כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

גפני יוצא מהכלים: "חטפתי ג'ננה, בעברית קוראים לזה: עצבים" • צפו

ועדת הכספים דנה הבוקר בנושא מוסדות המוכש"ר הסובלים מאפלייה בתקצוב מימי השר פירון • במהלך הדיון זעם היו"ר גפני על נציג משרד האוצר והסביר לו על מה חטף את הג'ננה • ח"כ אשר בדיון: "חרפה ואסור שיירד מסדר היום" • צפו בוידאו

 Noam Revkin Fenton/Flash90
Noam Revkin Fenton/Flash90



אפליית התלמידים החרדים: ועדת הכספים התכנסה הבוקר (שלישי) לדון בנושא תקצוב מוסדות המוכר שאינו רשמי והפטור, כשבניהם המוסדות החרדיים שמופלים לרעה בניגוד לחוק ולשבעים וחמשה האחוזים המגיעים להם. יו"ר הועדה ח"כ משה גפני זעם על נציג משרד האוצר ואמר לו: "אני חטפתי את הג'ננה, קוראים לזה בעברית עצבים. לא יהיה מצב שאני אדאג לאירופה ולא לילדי ישראל, תשכחו מהעניין הזה".
בפתח הדיון אמר גפני כי "אם זו החלטה של הממשלה לא לתקצב ילדים יהודים, שיגידו את זה, לא בטוח שנהיה בממשלה כזו".

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ אליעזר מנחם מוזס אמר כי "המדיניות הממשלתית מעדיפה את המוסדות הממלכתיים על פני החרדיים. אני מציע להקים מיידית ועדה לבחינת תקצוב מוסדות מוכשר ופטור, כפי שהקמנו בנושא רישוי המוסדות".

ח"כ אורי מקלב אמר בדיון כי "הפגיעה הדרקונית הזו במוסדות היא נסיון לחסל את מוסדות החינוך הדתי בארץ, חוסר השוויוניות והפערים פה משוועים, מכוח איזה חוק אתם פועלים? כל עמותה פרטית שהייתה נוהגת כך הייתה מתפרקת והמדינה נוהגת כך בחוסר שקיפות, התקציב החסר לא נופל מהשמיים ההורים נאלצים להתמודד עם תשלומי מאות ואלפי שקלים כל חודש".

ח"כ יעקב אשר אמר בדיון כי "התקנות המפלות בין ילד בחינוך הכללי לילד במוסדות הפטור צריך להיות מוכש"ר הם עצמם בנויות על בסיס התקציב שנקבע לפני שנים רבות בעוד בשאר תקציבי הממשלה נערכה רפורמה,  לוקחים תקצוב בסיסי שהוא בעצם מעוות בצורה חמורה ביותר, ועליו כיוונו תקנות בהתאם להשקפת עולמם של מתקני התקנות בממשלת לפיד הקודמת, יש דבר לא מובן מצד אחד אומרים למוסדות שעליהם לעמוד בכל התנאים של מוסד חינוכי כולל תשלומי משכורות בהתאם לכללי משרד החינוך  ויש פער עצום בין מה שמקבלים למה שצריך לשלם".

לדבריו, "אחרי התקצוב בחסר עוד דורשים מהמוסדות "איתנות כלכלית" ואותה איתנות נפגעת מהאפליה התקציבית של המוסדות הללו, כמאמר הכתוב "תבן לא ניתן לעבדיך ולבנים אומרים עשו",  והדבר הזה חרפה ואסור שיירד מסדר היום עד שהנושא ייפתר בצורה הנכונה והאמיתית כי ילד הוא ילד".



ח"כ אשר. צילום: הדס פרוש, פלאש 90צילום: ח"כ אשר. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ח"כ אשר. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


בדיון עלה גם נושא האפליה נגד המוסדות החרדיים ותקצוב בתי הספר הכנסייתיים וכפי שדווח בהרחבה ב"בחדרי חרדים". ח"כ בצלאל סמוטריץ אמר בדיון: "אני מברך את ח"כ גפני על קיום הדיון ועל הנחישות שהוא הפגין במהלכו. היום התחלנו בע"ה את הנעת הגלגל הזה לאחור. האפליה כנגד תלמודי התורה החרדיים היא בלתי נסבלת ולא נאפשר אותה יותר. אם מצאו דרך לתקצב את בתי הספר הכנסייתיים אז ימצאו את הדרך לתקצב גם את החרדים. ובע"ה נעשה את זה בדרך המלך".

גפני עוקץ את פינזל על המפגש שלו עם ליצמן ואיציק כהן



מלכיאלי אמר בסוגייה כי "שערוריית תלמידי המוכש"ר זועקת לשמים. באים פקידים ומסבירים לנו למה לחרדים לא מגיע כמו למיעוט אחר, אני חוזר על דרישתי לבטל את ההצבעה על תקצוב הנוצרים, הלא חוקית".

בתגובה אמר גפני כי מסיבות אישיות הוא לא ניהל את הועדה כשהתקציב לנוצרים אושר, "מי שרוצה לדעת למה – מוזמן לפנות אלי באופן אישי", בהמשך התייחס גפני למתקפות של הח"כים מלכיאלי וסמוטריץ עליו בימים האחרונים והעניק להם ציונים: "ח"כ מלכיאלי שלח גם מכתב, אבל סמוטריץ עשה רעש יותר ממלכיאלי, זאת אומרת, מלכיאלי היה יותר מסודר, אבל סמוטריץ עשה רעש גדול". מלכיאלי השיב: "נלמד לעשות רעש בצורה מסודרת".

בנוסף, מלכיאלי פנה בדיון למנהלי המוסדות החרדים והציע להם לצאת בשביתה כללית, "כמו שהנוצרים עשו, יצאו בשביתה וקיבלו מיליונים", בתגובה השיב לו ח"כ סמוטריץ כי "יהיה ביטול תורה, אנחנו נשבות בשבילם".

בתום הדיון גפני עקץ את מנהל ת"ת 'חכמת שלמה' אברהם פינזל: "זז משהו אחרי שנפגשתם עם ליצמן ועם איציק כהן, לא?".

בעקבות הדיון אמר סגן השר משולם נהרי ל"בחדרי חרדים" כי "מוסדות המוכש"ר לא ייוושעו מלקט עצמות שיושלכו אליהם,  הנושא צריך להיות מוסדר על ידי קיום ההסכם הקואליציוני של ש"ס ככתבו וכלשונו, כפי שדרשתי מספר פעמים בשנה האחרונה משר החינוך והצוות המקצועי, אשר ישיב את מעמדן של מוסדות המוכש"ר כפי שהיה ב2012 לפני גזרות פירון".
מוכשר משה גפני יעקב אשר אורי מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד