכל יהודי יש רגעים קשים יותר וקשים פחות. "אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא", אבל החובה עלינו לכסות את ה"סור מרע" עם חבילות של "עשה טוב". עשה טוב בביתך, עשה טוב בעיסוקיך, עשה טוב במלאכתך. עשה טוב עם היחיד, עשה טוב עם הכלל.

אמרו צדיקים "תחשוב טוב - יהיה טוב". בימים אלו של ימי הדין אין לנו ללכת בכפיפות קומה ובצער, אלא בשמחה של מצווה, כמי שבטוחים שנצא זכאים בדין. גם כששבים בתשובה, שהיא מצוות עשה דאורייתא יש לנו להיות שמחים.

צאו וראו בקהילות ישראל, בכל בית כנסת ובית מדרש, בכל קהילה ועדה את התפילות והפיוטים. ראיתם עוד אדם שעומד למשפט ומשורר "ארשת שפתינו...". רק בן-מלך שיודע שייצא זכאי בדין שר בקול נעים.

זה מה שהתכוון רבי אביגדור מילר: "סמייל". תנו חיוך ותזכו בדין.

שנה טובה ומבורכת לכל עם ישראל.

הרב בן ציון נורדמן
הרב בן ציון נורדמן הימים הנוראים יום הדין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד