י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

שרי אריסון מוכרת מחצית מהשליטה בפועלים למשקיעים מארה"ב

אריסון מוכרת כמחצית מאחזקותיה באריסון אחזקות - המחזיקה בבנק הפועלים. העסקה מתבצעת במחיר של 24.8 שקל למניה - גבוה בכ-2.5% ממחיר המניה של הפועלים הבוקר לפני פתיחת המסחר

  • ד' תשרי התשע"ח
צילום: נועם מוסקוביץ, פלאש90
צילום: נועם מוסקוביץ, פלאש90



שרי אריסון מוכרת למשקיעים מארה"ב כ-10% מהון המניות של בנק הפועלים (2,460 +1.95%) שבשליטתה המהווים כ-49% ממניות גרעין השליטה בבנק. העסקה מתבצעת במחיר של 24.82 שקל למניה - גבוה בכ-2.5% ממחיר המניה של הפועלים הבוקר לפני פתיחת המסחר.

הפועלים המנוהל ע"י אריק פינטו נסחר לפי שווי שוק של כ-32.2 מיליארד שקל המגלם לו מכפיל הון של כ-0.91 - כלומר מדובר בעסקה שאם תושלם תהיה בהיקף של כ-3.2 מיליארד שקל. אריסון מחפשת מזה תקופה ארוכה שותף למחצית או מלוא החזקותיה בבנק.

הקונים רוכשים את הפועלים בתקופה מאתגרת שבה הבנק נמצא בעיצומה של חקירת מס בארה"ב ונאלץ בעקבות חוק שטרום למכור את ישראכרט המהווה כ-10% מרווחי הפועלים.

אריסון מוכרת מחצית מהשליטה בבנק הפועלים 20 שנה אחרי שאביה תד אריסון יחד עם משפחת דנקנר (ואמריקאים) קנו את הבנק מידי המדינה. ראש הממשלה היה אז בנימין נתניהו. אריסון שולטת בבנק באמצעות חברה (אריסון החזקות) שמחזיקה ב-20% מהמניות בלבד. בכל השאר מחזיק הציבור. היא מוכרת כ-50% מהמניות באריסון החזקות, כך שהאמריקאים יצורפו לשליטה. המחיר (גבוה רק במעט מעל המחיר בבורסה) נמוך יחסית, שכן נהוג לומר שלמניות שליטה - שאריסון מוכרת בעסקה - יש שווי גבוה יותר ממניות רגילות.

אריסון החזקות הודיעה הבוקר כי "נחתם מזכר הבנות בלתי מחייב לשילוב שותפים בינלאומיים בגרעין השליטה בבנק הפועלים. עם השלמת העסקה נפעל, יחד עם השותפים החדשים, ועם מנהלי ועובדי הבנק לפיתוח ולצמיחה אחראית ארוכת טווח לטובת כלל בעלי המניות, הלקוחות והמשק הישראלי".

אריסון מנסה מזה כמה שנים למצוא קונים לרכישה של לפחות מחצית ממניות גרעין השליטה שלה בהפועלים (כ–10%). אריסון שכרה בתחילה את שירותיו של בנק ההשקעות רוטשילד שיסייע לה במציאת קונים. אחרי שזה כשל, היא שכרה בתחילת השנה את שירותיו של בנק ההשקעות בנק אוף אמריקה־מריל לינץ'.

בקבוצת אריסון טענו כי הרציונל במציאת שותף בינלאומי נובע מהרצון להתרחב בפעילות בינלאומית, בעיקר בארה"ב, בטענה כי בשל גודלו (נתח שוק של כ–30% באשראי ובפיקדונות), יכולת הצמיחה של הפועלים בישראל מוגבלת. חרף חקירת המס בארה"ב, ההפסדים הכבדים שספג בפעילות בתורכיה, קזחסטאן ושווייץ והחשש לגידול בהפרשות בתיק האשראי המסחרי הצומח בארה"ב — ראשי הפועלים ממשיכים לחלום על רכישת בנק מעבר לים כדי למזג לתוכו את פעילות האשראי המסחרי שם, שהיקפה מוערך ביותר מ–9 מיליארד שקל.

איכות המשקיעים החדשים חשובה מאוד גם כדי למנוע עשור אבוד נוסף בבנק וגם כדי לתת מענה לאיומים המשמעותיים שיצוצו בעשור הקרוב מהעולם הדיגיטלי. אין לבנק עשור נוסף לבזבז על טעויות ניהול קשות, תרבות ארגונית בעייתית ומינויים מפוקפקים שהדירקטוריון שלו לא ידע לבלום.

בנק הפועלים סיים את הרבעון השני של השנה עם רווח נקי של 812 מיליון שקל - ירידה של 27.3% לעומת הרבעון המקביל. ברבעון המקביל ב-2016 הסתכם הרווח ב-1.12 מיליארד שקל, רווח גבוה שהושפע מהכנסות שנבעו ממכירת מניות ויזה אירופה, ממכירת הלוואות ומהכנסות בגין הפסדי אשראי. לעומת הרבעון הראשון של 2017, מדובר בגידול של 5.9%. הרווח הושפע לחיוב מירידה של 22% בהפרשה למיסים שקיזזו ירידה ברווח המימוני. שיעור תשואת הרווח הנקי להון הגיע ל-9.5%, בהשוואה ל-9.2% ברבעון הקודם ול-13.9% ברבעון המקביל אשתקד.
בנק הפועלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד