כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

לא נכנעים: הח"כים זועמים על גפני "מחטף"

"באופן תמוה הנושא עלה להצבעה במחטף ביום 10.9.17, מבלי לדרוש חוות דעת משפטית, מבלי שניתנו תשובות כל שהן לטענות כבדות המשקל הנ"ל, תוך ניצול העובדה שחברי הכנסת מלכיאלי, זהר ואנוכי לא נמצאים, וכאשר אתה מעביר את ניהול הישיבה לח"כ מיקי רוזנטל שמעביר את הפניה פה אחד - בקולו שלו בלבד..." כך חברי הכנסת במכתב ליו"ר הוועדה ח"כ גפני

אילוסטרציה. צילום: פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: פלאש 90



אפליית המוסדות החרדים: חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ', מיקי זוהר ומיכאל מלכיאלי שיגרו מכתב ליו"ר ועדת הכספים משה גפני וליועצת המשפטית של ועדת הכספים עו"ד שגית אפק, שבו הם דורשים לבטל הצבעה שהתקיימה בוועדת הכספים, שבה אושר תקציב בסך 50 מיליון ₪ לבתי הספר הכנסייתיים, תוך הפליית תלמודי התורה החרדיים.

לטענתם, בשבוע שעבר נרשמה נוכחות דלה של חברי כנסת בוועדה, ולמרות התנגדותם של ח"כ זוהר, מלכיאלי וסמוטריץ הנושא הועלה להצבעה וכפי שסוקר בהרחבה ב"בחדרי חרדים" - התקציב אושר.

במכתב שנכתב על ידי סמוטריץ' ושעליו חתמו גם מלכיאלי וזוהר - נכתב: "באופן תמוה הנושא עלה להצבעה במחטף ביום 10.9.17, מבלי לדרוש חוות דעת משפטית, מבלי שניתנו תשובות כל שהן לטענות כבדות המשקל הנ"ל, תוך ניצול העובדה שחברי הכנסת מלכיאלי, זהר ואנוכי לא נמצאים, וכאשר אתה מעביר את ניהול הישיבה לח"כ מיקי רוזנטל שמעביר את הפניה פה אחד - בקולו שלו בלבד... (הוא היחיד שנכח בחדר הוועדה בעת ההצבעה). ח"כ רוזנטל הסביר שהנושא נדון בעבר וכל שנותר הוא להצביע עליו ולא ציין שהסיבה שהנושא לא עלה עד כה להצבעה למרות הדיונים החוזרים ונשנים בו נעוץ בעובדה שלא נתקבלו תשובות לשאלות המהותיות שנשאלו לגביו".

סמוטריץ ממשיך: "בסיומה של ההצבעה נזעקתי לחדר הוועדה והגשתי רביזיה תוך שאני מנמק אותה בע"פ. ח"כ מלכיאלי הגיש אף הוא רביזיה באותו המעמד, ומיד לאחריו הצטרף לכך גם מיקי זהר בשיחה טלפונית אליך".

לדבריו, "נימוק מרכזי שלי להגשת הרביזיה היה שלאחרונה נודע לי כי במסגרת תשובת המדינה לבג"ץ נטען כי תכלית התקציב שונה מזו שהוצגה על ידי הממשלה במהלך הדיונים אודות התקציב. המדינה כותבת כי: "התכלית שבבסיס התקצוב נובעת מן הערך של שמירה על המסורת והתרבות של

קהילות, ובפרט של הקהילה הנוצרית, שהיא מיעוט בתוך מיעוט מתוך רגישות תרבותית והכרה בצרכי הזהות של התלמידים הנוצריים". בנוסף מדגישה המדינה בתשובתה: "הצוות לא רואה לנכון שהיה מקום לקשור בין האפיון החברתי כלכלי של הקבוצה או של בתי הספר או בין טענות של מצוקה או חוסר כלכלי... לבין ההחלטה לתת תקצוב".

בהמשך פונה סמוטריץ לגפני ותוקף: "במענה לרביזיה הבטחת שלא תעלה אותה להצבעה מבלי לקיים את הדיון העקרוני ולדרוש לקבל תשובות לכל השאלות. וכך אמרת: "אני הולך לקיים על זה דיון בוועדה.... בינתיים יש רביזיה אני לא עושה כלום... הרביזיה? היא תעלה באותו יום שיהיה את הדיון על ה... הדיון באותו יום".

לטענתו: "להפתעתי, ובניגוד להבטחתך המפורשת, העלית את הרביזיה במחטף ביום 18.9.17 תוך נוכחות לה של חברי כנסת, תוך שידוע לך שח"כ זוהר, ח"כ מלכיאלי ואני מתנגדים, ובידיעה ברורה שאם הינו נוכחים לא היה רוב להפלת הרביזיה. הדיון בנושא הזה לא היה על סדר היום בצורה מפורשת ונכלל בסעיף סל כללי של "בקשות לדיון מחודש". דיון עקרוני קבעת רק ליום שלישי (26.9.17), כאשר את הזימון אליו הוצאת רק לאחר הפלת הרביזיה. יודגש: לאור הבטחתך שלא להעלות את הרביזיה להצבעה לפני שיתקיים דיון עקרוני בעניין בוועדה לא העליתי, ולא הייתי צריך להעלות בדעתי, שהרביזיה תעלה להצבעה תחת אותו סעיף כללי בסדר היום".

"מעבר לתמיהות המהותיות שיש לי על התנהלותך, המעניקה חסות לאפליה בוטה לרעה של תלמודי התורה החרדים המשתייכים למוכש"ר, התנהלות זו אינה יכולה לעמוד".

"יש לי כבוד רב לך באופן אישי ולאופן שבו אתה מנהל את הוועדה על דרך הכלל", ממשיך סמוטריץ, "אולם במקרה הזה, כפי שהתרחש בהליכים לחקיקת חוק מס דירה שלישית, הליך הפלת הרביזיה היה לא תקין בעליל. הוא נעשה מבלי שלחברי הכנסת ניתנה ההזדמנות לקיים דיון ענייני ולקבל תשובות מגורמי הממשלה, וחמור מכך - הוא בוצע במחטף ותוך הטעיה של חברי הכנסת, שכאמור, לא היו יכולים לדעת שהנושא עומד לעלות להצבעה על רקע הבטחתך להם לא להעלות את הרביזיה להצבעה לפני שיתקיים דיון ענייני".

"כמי שמתקוממים השכם והערב, ובצדק רב, כנגד ההתערבות של בג"ץ בהליכי עבודתה של הכנסת, חובה עלינו להקפיד על קיומם של הליכים נאותים ולהימנע ממחטפים שמשקפים זלזול בכנסת, בחבריה, ובהליכים הדמוקרטיים שחייבים להתקיים בה".

לסיום כתב: "אין מנוס מלקבוע שהעברת העודפים כפי שבוצעה אינה חוקית ואינה יכולה לעמוד הן בהיבט המהותי - בהיותה מתבססת על הסברים שנמסרו על ידי נציגי הממשלה הסותרים את ההסברים שנמסרו על ידי הממשלה לבג"ץ ובאופן שבו אפשר ומדובר בהסברים שקריים (אחד מן ההסברים בוודאי שקרי), והן בהיבט הפרוצדורלי - בהיותה מבוססת על הצבעה שבוצעה במחטף ובניגוד גמור להבטחה מפורשת שלך לחברי הוועדה שלא לקיים את ההצבעה בטרם יתקיים דיון ענייני ומקיף. אשר על כן, אבקשכם להורות על ביטולה של ההצבעה על הרביזיה ולהעלותה להצבעה מחודשת לאחר הדיון הענייני שנקבע בעניין".
בצלאל סמוטריץ ועדת הכספים אפליית המוסדות החרדיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד