כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

חניה ב-76 שקל ליום וכריך ב-36 שקל: כמה עולה להיות חולה בישראל?

בדיקה של המועצה לצרכנות חושפת את מחירי השירותים שניתנים בבתי החולים. הפערים בין בתי החולים מגיעים למאות אחוזים

אילוסטרציה. צילום: pixabay
אילוסטרציה. צילום: pixabay



חניה בחניון הצמוד לבית החולים איכילוב עומדת על 76 שקל ליום ובאסותא - 50 שקל; במידה ותהיו רעבים ותרצו להתכבד גם בקפה וכריך חביתה, זה יוסיף להוצאות עוד 46 שקל (32 שקל לכריך ו14 שקל לקפה בארקפה אסותא). כך עולה מבדיקה של המועצה לצרכנות בנוגע למחירים של מוצרים ושירותים שונים ב-20 בתי חולים ברחבי הארץ, מצפת ועד באר שבע.

לפי נתוני משרד הבריאות, תקופת האשפוז הממוצעת בבתי החולים עומדת על 4 ימים. בתקופת האשפוז החולים ומשפחותיהם צורכים מוצרים ושירותים שונים בבתי החולים. במסגרת הבדיקה סיירי המועצה לצרכנות (סמ"ל) בדקו מחירי מזון ומשקאות, מחירי חניה,עלויות השכרת טלוויזיה בכבלים ועוד.

פערי מחירים אדירים נמצאו בתחום המזון - סיירי המועצה בדקו מחירי מזון ומשקאות בסיסיים בקפיטריות, בבתי קפה ובמכונות האוטומטיות, ומצאו פערים המגיעים עד ל-500% בין בתי החולים השונים.

כך למשל, קרואסון שוקולד יעלה בבית החולים שערי צדק 18 שקל - 260% יותר מהמחיר באסף הרופא או בפוריה, שם אפשר למצוא אותו ב-5 שקלים בלבד. כריך חביתה עולה בארקפה אסותה 32 שקל, ואילו בבית החולים פוריה הוא יעלה 5 שקלים. במועצה מציינים כי ישנם מקרים שבהם המוצר שנדגם שונה בגודלו ובאיכותו, אך הפערים נובעים פעמים רבות מאחוזי רווח גבוהים.

גם במוצרים זהים אפשר למצוא פערים עצומים - כך לדוגמה במבה בגודל קטן של אסם תעלה 4 שקלים באיכילוב, אסף הרופא, ברזילי, שערי צדק ושיבא, אך בבתי החולים בני ציון, הלל יפה, זיו, כרמל, לניאדו וסורוקה תאלצו לשלם על אותו מוצר מחיר כפול - 8 שקלים. על פסק זמן בבית החולים מאיר תשלמו 12 שקל - כפול מבית החולים זיו, שם תשלמו עליו רק 6 שקלים.

עם זאת, במועצה מציינים כי יש לזכור שבחלק מבתי החולים קיים קניון או מרכז חנויות בבית החולים עצמו, כמו בתל השומר ובאיכילוב, או בצמוד לו כמו בבילינסון.

מפרים את הוראות משרד הבריאות

החל ממאי 2017, מחירי החניה בבתי החולים הממשלתיים הוגבלו ל-20 שקל למשך 24 שעות, ללא הגבלה על מספר הכניסות והיציאות של הרכב. במועצה ביקשו לבדוק אם בתי החולים מקיימים את ההוראות, וגילו כי עלות החניה ליום שלם ב-17 מתוך 20 בתי החולים שנדגמו גבוהה משמעותית.

עלות החניה בחניון הצמוד לבית החולים איכילוב היא 76 שקל ליום, באסותא 50 שקל ליום וברמב"ם - 36 שקל ליום. במועצה מסבירים כי בבתי החולים טענו שהחניון אינו מופעל על ידם אלא על ידי מפעיל פרטי או קניון פרטי, אך לדבריהם: "העובדה היא כי אלו המחירים שנאלצים החולים ומלוויהם לשלם בפועל על חניה ליד בית החולים".



הבדיקה כללה בנוסף עלות שירותי שכירות טלוויזיה בכבלים, ונמצא כי בכל בתי החולים שירותי ההשכרה הם באמצעות חברת מדיפון, ועלות השירות היא 35 שקל ליממה ראשונה, כשלאחר פרק זמן זה מחיר השכירות לכל יממה יורד, ובסה"כ נגבה מחיר של עד 500 שקל לחודש, "מחיר גבוה מאוד שנמצא פעמים רבות מעבר להישג ידם של המאושפזים", נאמר במועצה.

ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה לצרכנות, אמר בנוגע לממצאים: "ברוב המקרים, נסיבות השהות בבתי החולים מצערות, והצרכן נאלץ להתאשפז ולא עושה זאת מיוזמתו. אוכלוסיות מוחלשות כמו קשישים ונכים הינן אוכלוסיות המאושפזות בבתי החולים בתכיפות רבה יותר, ולתקופות ארוכות יותר מהממוצע. המאושפז ובני משפחתו הינם צרכנים שבויים ומוחלשים, שלעתים קרובות מתקשים למצוא בבית החולים את חופש הבחירה שלהם, ונאלצים לשלם מחירים גבוהים ומנופחים על המוצרים והשירותים השונים.

"צרכנות נבונה חשובה בכל מצב, ואנו ממליצים לצרכנים להכיר במציאות זו ולמצוא אלטרנטיבות, ככל שישנן, ובכך להוזיל לעצמם את עלויות השהיה בבתי החולים. כך למשל, אפשר להביא מזון ומשקאות מהבית, למשוך מבעוד מועד מזומן מכספומט בנקאי, אפשר גם לבדוק אפשרויות חניה בחינם או בעלות מופחתת וגם לשלב פתרונות טכנולוגיים טובים, במקום לשכור טלוויזיה במאות שקלים לחודש".

הוא הוסיף ופנה למשרד הבריאות ולמנהלי בתי החולים בבקשה "להרים את הכפפה, להוריד את המחירים לצרכנים ולפעול לכך כי מחיר המוצרים והשירותים הבסיסיים בבתי החולים בישראל יהיו סבירים והוגנים, כאלה שאינם מנצלים את מצוקת המתאשפזים ובני משפחותיהם".
חולה בישראל המועצה לצרכנות מחירי השירותים בתי החולים חניון בית חולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד