י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הנשיאות מדרדרות את בג"צ // עו"ד יצחק שינפלד

בכל מחשבה, שיטה, תפיסה או משנה אישית, יש גם מטבל של "ר׳ איד". נטיות אישיות הנובעות ממשקעי עבר, אגואיזם, חשבונות והתחשבנות, זו דרכו של עולם

עו"ד יצחק שינפלד
עו"ד יצחק שינפלד



בפרפרזה על הביטוי של ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין ז"ל "יש שופטים בירושלים". הכניסו כבוד הנשיאה היוצאת מרים נאור והנשיאה הנכנסת אסתר חיות את הפוליטיקה לבית משפט העליון - בכניסה הראשית בדלת הקדמית.

דומה שבקדנציה בראשות הנשיאה מרים נאור לא היה בור או מהמורה ש'העליון' לא נכשל בו.

מתנת הפרידה ואולי יריית הפתיחה של הנשיאה החדשה, ההחלטה האומללה שלא להשתתף בטקס ממלכתי לציון 50 שנה להתיישבות ביהודה ושומרון בקעת הירדן ורמת הגולן - ודווקא, בגוש עציון, שהוא רק שטח ישראלי עתידי, בקונצנזוס מלא של כל המפלגות הציוניות. טקס ומיקום שנקבעו, רק נזכיר, בהחלטת ממשלה נבחרת.

הנימוק: השתתפות נציג ה'עליונים' בטקס, הינה נקיטת עמדה בחילוקי הדעות על עתיד השטחים.

כבודן, גם ירושלים רבתי ב'חילוקי דעות'. כבוד הנשיאות לא ישתתפו בטקסים בירושלים המשוחררת? לנשיאה החדשה יש תכנית להעביר את ביהמ"ש המחוזי ממשכנו ברחוב צאלח א-דין במזרח ירושלים?

אין ספק שמדובר בהחלטה אומללה, כואבת, שמנתקת את 'העליונים' מרוב העם, מזלזלת בדמוקרטיה הישראלית ומוסדותיה הנבחרים.

בפועל, ההחלטה 'הלא חכמה' בעליל, תזרז את הצעות החוק להגבלת סמכויות הבג״ץ ע"י חקיקת 'פסקת ההגבלה' וקיצוץ יכולת ההתערבות שלו בנושאים שיפוטיים בעלי גוון פוליטי, מדיני, שמסורים מעצם טבעם לגופים נבחרים.

עד כמה האבסורד גדול

קצת עובדות: הנשיאה הפורשת החליטה שכבוד השופט ניל הנדל ייצג את ביהמ״ש העליון בטקס. רק לאחר פניית חה״כ עיסאווי פריג׳ ממר"צ, החליטו כבוד הנשיאות לבטל את השתתפותו של כבוד השופט ניל הנדל בטקס כנציג העליון. השופט ניל הנדל הודיע למארגנים על מחלה. זה לא הפריע לו להגיע לעבודה כרגיל באותה עת.

עוד קצת עובדות. בשנת 1980 מנחם בגין שכיהן כראש הממשלה וח״כ דב שילנסקי מ'חירות' - לימים הליכוד, חבר הוועדה למינוי שופטים, ממנים את הגב' מרים נאור לשופטת שלום. השופטת החדשה בת למשפחה אצולה רביזיוניסטית מובהקת. בעלה פרופ׳ אריה נאור בנה של ח״כ אסתר רזיאל-נאור מבכירות האצ״ל, מכהן כמזכיר ממשלת בגין הראשונה. זה ממש לא הפריע למינוי הטרי.

בכל מחשבה, שיטה, תפיסה או משנה אישית, יש גם מטבל של "ר׳ איד". נטיות אישיות הנובעות ממשקעי עבר, אגואיזם, חשבונות והתחשבנות, זו דרכו של עולם. קורטוב של גאווה, קצת טינה מעט קנאה, המהולים במשקעי עבר וחשבונות עתיד ועבר, מרכיבים את טבע האדם. קובעים את צורת ראיית המציאות, יוצרים את דעותיו, מטעימים את פרשנותו, משנים את משנתו האישית המשפיעה על הליכותיו הציבוריות. המשוואה הזו משותפת לכולם. מנשיאת העליון עד אחרון השמשים.

לימים, 'הבעל' אריה נאור מסתבך ופורש בצרימה מהשירות הציבורי. 'המשפחה הלוחמת' שהשתלטה על עמדות השליטה ושלל תפקידי המפתח במדינה, לא דואגת למתפטר. בשר מבשרה, לשעבר חבר מרכז והנהלת המפלגה. אריה נאור, מחפש דרכו בשוק הפרטי.

מנחם בגין ויצחק שמיר מסיימים את תפקידם, עוד עידן מסתיים. בני המשפחה הלוחמת, וותיקי האצל ודור הנסיכים, מרגישים שהמפלגה ״נגנבת״ להם מהידיים. חדשים מחדש באו, משתלטים על המפלגה ושלל התפקידים. התסכול מתגבר, הם מרגישים ״זרים״ בביתם הפרטי.

הליכוד מחזיק ברסן השלטון ועושה מאמצים כבירים לאייש את התפקידים הבכירים באנשים 'מתאימים' ומוכשרים? עם שורשים ואוריינטציה ימנית. 'כבודה' אחת הדוגמאות המוצלחות.

הליכוד הינו שלל אנשים ואישים, שהדבק המחבר אותם הינו שאיפות פוליטיות והצלחה אישית. ההדר הזבוטינסקאי נעלם ואיננו. אחוות המשפחה הלוחמת לא קיימת. דור לוחמי האצ״ל נכחד. נסיכים בודדים שרדו: רובי ריבלין וצחי הנגבי. נסיכים בולטים פורשים" דן מרידור, רוני מילוא, עוזי לנדאו, לימור לבנת. אחרים פרשו לשדות זרים אידיאולוגית: אהוד אולמרט, ציפי ליבני.

הכל מסחרה! כבוד וכיבודים.

״קשה כשאול הקנאה״. בני הבית לשעבר, לא מהססים לזרוק אבנים פנימה לתוככי הבית. מבחינתם, ״הליכוד״, זה לא ״חרות״ ההיסטורית, אפי׳ לא 'גח״ל'. (השותפות ההיסטורית עם הליברלים) שאיפשרה בזמנו את חילופי השלטון.

אובדן ״האחווה״, והעדר 'ההדר הזבוטינסקאי', מנתקים את דור-המהפך מהמפלגה, ויוצרים טינות וחשבונות. כשניתן להכניס ״קטנה״ לא מהססים. לפעמים טובים השניים מהאחד. כי הלוא כולנו קרוצי חומר, בשר ודם. כשימין זה לא ימין, כשאין סולידריות, 'שוכחים' את האידיאות והאידיאולוגיה, מוצאים את הדרכים הלעומתיות להציק.

איני חסיד של בוגי יעלון. אך את הניסיון, הידע והישרות הפוליטית אי אפשר לקחת ממנו. לדעתו שופטי בג״ץ לא אמורים להשתתף באירוע שכזה. אך לאור הסיטואציה שנוצרה, המינוי, הביטול, ההד הציבורי והבינלאומי, החקיקה החדשה שמאיימת לדידו על 'עצמאות הבג״ץ' - היה הרבה יותר 'חכם' להשתתף.

לאורך ההיסטוריה 'חכמים גדולים' טעו בשיקןל דעתם בגלל ענייני כבוד, התחשבנויות בפרוטה וקטנות המוחין. ממלכות ואימפריות נעלמו בגלל תככים וחשבונות עבר. סדנה דארעא חד הוא. העתיד הקרוב מאד יוכיח, באם הצעד של צמד הנשיאות, היה הצעד שהצעידם במשעול שידרדר את מעמדו הנוכחי של ביהמ״ש העליון.
יצחק שינפלד בגץ מרים נאור מנחם בגין אסתר חיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד