י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הרמטכ"ל הודיע על קיצור עונשו של החייל היורה אלאור אזריה

הרמטכ"ל גדי אייזנקוט הודיע במכתב ששלח לחייל היורה אלאור אזריה, על קיצור עונשו • יחד עם המתקת העונש נזף הרמטכ"ל באזריה: "רואה בחומרה את הכשלים שנפלו במעשיך, העובדה שלא קיבלת אחריות על המעשה ועל כך שלא הבעת חרטה עליו"

אזריה. צילום: פלאש 90
אזריה. צילום: פלאש 90



הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט, הודיע היום (רביעי) כי הוא מתכוון לקצר את עונשו של החייל היורה, אלאור אזריה. עונשו של אזריה יקוצר מ-18 חודשי מאסר בפועל ל-14 חודשים. אם ינוכה בהמשך שליש מעונשו של אזריה, הוא יוכל להשתחרר מהכלא הצבאי ב-10 במאי 2018, כך שירצה בפועל כתשעה חודשים במאסר. אם לא, ישוחרר ב-30 בספטמבר בשנה הבאה.

יחד עם המתקת העונש, נזף הרמטכ"ל באזריה: "בפתח הדברים יודגש, באופן ברור וחד משמעי" כתב עוזר הרמטכ"ל אל"ם דניאל הגרי בשמו של אייזנקוט, "כי בראיית הרמטכ"ל התנהגותך היתה פסולה וסתרה את פקודות הצבא ואת ערכי צה"ל. הרמטכ"ל רואה בחומרה את הכשלים שנפלו במעשיך והסטייה שהיתה בהם מערכי צה"ל כפי שבאו לידי ביטוי גם בפסקי הדין, ורואה חשיבות רבה במסר הנחרץ שיצא מהם ומהטיפול הפיקודי באירוע. כמו כן עמדה לנגד עיניו של הרמטכ"ל העובדה שלא קיבלת אחריות על המעשה ועל כך שלא הבעת חרטה עליו".

"על פי סמכות הרמטכ"ל הקבועה בחוק השיפוט הצבאי להקלה בעונש, כאשר שקל את הבקשה להקלה בעונש, מצא הרמטכ"ל לנכון לשקול שיקולי חסד ורחמים. שיקולים המביאים בחשבון את עברך כחייל לוחם בזירה מבצעית. בהתחשב בשיקולים אלה החליט הרמטכ"ל שיש מקום להקל בעונש והחליט לקצר ארבעה חודשים מעונש המאסר שהוטל עליך, ולהעמידו על ארבעה עשר חודשי מאסר בפועל. כאמור אין בכך כדי להקהות את המסר החשוב שבא לידי ביטוי לאורך כל הדרך, בעמדה הפיקודית ובפסקי הדין שדנו בפסול החמור שבמעשיך".







כזכור, במרץ 2016, הגיעו שני מחבלים תושבי חברון בני 21, עבד אל-פתאח יוסרי א-שריף ורמזי עזיז א-קסראווי תמימי, כשהם חמושים בסכינים לעמדת צה"ל ליד תל רומיידה בחברון. השניים דקרו חייל מגדוד שמשון בידו ובכתפו ופצעו אותו קל. החייל שנדקר ומפקדו ירו בדוקרים וכתוצאה מהירי א-קסראווי נהרג וא-שריף נפצע קשה.

מספר דקות לאחר מכן הגיע למקום כוח תגבור שכלל את סמל אלאור אזריה, חובש צבאי מגדוד שמשון שסייע לטיפול בחייל הפצוע, ובסיום הטיפול דרך את נשקו האישי וירה בראשו של א-שריף ששכב על הקרקע. בתום האירוע דיווח עליו מפקד הפלוגה למג"ד שדיווח למפקד חטיבת כפיר, אל"ם גיא חזות, וזה הגיע כעבור 4 שעות למקום התקרית לתחקיר ראשוני, והורה על השעיית החייל מפעילות ונפתחה חקירת מצ"ח.

בעקבות התקרית נזף מפקד חטיבת כפיר בשלושה קצינים, כיוון שלא טיפלו בדוקרים ולא פינו אותם לאחר נטרולם, שכן על פי פקודות צה"ל יש להעניק טיפול רפואי גם למפגעים לאחר נטרולם. האירוע הובא לידיעת הציבור כעבור מספר שעות, לאחר שעימאד אבו שמסייה, פעיל "בצלם" שהיה במקום, העביר לכלי התקשורת סרטון שתיעד אירועים שהתרחשו לאחר אירוע הדקירה.

אזריה, נעצר כעבור מספר שעות מהאירוע ונפתחה נגדו חקירת מצ"ח. לטענת אחד החיילים שהיו במקום, לאחר הירי אמר אזריה: "מגיע לו למות, הוא דקר את החברים שלי". אזריה הכחיש שאמר את הדברים. לטענת התביעה, בתחקיר שערך המג"ד זמן קצר לאחר האירוע טען אזריה כי ירה במחבל מאחר שחשש כי הוא עדיין חמוש בסכין ובתגובה אמר לו המג"ד: "אני חושב שאתה משקר". בחקירתו מאוחר יותר טען אזריה כי ירה בא-שריף מאחר שחשש כי הוא נושא חגורת נפץ מתחת למעיל שלבש. אמירה זו נתמכה בעדות מפקד המחלקה, ששהה בשטח לאורך האירוע, והעיד כי "היה חשש להימצאות מטען חבלה על גופת המחבל". מעצרו של אזריה הוארך בהמשך, לצורך השלמת החקירה. תחילה נחקר אזריה בחשד לרצח, אך כעבור מספר ימים שונה סעיף החשד להריגה.

משפחתו של המחבל עבד אל-פתאח א-שריף סירבה להעברת גופתו לנתיחה שלאחר המוות והגישה על כך עתירה לבג"ץ, אך זה קבע כי הגופה לא תוחזר למשפחה קודם לנתיחה, וכי הנתיחה תבוצע בנוכחות רופא פתולוג מטעם המשפחה. לפי דו"ח שהתפרסם ב-3 באפריל, א-שריף היה חי לפני שנורה, ומת כתוצאה מהירי שביצע אזריה.

אזריה הועמד לדין בבית דין צבאי של פיקוד המרכז. בינואר 2017 הורשע אזריה בהריגה ובהתנהגות שאינה הולמת.
אלאור אזריה הרמטכל קיצור עונש נזיפה מאסר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד