י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

אומן תשע"ח: כמה שהו השנה במקום, הפיצול ב'קלויז' והחידושים

לכמה התפצלו מתפללי 'הקלויז' • מי ערך את ההסכם עם קהילת 'שובו בנים' ומדוע עזבו רבים את 'הקלויז' המרכזי באמצע התפילה ביום השני • איזה עלייה קיבל הרב ברלנד ואיפה • היכן שהה הגרי"מ שכטר באומן • 'בחדרי' מסכם את אומן תשע"ח

התפילות במוצאי  ראש השנה. צילום: חדשות  24
התפילות במוצאי ראש השנה. צילום: חדשות 24



אומן תשע"ח: על פי הערכת מפקד המשטרה המקומית באוקראינה כשישים אלף איש השתתפו ושהו השנה באומן בראש השנה בסמוך לציונו של רבי נחמן מברסלב.

'בחדרי חרדים מגיש את כל החידושים מראש השנה באומן תשע"ח.

השנה, הציבור הגדול שהגיע לאומן התפרס על פני אזורים נרחבים יותר מעבר למלונות הקיימים והדירות הסמוכים לציון, השנה שכרו דירות במרחקים גדולים מאוד מהציון, לצד הקמת בתי כנסת חדשים שהוקמו בשנה האחרונה לקהילות רבות מרחבי הארץ, לאומן הובאו ספרי תורה למניינים הרבים שנערכו בנפרד ברחבי אומן מלבד מה שהתפללו ליד את הציון את ה'תיקון הכללי' בערב ובראש השנה.

(הריקודים הערב באוהל של שיינר באומן)


גולת הכותרת הייתה הגעתו של הגאון הצדיק רבי יעקב מאיר שכטר לאומן לאחר שלושים שנה כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים'. הגרי"מ שכטר שהה במרחק עשרים דקות מהציון שם נמצאים בני הקהילה 'קרן אור' שבנשיאותו ובשנה הבאה יוקם במקום מבנה קבע, והערב (מוצאי שבת) נערך מעמד הנחת אבן הפינה בהשתתפות נגידים ותורמים רבים.

מנגד הגיע לאחר היעדרות של מספר שנים מנהיג קהילת 'שובו בנים' הרב אליעזר ברלנד שהודה והורשע כזכור במעשים חמורים וקיבל אישור ברגע האחרון אישור יציאה לאומן. בואו עורר סערה גדולה ובעקבות כך היה פיצול ב'קלויז' (בית הכנסת המרכזי המכיל 7000 איש במנין המרכזי ועוד 3000 איש בנוסח עדות המזרח) כבר בלילה הראשון של ראש השנה עזבו למעלה מאלף חמש מאות איש את המנין הגדול והקימו מנין חדש של הרב אפרים אנשין גבאי ה'שול' של ברסלב במאה שערים.

המהומה הגדולה התרחשה בתפילת שחרית ביום הראשון, עת הרב ברלנד קיבל את עליית שלישי, ובעקבות כך עזבו עוד רבים את ה'קלויז'.

מי שערכו את ההסכם עם אנשי 'שובו בנים' היו אנשי קהילת הגה"צ רבי אלעזר מרדכי קעניג רב חסידי ברסלב בצפת ששלח את בכירי קהילתו על מנת לגשר ולהביא להבנות והסכמים בין הקהילות השונות שמשתתפים בתפילה ההמונית ב'קלויז'.

בלילה השני של ראש השנה מסר הרב ברלנד שיעור לחסידיו, במהלכו נשמעו קריאות וקולות לעברו, ובעקבות כך היו שני חזנים לתפילת ערבית האחד מקהילת 'שובו בנים' והשני מהמנין המרכזי, ביום השני עברה התפילה בשלום ומזה חמש עשרה שנה נותרו מקומות פנויים ב'קלויז' לישיבה בעוד בעבר היה דוחק ועומס גדול.

השנה הגיעו אלפים מארה"ב ובהם נגידים גדולים, חלק גדול מאלו שהגיעו הודות לעשירים גדולים שיצאו במבצעים לאנשים שיתחזקו בתפילה שלוש פעמים ביום במניין ובתמורה יקבלו כרטיס לאומן, כך שהמונים לאו דווקא חסידים - גם ליטאים קיבלו כרטיסים והצטרפו לקיבוץ הגדול.

במתחם הציון הורגשו השינויים לאחר השיפוצים שנעשו לאחרונה על ידי איחוד ברסלב באומן. מתנדבי 'איחוד הצלה' ו'הצלה אוקראינה' אבטחו את הרבבות והעניקו טיפול רפואי לכאלף איש שפונו למרפאת אומן שע"י איחוד ברסלב באומן.
אומן ראש השנה הקלויז פיצול הרב אליעזר ברלנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד