י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

על מה שילמנו יותר ועל מה פחות בראש השנה?

הצרכן חסך על מזון ומוצרי חשמל אך הוציא יותר כסף על תכשיטים • מחירי החופשות ירדו והביאו לגידול של 30% בענף

שוק מחנה יהודה. ציולם: נתי שוחט, פלאש 90
שוק מחנה יהודה. ציולם: נתי שוחט, פלאש 90



בעוד יוקר המחיה בישראל ממשיך לעלות, הציבור הישראלי בחר להוציא פחות על הקניות לקראת ראש השנה. בחלק מהענפים המזוהים עם הקניות לחג חלה ירידה בביקושים לעומת התקופה שקדמה לראש השנה אשתקד, הציבור הקטין את גובה העסקות שביצע ופיצל קניות. כך עולה מנתוני גמא, המספקת שירותים פיננסיים בתחום כרטיסי האשראי לכ-600 בתי עסק וחברות ב-13 אלף נקודות מכירה.

הנתונים בענפים שנותחו מתבססים על כ-2.9 מיליון עסקות שבוצעו ב-15 הימים שקדמו לראש השנה, בהיקף של כ-900 מיליון שקל.

בענף המזון, שמתחילת השנה נרשמה בו מגמה של עליית מחירים, נרשמה ירידה של 7.8% בהיקף המכירות. גובה הקנייה הממוצע היה נמוך ב-2.5%.

ככל הנראה, הירידה בביקושים בענף המזון נובעת גם מהעלייה הבולטת שנרשמה בענף התיירות, עם עלייה של כ-30% בהיקף העסקות, גידול של 34.5% במספר העסקות הממוצע לבית עסק, וזאת במקביל לירידה של כ-6% במחירי העסקות.

בענף האופנה, שהשחקנים בו מתמודדים עם עודף שטחי מסחר והתגברות הרכישות מחו"ל, נרשמה ירידה של כ-4% בגובה הקניה (מ-198 שקל ל-190 שקל) ועלייה של כ-4.5% בכמות הקניות הממוצעת לבית עסק מ-1,358 ב-2016, ל-1,418 השנה. בסך הכל, היקף המכירות בתחום היה דומה לשנה שעברה. לפי נתוני ריס, הבודקים את הפדיונות במרכזים המסחריים, עולה כי כלל המכירות בקניונים לקראת ראש השנה היו גבוהות בכ-1% מהשנה שעברה ומכירות תחום האופנה היו גבוהות ב-0.5%.

"בענף התיירות ניתן לראות את התוצאה הישירה של מדיניות השמיים הפתוחים, שהקטינה את עלות הנסיעות והחופשות בחו"ל והביאה לגידול עצום בפעילות בענף. בענפים אחרים הנתונים מלמדים על המשך המגמה של זהירות צרכנית, שהחלה במחאה החברתית ב-2011, המביאה להשוואת מחירים, אך עם זאת גם על זמינות מרכזי הקניות ההולכת וגדלה, דבר המאפשר לציבור לפצל רכישות ולקנות חכם וזול יותר", אומר אריאל גנוט, מנכ"ל גמא.

ענף החשמל רשם ירידת מחירים משמעותית - בעוד שמספר העסקות עלה בכ-2.7% מהתקופה המקבילה אשתקד, המחיר הממוצע לעסקה ירד בכ-17.5%, מ-1,166 שקל בממוצע לעסקה בשנה שעברה לכ-962 שקל בממוצע השנה. ירידת המחירים הביאה לקיטון של כ-12% בסך המכירות.

ענף בו נרשמה עלייה במחירי העסקות הוא דווקא ענף התכשיטים, שם ניתן לראות מגמה הפוכה. בעוד שכמות העסקות ירדה בכ-2.9%, גובה הקנייה הממוצע עלה כמעט ב-8% מכ-763 שקל בשנה שעברה לכ-823 שקל השנה. סך המכירות עלה בכ-5%. "מחירי מוצרי החשמל משקפים את הירידה בעלויות הייצור לצד הפחתת מיסים על מוצרי יבוא שבוצעה לאחרונה, המשפיעים על המחיר הסופי לצרכן", אומר גנוט ומוסיף כי "את השינוי במחירים בענף התכשיטים יש להמשיך ולבדוק לאורך זמן, וכך לראות האם מדובר בנתון חד פעמי, או שמדובר במגמה מתמשכת".
יוקר המחיה מחירי חופשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד