י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סערת הבקבוקים: אלו הן החלטות המפגש

בעקבות סערת בקבוקי היין שפרצה בשבועות האחרונים לאחר שהאדמו"ר מגור חדל מלשתות מיץ ענבים מסויים בעקבות ייצור הבקבוקים תוך חילול שבת, נפגשו אמש חברי ועדת הרבנים למען השבת עם הנהלת חברת 'פניציה' • הם ניסו לשכנע שאין מנוס מחילול שבת בהפעלת מפעל זכוכית. לעומתם, הבהירו להם הרבנים כי אין ולא יכולה להיות פשרה בענין שבת קודש • אלו הן ההחלטות המשותפות

האסיפה אמש
האסיפה אמש



פרשת הבקבוקים של חברת 'פניציה': כפי שדווח אמש (שלישי) לראשונה ב'בחדרי חרדים' על מפגש חירום בין ועדת הרבנים למען קדושת השבת וגופי הכשרויות, לדון בחילול השבת בישיבה ממושכת עם ההנהלה וכן ועד העובדים של חברת 'פניציה' בירוחם, סוכם על צעדים ולוח זמנים להפסקת חילולי השבת בייצור הבקבוקים, לאחר מציאת פתרון הלכתי לבעיית הליכי הייצור הרציפים, דבר שייעשה תוך שלושה חודשים.

מפעל 'פניציה' בירוחם, מייצר בקבוקים המשמשים בין השאר לתעשיית היין ומיץ הענבים. למגינת לב, המפעל מחלל שבת. יש אמנם בעיה טכנית לא פשוטה בהפעלת כור היתוך לזכוכית. הוא מופעל בחום של 1600 מעלות ולוקח זמן לחמם או לקרר את הכור. לכן, 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע מופעלות המכונות. במשך ביום אחד בשנה, יום הכיפורים, מושבת המפעל. ביום הזה, הבקבוקים המיוצרים באופן אוטומטי, ממוחזרים ולא נעשה בהם שימוש. לאחר היום הקדוש, צריכים שלושים שעות כדי להחזיר את המפעל לעבודתו הרגילה. את זאת המפעל לא מוכן לעשות בכל שבת ושבת, והבקבוקים משווקים לחברות הרוכשות אותם. –המיוצרים בשבתות.

לאחרונה חלה התעוררות בציבור שומרי השבת, שלא להמשיך להשתמש בבקבוקי יין ומיץ ענבים, המוגשים בבקבוקים מתוצרת מפעל העובד בשבת. מה גם שיתכן בהחלט, שבקבוק היין או מיץ הענבים, שעליו מקדשים את השבת, הוא בקבוק שנוצר רחמנא ליצלן ב"מעשה שבת", ובעצם אסור בשימוש. הציבור הביע את רצונו לקבל מוצרים שהם כשרים למהדרין, לא רק בהיבט התוכן שבבקבוק, לא – רק שהמוצר יהיה כשר, אלא גם המעטפת, הבקבוק המכיל אותו יהיה כשר.
את המסר הזה העבירו גם גופי הכשרות והבד"צים. הציבור החל מושך ידו מרכישת מוצרים שמבוקבקים בתוך כלים של מפעל מחלל שבת, ועברו לרכוש מוצרים שבבקבוקים המגיעים מחו"ל, ללא חשש חילול שבת.



ראשי פניציהצילום: ראשי פניציה
ראשי פניציה


המצב הזה הדאיג מאוד את חברת "פניציה", שגם כך היא נמצאת בקשיים, עקב תחרות כבדה של יצרנים מחו"ל. חלק גדול מלקוחותיהם עבר לאחרונה לרכוש בקבוקים מייבוא. העובדה שהציבור החרדי, שהוא כמובן צרכן מרכזי של יין ומיץ ענבים לקידוש והבדלה, מושך ידיו משימוש בבקבוקי 'פניציה', הביאה אותם למחשבה שניה אודות המשך חילול השבת. אתמול (שלישי) התקיימה בירושלים ישיבה של ועדת הרבנים למען קדושת השבת בארץ ישראל, בשיתוף ראשי מערכות הכשרות בארץ ישראל.

בישיבה השתתפו גופי הכשרות: בד"ץ העדה החרדית, בד"ץ הרב לנדא מבני ברק, בד"ץ 'מהדרין' הרב רובין, בד"ץ אגודת ישראל, בד"ץ מחזיקי הדת, בד"ץ בית יוסף, נציגי הרבנות הראשית לישראל, נציגי "מכון מדעי טכנולוגי להלכה" וחברי ועדת הרבנים למען קדושת השבת והרב שמואל יוסף שטיצברג, מומחה לענייני טכנולוגיה בשבת, וכן מנהלי 'פניציה': המנכ"ל אמנון כהן; הסמנכ"לים מישל בן שמעון, סמנכ"ל טכנולוגיה; גיל כסלו, סמנכ"ל שיווק, ואברהם לוי, יו"ר ועד העובדים.





האסיפה אתמולצילום: האסיפה אתמול
האסיפה אתמול


בישיבה הציגו אנשי'פניציה' את הבעיות הטכניות ואת הצעדים שכבר עשו בשנים האחרונות להקטנת חילולי השבת. הם ניסו לשכנע שאין מנוס מחילול שבת בהפעלת מפעל זכוכית. לעומתם, הבהירו להם הרבנים כי אין ולא יכולה להיות פשרה בענין שבת קודש. שבת לא ניתנת לשמירה למחצה, שליש ולרביע. ניתן לחפש פתרונות טכניים, בדומה למה שהם כבר עושים ביום שגם הם מרגישים שהוא קדוש ויקר להם, יום הכיפורים, ולהעתיקם לימי השבת.

בין השאר דובר באיתור פתרונות שיאפשרו לקצר את זמן החזרת המפעל לפעולה אחרי השבתת-שבת, משלושים שעות לזמן קצר יותר. המסר המרכזי בישיבה היה, שאין אפשרות לוותר על שמירת השבת. כל עוד המפעל לא ישמור שבת כהלכתה, לא יוכל הציבור שומר השבת להשתמש בתוצרתו.

מאידך, הסבירו אנשי המפעל, ההנהלה וועד העובדים, כי בלי ציבור זה, המפעל יפשוט את הרגל, ולא יוכל להחזיק עוד מעמד, ומאתיים וחמישים המשפחות של עובדיו, ימצאו עצמן ללא מקור פרנסה. 21בישיבה סוכם על הליך מזורז למציאת פתרון. מתווה שיגובש תוך יום וימומש תוך שלושה חודשים, עד חנוכה.

אנשי 'פניציה' ביקשו שוועדת הרבנים וגורמי הכשרות יודיעו מיידית שאפשר לרכוש בקבוקים של 'פניציה', אולם הרבנים הבהירו כי הדבר לא יכול להיות אפשרי, שכן הציבור דורש שהמוצר שהוא מחזיק בידו, יהיה ללא חשש חילול שבת. בחתימת הישיבה, הוקראו ההחלטות המשותפות של ועדת הרבנים וראשי מערכות הכשרות בא"י. ההחלטות הוקראו ע"י מזכיר ועדת הרבנים הרב יצחק גולדקנופף, בנוכחות ועדת הרבנים, גופי הכשרות ונציגי 'פניציה':

1. ועדת הרבנים וראשי מערכות הכשרות פונים בזה לחברת 'פניציה' מפעלי זכוכית להפסיק את העבודות בשבת לחלוטין.

2. ועדת הרבנים וראשי מערכות הכשרות מסכימים לקבל את הצעת הרב אברהם משה הלפרין שליט"א מראשי "מכון מדעי טכנולוגי להלכה" כי הדרך ליישום, תארך לפחות עד חנוכה תשע"ח.

3. תוקם נציגות משותפת של כל הגורמים שתגיש תוך 21 מתווה ולו"ז מסודר ליישום התהליך.

4. לבקשת מנהלי וראשי 'פניציה' הודיעו ועדת הרבנים וראשי מערכות הכשרות כי עם יישום התהליך ע"פ המתווה הנ"ל, יעשו כל מאמץ למצוא את הדרכים לסיוע ולהטמעת המפעל בקרב אוהדי הכשרויות, במיוחד להרחיב ולעבות את רכישת הבקבוקים בחברת פניציה ע"י היקבים וכדו' ולהעדיפם ע"פ רכישות תוצרת חוץ.
פינציה בקבוקים חילול שבת ועדת הרבנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד