י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מסר מוחשי מילד 'אוטיסט': כל אחד יכול להוביל

איך אתם מסתגלים לזמנים מיוחדים? והילדים שלכם? דמיינו ילד עם יכולת מוגבלת של התקשרות לחברה - וכיצד בסיוע נכון הוא הופך לסוג של מוביל. לכל אחד מאיתנו יש נקודה כזו שתעזור לנו לדחוף את עצמנו גם במצבים קשים. לקרוא ולהאמין

יצחק לוי, מטפל רגשי
יצחק לוי, מטפל רגשי



בעולם המבוגרים – זמנים שונים ואירועים משתנים למיניהם מקבלים אפקט התנהגותי שונה מזה שקיים בעולמם של ילדים. כמבוגרים אנו מבינים על פי רוב, כי ישנם זמנים שונים ומיוחדים, וכן נדרשת התאמה התנהגותית למצב הנוכחי בו אנו נמצאים. כל זמן הוא מיוחד במינו, ומביא איתו דיבור, התנהגות ואף אמצעי תקשורת שונים.

ילדים באופן כללי מקבלים מצבים משתנים בצורה אחרת ממבוגרים. נכון, יש כאלו שמתאימים את עצמם כמעט לכל מצב, בקלות ואף במהירות, אך ישנם גם ילדים המתקשים בכך. אפשר לתלות זאת בהרבה היבטים וסיבות – אך אם נתחיל לפרטם, נתקשה לסיים. נציין רק את הפרט החשוב, והוא שעבודה נכונה ותמידית, יכולה להביא כל ילד למצב אופטימלי של יציבות במצבים חדשים אליהם התקשה להתרגל קודם לכן.

ואם כבר דיברנו על אפשרות אופטימלית של ילדים, בחרתי הפעם לשתף דווקא בנושא ילדים מיוחדים יותר, במטרה שתבינו עד כמה אפילו אצלם, ראוי וכדאי להשקיע ועד כמה ניתנת האפשרות ליצור אצלם שינוי מדהים.

"הוא ילד מלא קסם אבל קשה לו ליצור קשר עם חברים ועם הסביבה", כך אמרה לי מיד בפתח השיחה הראשונה אמו של דניאל. שאלתי הראשונה המקצועית היתה, האם מדובר בהשערה אישית שלה או שהילד עבר אבחון כלשהו. כמובן שיש לכל פרט חשיבות רבה לפני תהליך של טיפול מכל סוג.

האם ענתה כי דניאל מאובחן כ- PDD, "אבל אני רוצה שהוא יהיה יותר חברותי", אמרה מיד בטון נחרץ.
נבהיר כמובן כי PDD היא הפרעת תקשורת רחבה – וילדים הלוקים בה, מכונים בלשון העם "אוטיסטים".
משכך, היה לי חשוב לברר מול האם, האם היא אכן מודעת לקושי האמיתי של הילד בביצוע הרצון שלה. הסברתי לה שזו בדיוק נקודת הקושי של דניאל, ולכן עליה להיות יותר סלחנית כלפיו. כמובן שבכל זאת ביקשתי לפגוש את הילד שהגיע אלי לקליניקה בחיוך מבויש.

דניאל הרגיש מאוד טוב עם עצמו במשך הפגישה. הצלחנו לשוחח ואפילו הגענו יחד לנקודה בה מצאנו את התחום שהוא חזק בו, בעזרתו יצליח להתנהג כילד יותר יוביל הן בכיתה והן בקרב המשפחה.

התחום החזק של דניאל היה יכולת שירה יוצאת דופן. בדיוק בנקודה זו התחלנו לעבוד שלב אחר שלב. דניאל החל ללמד את חבריו קצב בשירים ולשתף אותם במידע שהיה לו לגבי תחום המוזיקה. הוא התחיל להראות ידע ליד אנשים והוביל בתחום שהרגיש בו עוצמה. אמנם זה היה הנושא החברתי היחיד ששיחק לטובתו בתקופה זו, אך נושא זה מילא את החלל הריק שכה הפריע לו בקשר עם חבריו.

כשאנו נמצאים במצבים שונים ובתקופות שונות, בהם אנו חשים לעיתים חסרי אונים, עצתי היא, מצאו את הנקודה החזקה ותובילו את עצמכם איתה.

בהצלחה רבה
וגמר חתימה טובה מתוך הכנה שמחה לחג שמחתינו
יצחק לוי,
מאמן ויועץ בתהליכים חינוכיים
[email protected]
אוטיזם קושי חברתי אימון אישי יכולת חברתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד