י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

עו"ד נועם קוריס: תקנון בחינם לאתר אינטרנט

לא מזמן כתבתי טור על נושא תנאי הגלישה באתרים שונים ועל הצורך של מפעילי אתרי אינטרנט להעמיד באתר תקנון לאתר אינטרנט, כזה שיהיה מתאים, שייגן על בעלי האתר במקרים של מחלוקות שונות עם הגולשים, או אפילו מחלוקות שונות בין הגולשים לבין עצמם, ביחס לפרסומים שנעשים באתר, פעמים רבות על ידי צד שלישי

עו"ד נועם קוריס
עו"ד נועם קוריס



אולי לא הרבה יודעים, אבל גוגל ופייסבוק למשל משלמות בהסדרי פשרה סודיים סכומים כסף לא מבוטלים, במסגרת תביעות אזרחיות שמוגשות נגדם על ידי גולשים ומשתמשים שונים החשים עצמם נפגעים מפרסומים, אשר התבצעו על ידי צדדים שלישיים, באמצעות הפלטפורמות הגדולות.

תקנון אתר אינטרנט, ולמשל תנאי השימוש של גוגל ובפייסבוק יכולים להגן בצורה רבה על האתרים, אף כאשר מסתבר שעדיף לכל אתר אינטרנט להחזיר תקנון המסדיר את ענייני הגלישה והפרסום באתר.

באותו טור שכתבתי על תקנון אתרי האינטרנט של ישראל, ציינתי בין היתר את הסיוע של התקנון אפילו בעניין שמירה על זכויות יוצרים של בעל האתר, כמו גם את השמירה היחסית על בעל האתר, מפני תביעות של צדדים שלישיים, לאור פרסומים של משתמשים באתר עצמו.

כמה אירועים שקרו מאז אולי חידדו לי את הצורך לכתוב גם על העובדה, שבדרך כלל גם על תקנון אתר אינטרנט יחולו הגנות זכויות יוצרים, כיצירה נפרדת המוגנת כשלעצמה בזכויות היוצרים.

כך הופתעתי, שלאחר שפרסמתי את אותו טור בעניין תקנוני אתרי אינטרנט ראיתי שאחת החברות הגדולות בישראל החליטה ככל הנראה לחסוך בדמי השימוש של אתר תקנון, הידוע גם בשם תקנון אתרי האינטרנט של ישראל ובמקום לרכוש מנוי פשוט העתיקה את התקנון, "בחינם".

זה יוצא קצת מצחיק החינם הזה, כי כמו שסיפרתי, החוק להגנת זכויות יוצרים מקנה פיצוי של עד 100,000 ש"ח בגין כל הפרה של זכויות יוצרים, כאשר העתקת התקנון בכדי לקבלו "בחינם" הנה עוולה כשלעצמה, שעלולה לעלות אפילו עד 200,000 ₪, בהתחשב בזכות המוסרית שנלווית לעיתים לתביעה בזכויות יוצרים, ואשר מקנה ליוצר זכות נפרדת לקבל פיצוי של עד 100,000 ₪ נוספים, בגין הפרת הזכות המוסרית, או הקרדיט כפי שחלק מכנים זאת.

בכל מקרה, אותה חברה גדולה שלאור סעיף סודיות בהסכם הפשרה לא אנקוב בשמה, מיהרה לשלם 'מחוץ לכותלי בית המשפט' עשרות אלפי שקלים, ועוד להתחייב שלהבא לא תנסה לעשות שימוש חינם, בתקנון אתר אינטרנט שניתן להשכירו במחיר סימלי לחלוטין, יחסית לפיצוי ששולם.

מאמר שכתבתי:

עו"ד נועם קוריס - כותב על חובות, על פלילים, ועל שכר טרחת עורכי דין

עו"ד נועם קוריס - בעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, משרד נועם קוריס ושות' עורכי דין עוסק במשפט מסחרי מאז שנת 2004.

הצטרפו אלינו בפייסבוק - נועם קוריס עו"ד

עקבו אחרינו בבלוגר עו"ד נועם קוריס ושות'
תקנון אתר תקנון אתר אינטרנט לשון הרע תביעה כתבה אינפורמטיבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד