כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

נכד השר שלום: הנגיד רבי נפתלי רוקח ז"ל

הלך לעולמו, הנגיד, צאצא האדמו"ר השר שלום מבעלזא זי"ע, הרה"ח רבי נפתלי צבי רוקח זצ"ל - והוא בן 95 בפטירתו

רבי נתפלי רוקח ז"ל. ארכיון מוסדות בעלזא בלונדון
רבי נתפלי רוקח ז"ל. ארכיון מוסדות בעלזא בלונדון



ברוך דיין האמת: מלונדון מגיעה הידיעה, על פטירתו של הרבני הנגיד החשוב, צאצא האדמו"ר השר שלום מבעלזא זי"ע, הרה"ח רבי נפתלי צבי רוקח זצ"ל - והוא בן 95 בפטירתו.

הרה"ח ר' נפתלי צבי ז"ל נולד ביום י' תמוז שנת תרפ"ג, בברכת הרבי מהרי"ד זי"ע מבעלזא, לאביו הרה"צ ר' משה רוקח זצ"ל, לימים רב בית המדרש אנשי בעלזא בלונדון. נקרא על שם זקנו הגדול הרה"ק רבי נפתלי צבי מראפשיץ זי"ע.

כשנה לאחר הבר-מצוה, בשנת תרצ"ז, שלח אותו אביו לגלות למקום תורה, ללמוד בישיבתו של הגאון הצדיק רבי יהושע בוקסבוים זצ"ל הי"ד אבד"ק גאלאנטא. בקשר מיוחד התקשר אז עם הגאון רבי חיים מילר ז"ל שהיה מראשי הישיבה ונודע לעילוי מופלג, ואף למד עמו בחברותא.

כאשר מלחמת העולם השניה פרצה בכל עוזה נאלץ ר' נפתלי צבי לחזור ללונדון, ובחסדי שמים עלה בידו לעלות על הרכבת האחרונה שיצאה מהונגריה לאנגליה. בלונדון המשיך את חוק לימודיו בישיבת "עץ חיים" שניידער'ס, לאחר מכן נכנס לישיבת גייטסהעד ולמד בה שנתיים ימים.

כשוך המלחמה חזר לבית הוריו, והתקבל לעסוק במלאכת ליטוש יהלומים. באותם ימים היה קשה מאוד לעסוק במקצוע זה מבלי לעבוד בשבת, אך כמובן שאצל ר' נפתלי צבי לא היתה כל שאלה על כך, הוא לא נכנע ללחצים קשים ולא נבהל מנסיונות מרים, הוא היה מוכן להפסיד הכל ובלבד שלא יעבוד בשבת קודש. בס"ד עלתה בידו להתגבר על כל המכשולים ולהצליח מאוד בעבודתו, עד שאט אט קנה לו שם כמומחה ליהלומים.

הודות לעיסוקו באמונה, בצדק וביושר, זכה להערכה רבה מצד כל העוסקים במלאכה, וכולם הפליאו את מדותיו התרומיות ואת זהירותו בכבודו ובממונו של הזולת. משאו ומתנו באמונה הביאו לידי כך, שרבים, יהודים ושאינם יהודים, מבקשים את קרבתו ומחפשים להיכנס עמו למסחר. מאז ועד עתה יודעים הכל, כי מילה היוצאת מפיו של ר' נפתלי צבי, איתנה כברזל היא ואינה שבה ריקם לעולם.

מרגלא בפומיה תמיד, כי כיון שנושא הוא את השם הקדוש "רוקח", הדבר מחייב אותו בהליכות ישרות המקדשות שם שמים, ואחריות כבדה רובצת עליו בגין כך, שהתנהגותו תעורר רק כבוד והערכה, ולא להיפך ח"ו.

בעין טובה שהוא ניחן בה, השתדל ר' נפתלי צבי תמיד, לעזור ולסייע לכל יהודי הפוסע את צעדיו הראשונים במסחר היהלומים, להדריכו בדרך החדשה ולייעץ לו כדת מה לעשות ולא לעשות. זאת היתה מגמתו כל ימיו, לראות בטובת אחינו בני ישראל, לשמוח בשמחתם ולהצטער ח"ו בצערם, ואם הצליח להעמיד יהודי על רגליו ולסייע לו בפרנסתו, לא היה קץ לשמחתו.

לגודל ישרותו ונקיון כפיו, נבחר ברבות הימים למשרת סגן נשיא הבורסה בלונדון, לאחר מכן נבחר במשך כמה שנים שוב ושוב להיות מנשיאי הבורסה, עד פטירתו כיהן כנשיא הכבוד של הבורסה, וקידש שם שמים בפי כל הבריות. גם הסוחרים שאינם בני ברית, העריכו את אישיותו ופיהם מלא תהילה על הסוחר היהודי הותיק, האיש שהכל שמחים לבוא במחיצתו.

הודות לתפקיד זה ולקשריו המסועפים על סוחרים רבים, פעל רבות לצרכי צדקה שונים, ובתוכם למען המוסדות הקדושים דחסידי בעלזא, כאשר הוא מעורר את אחרים ומלהיבם להרים נדבת לבם למען המטרות הקדושות. כמו כן, גם באמצע העבודה, היתה דלתו פתוחה תמיד לצרכי צדקה, ואם הדבר נגע למוסדות חסידי בעלזא, גם כשישב עם לקוחות הפסיק הכל והתפנה עבור המצוה הנעלית.

כל הבא במחיצתו ידע, כי אי אפשר להיפגש עם ר' נפתלי צבי, מבלי לשמוע ממנו מילה טובה, דבר חיזוק ועידוד, כל אחד לפי צרכו ומעמדו. גם צהלתו שעל פניו והשמחה שהוא מקרין החוצה, כשמעולם לא נשמע הימנו תלונה או טרוניה, כל אלו הסבו עונג רב לכל הבא עמו בדברים.

באמונתו הרבה במכלכל חיים בחסד, היה שם שמים שגור בפיו תמיד, והאמין והדגיש תמיד כי הוא ית' הנותן כח לעשות חיל, ולא מכוחו ועוצם ידו. כך זכה לסיעתא דשמיא מרובה בכל צעד ושעל, וכל אשר הוא עושה ה' מצליח בידו, ותמיד סיפר תהלתו והילל לשם תפארתו.

בשנת תש"ו הקים את ביתו עם רעייתו מרת העניא רייזל תחי', בת הרב מאיר שווייגער ז"ל נכד החסיד המפורסם רבי מרדכי חנא פוקס ז"ל מגדולי חסידי וויזניץ.

אחרי נישואיו התגורר באיסט ענד, שם שימש כגבאי בכמה בתי מדרשות, כאשר בכל בית המדרש שהוא עובר, הוא מתמנה כגבאי. באמת אמרו עליו, כי הוא גבאי מלידה, באשר מומחיות מיוחדת לו להלוך כנגד רוחו של כל אחד ואחד.



בחודש אייר הרבי מבעלזא מבקר בביתו בלונדוןצילום: בחודש אייר הרבי מבעלזא מבקר בביתו בלונדון
בחודש אייר הרבי מבעלזא מבקר בביתו בלונדון


כמו כן נודע לבעל תפילה המכבד את ה' מגרונו, ובמשך עשרות בשנים עבר לפני התיבה בימים נוראים, לתפילות שחרית בראש השנה ויום הקדוש, ואילו לתפילות המוספים היה עובר לבית הכנסת נוסף שביקשו ליהנות מתפילותיו הערבות והנעימות.

ביתו של ר' נפתלי צבי, באיסט ענד כמו בגולדרס גרין, אליה עבר לימים, היה בית וועד לחכמים, כל אדם התקבל שם בסבר פנים יפות וכל קשה יום ולב נשבר זוכה בו לטללי נוחם וחיזוק. באהבת ישראל שהיתה טבועה בדמו של ר' נפתלי צבי, היה מכבד כל יהודי הדורך על מפתן ביתו. אין כל הבדל מי הוא, כולם התקבלו באהבה ובחיבה וזכו לכיבוד של מאכל ומשתה.

תמיד השתדל לשמח את הבאים אליו, אם במילה טובה ואם בדברי תורה המשיבים נפש, והכל תוך כדי הענקת תחושה של ידידות ונוחות, כדי להנעים את שהותו בביתו ולמען לא יחוש ח"ו כל בושה או אי נעימות. כך גם בשעות המאוחרות של הלילה, וכן בימי שיבה טובה, תמיד הרגיש אורחו שבעל הבית שמח ומרוצה מנוכחותו, ואף יכיר לו טובה על כך.

כצאצא בית בעלזא, עמדו תמיד לנגד עיניו של ר' נפתלי צבי דבריו הקדושים והנצחיים של ראש שושילתא דדהבא כ"ק מרן מהר"ש זי"ע: "בעלזא וועט זיין א ווינקל פאר תורה און יראת שמים ביז משיח וועט קומען".

בקשר איתן ואמיץ במיוחד היה ר' נפתלי צבי מקושר אל האדמו"ר שליט"א, מתוך אהבה עזה שאינה תלויה בדבר והערצה עצומה הטבועה בנפשו מאז. בכך המשיך את דרך אבותיו, שגם אלו אשר בעצמם עמדו בראש קהילות מפוארות בישראל, המשיכו להיות דבוקים באילנא דחיי ולהסתופף בצל קדשם של אדמו"רי בעלזא זי"ע.

בכל פעולותי למען המוסדות של חסידי בעלזא, היה מבקש מאת העסקנים שיודיעו וימסרו לאדמו"ר שליט"א, שהוא מחזק את המוסדות בכדי להביא לו נחת רוח של ממש, ועל ידי כך הוא מקוה שיקל מעט מן העול הכבד הרובץ על כתפיו, עול של כלל ישראל, לשאת אותם על כפים ולהעתיר בעדם ובעד שלומם כל הימים.

שנים רבות, מאז עלה הרבי על כס ההנהגה, השתדל ר' נפתלי צבי להסתופף בצל קדשו, לעלות וליראות פעם אחת בשנה. פעמים ביום הכיפורים ועל פי רוב ביומי דחנוכה. שהותו בחצר הקודש נחשבה עבורו לתענוג רוחני עילאי שאין למעלה ממנו, ושעות רבות ישב עם חשובי החסידים היושבים ראשונה במלכות, שוחח עמהם בדברי תורה ובעניני השעה, בהנאה ובשלות נפש.

הקים ותרם את הישיבה לצעירים "בנין נפתלי צבי" ובתוכה מטבח "חסדי נפתלי" ומקוה טהרה "באר נפתלי צבי". וכן אתץ בית המדרש החדש והמפואר שהוקם לונדון.

בחודש אייר האחרון זכה שהאדמו"ר מבעלזא ביקר בביתו בשכונת גולדרס גרין בעת הביקור המרומם וההיסטורי שערך האדמו"ר לרגל חנוכת הבית למוסדות חסידי בעלזא בלונדון.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
הרב נפתלי רוקח השר שלום חסידות בעלזא לונדון דיין האמת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד