כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מאבק הנכים: עומסי תנועה בנתיבי איילון

נציגי הנכים ממשיכים במאבקם להעלאת קצבת הנכות והשוואתה לשכר המינימום. שני נתיבים מתוך הארבעה שנחסמו במחלף גלילות נפתחו לתנועה

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90 צילום: נתי שוחט, פלאש 90



נתיבי איילון נחסמו הבוקר (ראשון) לתנועה במחלף קק"ל לכיוון דרום בעקבות מחאת הנכים. הירידה לכביש במחלף שבעת הכוכבים היתה חסומה למשך כשעתיים ונפתחה בסביבות השעה 9:00 לתנועה. בעקבות כך, יש במקום עומסי תנועה. עומס נרשם גם ממחלף הכפר הירוק לרחוב בני אפרים בתל אביב.

בשעות הבוקר המוקדמות נחסמה לתנועה גם הירידה לאיילון דרום במחלף גלילות והנהגים הופנו לכביש מס' 5. החל מהשעה 8:30 לערך נפתחו לתנועה שני הנתיבים השמאליים בירידה לכביש.

אלכס פרידמן, יוזם המאבק ויו''ר ''נכה לא חצי בן אדם'', מסר כי "רבע מיליון נכים חגגו את החג רעבים, אבל כעת החגיגה הסתיימה. המאבק על הזכות הבסיסית לחיות בכבוד יימשך ויחריף כל עוד הממשלה לא תשנה את גישתה כלפי הנכים. אנחנו בני אדם, הגיע הזמן להפסיק את ההתעללות".

הבוקר פתחה ההסתדרות בקמפיין חדש שכותרתו "לא מפקירים את הנכים" הכולל שלטי חוצות ומודעות בעיתונים ועל גבי אוטובוסים. זו הפעולה הראשונה של ההסתדרות שעוסקת בנכים מאז שיו"ר הארגון, אבי ניסנקורן, הכריז בתחילת החודש כי הוא תומך במאבק הנכים.

נציגי מאבק הנכים יוצאים לחסום כבישים לעתים קרובות בדרישה להשוות את קצבת הנכות לגובה שכר המינימום. בחודש שעבר ביקשה המדינה לדחות עתירה שהגישו ארגוני הנכים להעלאת הקצבה. לפי המדינה, אין מקום להתערבות בית המשפט ויש צורך למצוא מקור תקציבי להגדלת הקצבאות בשנה הבאה. זאת, בניגוד להצהרותיו של שר האוצר משה כחלון, שאמר בכמה הזדמנויות בחודשים האחרונים כי הוא מתחייב להגדיל את קצבאות הנכים בארבעה מיליארד שקלים.

בתחילת החודש התחייב ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם אחרי החגים את הצעתה של ועדת שמחון בעניין קצבאות הנכים. מדובר בתוכנית מצומצמת בהרבה מהמתווה שהציע פרופ' ירון זליכה, שמינה במקור שר האוצר משה כחלון. בחודש שעבר טענה הכנסת בתגובה לעתירת ארגוני נכים לבג"ץ כי הם לא הוכיחו שקצבת הנכות, בגובה 2,342 שקלים בחודש, אינה מאפשרת את הזכות לקיום אנושי בכבוד.

במסגרת תוכנית נתניהו – מאה אלף נכים, שהם 45% ממקבלי קצבת הנכות – לא יקבלו העלאה בקצבתם. קבוצה זו מקבלת כיום תוספות שונות לקצבה הבסיסית, בין היתר עבור בני זוג או ילדים.

לפי המתווה המצומצם, קצבתם של כ-50 אלף נכים, הסובלים מנכות רפואית בשיעור של 90% ומעלה, תעלה ל-4,000 שקלים בינואר 2018. עוד הוחלט כי קצבתם של 80 אלף נכים נוספים, שלא מקבלים תוספות לקצבה הבסיסית, תעלה מ-2,342 שקלים ל-3,200 שקלים בינואר, וכי קצבתם של נכים שעובדים ומשתכרים פחות מ-4,200 שקלים לחודש לא תקוזז.

בשבוע שעבר קיימה הכנסת דיון פגרה מיוחד בקצבאות הנכות, שאליו הגיעו כ-40 חברי כנסת ונציג אחד מטעם הממשלה - שר הבריאות יעקב ליצמן. מחוץ למשכן הפגינו עשרות נכים כחלק ממאבקם להעלות את קצבת הנכות. מטעם הליכוד הגיעו לדיון חברי הכנסת דוד ביטן, אברהם נגוסה ונורית קורן.

ליצמן השיב בשם הממשלה לטענות הנכים, ואמר כי "ראש הממשלה ושר האוצר מודעים למצוקת הנכים, והביצועים הטובים של המשק יצרו אפשרות למהלך משמעותי... לאחר החגים הם מתכוונים להביא לממשלה הצעה לשיפור דרמטי במצבם של בעלי המוגבלויות בישראל. תוך ארבע שנים יגדל התקציב בארבעה מיליארד שקלים, ההכנסה של אלו שלא מסוגלים לעבוד לא תפחת מ-3,200 שקלים. כמו כן נביא הקלות נוספות. התוכנית תתן מענה לנזקקים ביותר".
מאבק הנכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד