י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

חרדים מתנחלים: פתרון המחץ 'גבעת אדומים'

חרדים מתנחלים: בלב גוש עציון, ללא יישוב עוין בסביבה, סמוך למעלה אדומים והיישוב קידר עם פוטנציאל של 4500 יח"ד, נמצא עתיד המגורים של הציבור החרדי • היישוב מצפה יהודה – גבעת אדומים שממוקם על קרקע פרטית בבעלות יהודית מלאה, כבר קיבל את אישור הממשלה והקרקע נרשמה בטאבו • כל הפרטים

חרדים על רקע השטח שעליו תקום 'גבעת אדומים' (באדיבות המצלם)
חרדים על רקע השטח שעליו תקום 'גבעת אדומים' (באדיבות המצלם)



במסגרת הפרויקט הגדול 'חרדים מתנחלים' ב'בחדרי חרדים' במהלכו הקפנו את ההתיישבות החרדית ביהודה ושומרון והתגובות הרבות שקיבלנו הולך ומורגש הצורך גם בגלל משבר הדיור, כי הפתרון שיכול להביא לתקדים כמו הקמתה של ביתר עילית היא הקמתה של העיר העתידית - 'גבעת אדומים'.

בעוד פתרונות הקסם הולכים ומתרחקים עד עשרות קילומטרים דרומה או צפונה. החל משפיר וכסיף בדרום ועד טבריה ונצרת עילית בצפון. בחודשים האחרונים מסתמן, כי קיים פתרון במרחק של 10 דקות נסיעה בלבד מירושלים: גבעת אדומים – מצפה יהודה.

סיפורו של היישוב גבעת אדומים – מצפה יהודה מתחיל בשנת 1984, באישור שהעניקה ממשלת רבין להקים את היישוב הממוקם על קרקעות פרטיות בבעלות יהודית מלאה בתחומי מועצה אזורית גוש עציון. הקמת היישוב הותנתה ברישום הקרקע בבעלות פרטית בטאבו, מה שמנע את התקדמות הבניה והתמשכות ההליכים הבירוקרטים.

למעלה משלושים שנה עברו, ולפני כשנתיים הקרקע שעליו אמור לקום היישוב נרשמה בטאבו, והחלו תהליכים לקידום הבניה באמצעות קרן ירושלים המאוחדת. התהליכים לקידום הבניה, כללו גם יוזמה פוליטית במסגרתה חתמו ארבעים חברי הכנסת על מכתב בו הם קוראים לממש את החלטת הממשלה משנת 1984 ולהקים את היישוב.

גם מאמצים אופרטיביים בשטח, קידמו את פרוייקט הבניה שעתיד להיות "הדבר החם הבא" בשוק הדיור לציבור החרדי. הצוות המקצועי שמלווה את הקמת היישוב כולל את האדריכל גדעון חרל"פ שכיהן כמהנדס העיר הראשון של מעלה אדומים, צוותי הנדסת תשתיות, מתכנני חשמל עירוני, צוות הנדסה אזרחית וליווי משפטי של עו"ד דורון ניר צבי המתמחה בגאולת קרקעות בשטחי יהודה ושומרון.

לדברי האדריכל גדעון חרל"פ, הבקי היטב בטופוגרפיית הקרקע באזור, התכניות של מצפה יהודה מותאמות לבניה רוויה בהתאם להמלצת מועצת גוש עציון שקיבלה את תוכניות המתאר של היישוב והיא מעודדת ותומכת במיזם.

לדבריו של השמאי רפאל דלויה המתמחה בשמאות באיזורים שבסביבות ירושלים, הקירבה לירושלים מחד ונכונות כל גורמי התכנון מאידך מהווים מתכון מנצח ואין ספק שכאשר הקרקע תהיה זמינה לבניה, הרי שמדובר על רווח כלכלי מדהים.

ואכן, בקרן ירושלים המאוחדת מספרים כי רצף ההתפתחויות האחרונות, יחד עם תמיכת כל הגורמים התכנוניים והוועדות המחוזיות וההתקדמות לקראת תחילת בניה בשטח, גרמו להתעוררות גבוהה בביקושים לרכישת קרקעות בפרוייקט.



"ככה התחיל החלום של ביתר עילית והוא התגשם, גם גבעת אדומים תקרום עור וגידים בקרוב", כך אמר משה ליבוביץ', מקים וראש העיר הראשון של ביתר עילית בסיור מיוחד שערך באדמות העיר העתידית גבעת אדומים.

במהלך הסיור בחן ליבוביץ' את הסטטוס המשפטי של אדמות 'גבעת אדומים' שכבר נרשמו בטאבו בבעלות מלאה של יהודים, ואמר כי "מקרה גבעת אדומים קל בהרבה מהסבך המשפטי שהיה לפני הקמת ביתר עילית. החלום של גבעת אדומים, הרבה יותר פשוט לביצוע והגשמה".

ליבוביץ' שעוסק מזה שנים ארוכות בפתרון מצוקת הדיור ואף הוגדר כ"אדריכל ההתיישבות החרדית", ציין את 'גבעת אדומים' שנמצאת בלב הקונצנזוס הישראלי, כחלק מגוש עציון, בצמידות לירושלים ועל קרקעות בבעלות יהודית פרטית – כעיר העתיד "והפתרון הבא למצוקת הדיור", כדבריו.

גם כביש שימשיך את אסטרטגיית הפיכת ירושלים למטרופולין אחד מחובר וחזק, ייבנה בצפון העיר לכיוון מעלה אדומים ואדמות העיר העתידית גבעת אדומים.

במסגרת התכנית החדשה שצפויה להסתיים ב-2023, יוקמו מערך של מנהרות באורך כולל של ארבעה קילומטרים בצומת הגבעה הצרפתית שבצפון העיר שיתחבר עם מעלה אדומים וגבעת אדומים העתידית.

האם הפתרון למצוקת הדיור נמצא במרחק של 10 דקות מירושלים? כנראה שכן.
חרדים מתנחלים גבעת אדומים מצוקת הדיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד