כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

אגודת ישראל היא סיפור כשלון? • טקבקו

לפני מאה שנה נוסדה תנועת אגודת-ישראל • הרב שמואל חיים פפנהיים קובע: התנועה נכשלה בהווה ובעבר • הרב חיים ברילאנט: "בלי אגודת-ישראל אין יהדות" • ומה דעתכם?

כינוס אגודת ישראל. כך זה נראה היום
כינוס אגודת ישראל. כך זה נראה היום



החודש, לפני מאה שנה נוסדה אגודת ישראל בקטוביץ' שבפולין.

על דגלה חרטה התנועה את המוטו: "לפתור ברוח התורה והמצווה את כל השאלות שתעלינה יום יום על הפרק בחיי עם ישראל". כאשר חברו לייסודה, כמעט כל גדולי ישראל זצוק"ל באירופה.

אי אפשר להתכחש שאגודת ישראל הגיעה להישגים ניכרים בתחום היהודי, החינוכי והחברתי. מבחינה פוליטית הייתה לגוף המייצג את עניני היהדות החרדית בפני השלטונות, באירופה, ארה"ב וישראל.

אך, האם כיום, כמאה שנה מאז היווסדה, אפשר לומר כי התנועה אכן עמדה ביעד היומרני שהציבה לעצמה?

האם הצליחה לפתור את 'כל השאלות' שעלו על הפרק בארץ או בתפוצות או לפחות את חלקן הנוגע לשאלות הקיום והזהות שלנו? האם ניתן היה להסתדר בלעדיה?

ואולי לא הרי אגודת-ישראל של פעם, לזו של ימינו, ולא אל הנער הזה התפללו מייסדיו?

בעד • הרב חיים ברילאנט, לשעבר מזכ"ל צעירי אגודת ישראל

הרב חיים ברילאנט, לשעבר מזכ"ל צעירי אגודת ישראל טוען בלהט, כי אגודת ישראל הוכיחה עצמה ואין ספק שזולתה, הייתה היהדות החרדית נתקלת בקשיים בלתי עבירים.

"מאז שהגרא"מ שך זצ"ל ייסד את 'דגל התורה', פרשתי משורותיה. עם זאת, אני יכול להעיד כי במהלך תקופת פעילותי במסגרת אגו"י, נעשו דברים גדולים וכבירים עבור היהדות החרדית. אלמלא מוסדות אגודת ישראל כחינוך העצמאי, בית יעקב ועוד, לא היית רואה כמעט בן תורה בארץ.

"חייבים להעלות על נס את מאבקיה הגדולים והנחרצים למען קודשי ישראל ובלעדי ההישגים הללו, הקוהרנטיות והנחישות שגילו חברי הכנסת ועסקניה לא היינו יכולים לחיות בארץ.

"אני רוצה להציג בפניך אפיזודה מאלפת, שתשקף במידה רבה את הנחיצות של התנועה ואת אחד ההישגים המרשימים שנזקף לזכותה:

"בעקבות חוק גיוס בנות, הייתה זקוקה בעבר, כל נערה דתית להצהיר ולחתום כי היא דתיה, ורק לאחר מכן קיבלה פטור מצה"ל. בעקבות פעילות אגודת ישראל נוסח ההצהרה היום נעשה בצורה טובה.

"אני זוכר שכשעזר ויצמן כיהן בממשלת בגין הראשונה כשר הביטחון הוא ערער על ההגדרה הגורפת 'דתיה'. לטענתו, כל אחת יכולה להצהיר על עצמה שהיא 'דתיה לפי דעתה'. לדבריו, על הנערה להצהיר כי היא שומרת שבת ואוכלת כשר, התבקשתי אז לקבל את דעת גדולי ישראל על הדבר.

הגעתי לביתו של ה'סטייפעלער' זצ"ל, והוא אמר: 'אינני יודע, מה מקום יש כאן להתפלפלות. אם שר הביטחון המכהן הוא טוב, הרי שגם החוק הגרוע יכול להיות טוב. ואם השר גרוע, גם חוק מעולה, לא יעזור'. כאן הצביע ה'סטייפעלער' על מר חיים ישראלי ז"ל עוזר שר הביטחון שנפטר לפני ימים אחדים, כדוגמה למופת לאדם טוב.

"ואז עבר ה'סטייפלער' לעסוק בנוסחה המוצעת, ושאל: 'מה זה שומרת שבת? וכי אני שומר שבת? הלא קורה כי לפרקים שוכחים ומחדירים את אצבעות היד אל הזקן בשבת, כאשר ה' עוזר ונזכרים מיד, מקפידים ולא שומטים את האצבעות עד מוצאי שבת (מחשש לתלישה) , אולם יש ואף אני שוכח ומוציא את היד. נו, הלזה שומר שבת יקרא?

"כאשר נערה פוסעת בשבת כשאין עירוב ובידה ממחטה, הלזו שומרת שבת יקרא? אי אפשר לדרוש מנערה שתצהיר על שמירת שבת שכזו. לגבי אכילת כשר, אולי ניחא, כי לטעמם של החילונים גם הכשר הרבנות מספק, אזי כל מוצר כשר שנאכל הוא בגדר 'אוכלת כשר'.

'אני מציע", המשיך, "שיכתבו 'לא נוסעת בשבת'. ברור שאסור לגייס לצבא שום נערה, דתיה ושאינה, אולם אם בעקבות ההצהרה הזו, אלפי בנות ישתחררו, הרי שיש להן-לאלו שאינן מקפידות על השבת ונוסעות בה, דין 'רודפת' אחר אלו שאינן נוסעות, שכן בגינן עד כה, לא יכלו הבנות החרדיות להשתחרר, ואם כך, הרי שאפשר ומותר להצהיר 'לא נוסעת בשבת'.

"בבוקר, נכנסתי לגרא"מ, והוא התבטא: 'רעיון כזה יכול רק ה'קהילות יעקב' לחדש, ואני סומך ידי על ההצעה'. ויצמן אימץ את ההצעה ועד היום זו ההצהרה המתבקשת מידי כל נערה שעומדת בפני גיוס, וניתן לומר שהסטייפלער, הוא מחולל נוסח התקנה.

"או קח למשל את העובדה שהחינוך החרדי עומד כיום על 40% מכלל התלמידים בארץ, לא כולל הפלגים הקנאים שאינם רשומים, כולל בני עדות המזרח שלמדו בשעתו בחינוך העצמאי, וכיום לומדים במוסדות חינוך עצמאים וכהנה וכהנה. ועוד לא דיברנו על ניתוחי מתים, תחבורה בשבת ועוד. גדולות ונצורות פעלנו ועל כך אין חולק, אלו דברים טריוויאליים.

"אינני יכול לחרוץ ולומר כי התנועה הצליחה במטרותיה, זהו משהו יחסי. אבל ברור שאלמלא היא, צביונה של ארץ ישראל בכל הנוגע לחיי הדת היו נראים אחרת לחלוטין".


נגד • הרב שמואל חיים פפנהיים, מדוברי העדה החרדית

הרב שמואל חיים פפנהיים, מדוברי העדה החרדית, סבור כי אגודת ישראל נכשלה כישלון חרוץ ביישום המטרה החשובה שנצרבה בתקנון שלה, וכי לא לכך התכוונו מחולליה ומייסדיה.

"בשעתו, כשהקימו אגודת ישראל, היא לא נהנתה מתמיכה מקיר אל קיר. הרש"ב מליובאוויטש, הגר"ח מבריסק, המהרי"ד מבעלזא, אדמור"י שושלת צאנז ומרבית רבני הונגריה הסתייגו ממנה.

"דווקא העדה החרדית באותה תקופה, נמנתה על התומכים בה.

"הייתה כאן מעין סינתזה. הגאונים רבי יוסף חיים זוננפלד ורבי יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל רבני ירושלים שעמדו בראשות העדה, ראו בה דבר חיובי, ותמכו ברב משה בלוי זצ"ל שעמד בראש הסניף הירושלמי של האגודה. העדה החרדית הייתה חלק אינטגרלי מכלל אגודת ישראל העולמית.

"אולם, הטעות הראשונה שעשו עסקניה, היא כאשר החלו להתערב ולחפש את ה'צדק' ואת ה'תואם' בסניפים המקומיים ודחפו אפם בעניינים לא להם בעיקר בסניף ה-ארצישראלי, שזה בניגוד לדעת ולתקנון מייסדי האגודה.

"הדבר הביא להתפרקותה של אגודת ישראל בארץ, כאשר בחודש טבת תש"ד החליטה העדה החרדית להתפצל מהאגודה, הוקמו סיעות נוספות כמו צא"י ופאג"י ותת הקבוצות והקנאים

"גם באירופה, נוצר ויכוח גדול בין הסניפים המקומיים של אגודת ישראל כמו באנגליה, שוויץ, וינה ופרנקפורט, שבמידה מסויימת עלתה קנאותם על פני האחרים, לבין העסקנים שישבו בצמרת ההנהלה הכללית, פעולה שהביאה להתמסמסות הרעיון המרכזי של אגודת ישראל, שהיא 'לפתור את עניני היהודים ברוח ישראל בלא להתערב בסניפים המקומיים'.

"אגודת ישראל בארה"ב הפכה ללא רלוונטית, כאשר הזרם המרכזי של הציבור החרדי התאגד סביב סאטמר וגם באירופה כיום כוחה של אגודת ישראל, די מעומעם, ואין לשום קהילה צורך להיעזר ולהזדקק לשירותיה וכל אחת פועלת להשיג את יעדיה בכוחות עצמה.

"אמנם בארצות הברית, עמד בראש הסניף, הרב משה שרר ז"ל שפעל רבות עבור היהדות החרדית, אולם אין לזה כל קשר לרעיון המרכזי. זו פעילות עצמאית מוכחת, שנבעה מאישיותו הכריזמטית דומיננטית, מיכולותיו המוכחות ומקשריו חובקי העולם.

"כיום, מה הם האינטרסים של אגודת ישראל? מה הם עשו למען עם ישראל? זו מפלגה שבטית, סקטוריאלית השייכת לחוגים מסוימים, כאשר אחרים לא מקבלים כל ביטוי או ייצוג.

"הכל מתנהל לפי אינטרסים עדתיים. אין חשיבה כלל ישראלית. אין אסטרטגיה. אין דאגה לעם ישראל. הכל רק כיבוי שריפות. שריפות, שחלקם נוצרו מעצם קיומה של המפלגה, שמקוממת עליה את המתנגדים אליה והיא נדרשת להגן על זכויותיה.

"נפגשתי לפני שנתיים עם ראשי אגודת ישראל העולמית, והטחתי בהם, שבעצם אגודת ישראל זה אנחנו ולא הם, וכי הם למעשה גנבו את האגודה. זקניי היו ממייסדי האגודה. הר"ר וולף פפנהיים מווינה, הר"ר שלום גולדשמידט מפרנקפורט ז"ל והייתה להם חשיבה ערכית ופרספקטיבה לדורות הבאים.

"מה הפתרון שלהם לטווח ארוך נוכח ריבוי הציבור החרדי בלי עין הרע, בעוד עשר שנים? האם תכננו דירות מגורים? מוסדות חינוך? שירותי קהילה, חסד ורווחה? תעסוקה לגברים ולנשים וכל הבעיות שמעיקות ומעסיקות ציבור המונה למעלה ממיליון איש?

"מה הם נתנו לציבור, זולת מלחמות על תקציבים למוסדות החינוך שלהםד? הם לא דאגו לכל מוסדות הרווחה לש"ח אחד, את מי הם מייצגים?

"מי אומר שהשתדלנים צריכים להיות חלק מהכנסת, אולי הם יכולים לפעול עצמאית ואז ללא ספק גם יוכלו להרוויח הרבה יותר. כיום, ראשי המפלגות מהווים איום מהותי על עצמאות הכנסת החוששת מהריבוי הטבעי שלנו וכדומה.

"אגודת ישראל, זה דבר קדוש, תנועה קדושה, מטרה קדושה, שהוקמה על ידי קדושי עליון ולכן תמכו בה גדולי ירושלים ונתנו כתף אך עם הזמן, החטיאו עסקניה את המטרה, נטשו את הרעיון שעמד בפלטפורמה שלה, וכיום נותרה התנועה, שלא מצדיקה את קיומה".




תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד