י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

נהגת חדשה: במהלך היסטורי ביטל מלך סעודיה איסור נהיגת נשים

מאבק של שנים הגיע אמש לסיומו עם הכרזת מלך סעודיה כי נשים בממלכה יוכלו לנהוג. החוק ייכנס לתוקף בחודש יוני 2018 - עד אז ייבנו תשתיות ללימוד נשים

pixabay
pixabay



היסטוריה פמיניסטית בסעודיה: אמש (שלישי) הכריז המלך הצעיר, מוחמד בן סלמאן, כי יבוטל איסור נהיגת נשים הנהוג בממלכה הסעודית, בכך תסתיים מדיניות ארוכה שהפכה לסמל עולמי של דיכוי נשים בממלכה האולטרה-שמרנית. בממלכה מקווים כי דבר זה יביא לשינוי תדמיתי ואף כלכלי.

החוק ייכנס לתוקף החל מעוד עשרה חודשים (יוני 2018) שכן יש צורך להכין תשתית ללימוד הנשים וכן לימוד הגברים לתקשורת עם נהגות – דבר שמעולם לא התמודדו מולו, כפי שלא התמודדו עם תופעות מגדריות נוספות, בשל ההפרדה המוחלטת. ההחלטה מדגישה את הנזק שהאיסור על נהיגה על נשים עשה למוניטין הבינלאומי של הממלכה ולתקוותיה לתועלת יחסי ציבור מהרפורמה.

החלטה זו היא סוף למאבק בן שנים, בו ניסו הנשים בסעודיה בשיתוף ארגוני זכויות נשים ואדם, לשנות ולהביא קצת יותר שוויון. נהגים רבים שנשכרו לצורך הסעת נשים – יפוטרו במהלך החודשים הקרובים. המנהיגים הסעודים גם מקווים שהמדיניות החדשה תסייע למשק באמצעות הגדלת השתתפות הנשים במקום העבודה, שכן כאמור, נשים רבות העובדות בסעודיה מבזבזות חלק ניכר מהמשכורות שלהן על הנהגים או חייבות להגיע לעבודה על ידי קרובי משפחה שלוקחים אותן ברכב.

"זה מדהים", אמרה פוזייה אל-בכר, מרצה באוניברסיטה הסעודית, אחת מ -47 נשים שהשתתפו בהפגנה הראשונה בממלכה נגד האיסור - ב -1990. לאחר שנסעו ברחבי הבירה הסעודית, ריאד, הן נעצרו וחלקן איבדו את מקום עבודתן.

סעודיה היא מדינה האתרים הקדושים ביותר לאיסלאם, היא מדינה הנשלטת על פי חוקי השריעה, אנשי ממשל סעודים ואנשי דת סיפקו הסברים רבים לאיסור על נהיגה לנשים במשך השנים.

חלקם אמרו כי אין זה הולם שבתרבות הסעודית נשים ינהגו, או שנהגים גברים לא ידעו כיצד להתמודד עם נשים במכוניות לצדם, אחרים טענו כי מתן אפשרות לנשים לנהוג יוביל להפקרות ולהתמוטטות המשפחה הסעודית. איש דת אחד טען - ללא כל הוכחות - כי נשים שנוהגות יפגעו בריאותית.

פעילי זכויות אדם ופעילים סעודים נלחמו במשך שנים ארוכות נגד האיסור, וכמה נשים נעצרו ונכלאו על שהעזו להתלונן שרוצות לנהוג.

האיסור לנשים לנהוג הציב את דמותה השלילית של ערב הסעודית, גם בקרב בעלי בריתה הקרובים ביותר, כמו ארצות-הברית, דיפלומטים אמריקאיים אמרו על המדיניות הזו, כי היא משותפת רק לג'יהאדיסטים של המדינה האסלאמית דאעש ולטליבאן.

ההחלטה זכתה לשבחים בוושינגטון. הת'ר נוארט, דוברת מחלקת המדינה, כינתה זאת "צעד גדול בכיוון הנכון עבור המדינה".

המומנטום לשנות את המדיניות שהשתררה בשנים האחרונות עם עלייתו של יורש העצר, מוחמד בן סלמאן, בנו בן ה -32 של המלך, שהציב תוכנית מרחיקת לכת לחזק את כלכלת הממלכה והחברה הסעודית.
זכויות נשים פמיניזם לימוד נהיגה סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד