ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

נולד בן זכר: הוראת הגר"ח קנייבסקי: שלום זכר במוצאי יום כיפור

שר התורה נשאל מדוע שלא לערוך סעודת 'שלום זכר' במוצ"ש או באחד מימי השבוע. מדוע דווקא בשבת הרי המקור לכך הוא תוספות במסכת בבא קמא ולא מוזכר שם שיש לעורכה דווקא בשבת

הגר"ח קנייבסקי. צילום: שוקי לרר
הגר"ח קנייבסקי. צילום: שוקי לרר



סעודת שלום זכר שנוהגים לעשות עם הולדת בן זכר הוזכרה בתוספות בבבא קמא, וכמובן שאי אפשר לעורכה בשבת זו, שבת של יום הכיפורים, בה כולם מתענים ואינם אוכלים. ואולם בראשונים לא הוזכר כלל וכלל שסעודה זו נעשית דווקא בשבת. אך הרמ"א פסק בשם התרומת הדשן לעורכה בליל שבת, מפני שאז כולם מצויים בבתיהם, ומטעמים נוספים שהובאו שם באחרונים.

הגרש"ב גנוט מרבני העיר אלעד מספר כי זה לאחרונה שאל את הגר"ח קנייבסקי מדוע שלא לערוך סעודה זו במוצ"ש או ביום אחר, שהרי סעודת שלום זכר הוזכרה בתוספות בבבא קמא ושם לא הוזכר כלל וכלל שסעודה זו נעשית דווקא בשבת.

הגר"ח השיב ואמר שאכן הדברים נכונים, וכדאי לערוך שלום זכר ביום אחר. המתין ורגע והוסיף: "שיעשו במוצאי יום כיפור".

אגב חשוב לציין שישנן חצרות חסידיות גדולות שכבר שנים נהוג כך, שאם ה'שלום זכר' אמור לצאת בליל הסדר שחל בשבת או בליל יום כיפור שחל בשבת, עורכים את השלום זכר בליל שבת לאחר מכן, שכן מלבד ההודאה שיש בדבר לקב"ה, יש כאן גם עניין של קבלת ברכות מיהודים ולכך לא ראוי להפסיד את הברכות הללו. ואף מסופר על אברך שלא עשה שלום-זכר לבנו מפני שחל בשבת יום כיפור ושמע על הנהגה זו כשבנו היה כבר בן ארבע, ועשה באותה שבת שלום זכר לכל חבריו.
הרב חיים קנייבסקי שלום זכר שמחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד