י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

כך נתגבר על פסיקת בג"צ // יעקב ריבלין

נתניהו נחת בערב ראש השנה, אך דרעי ליצמן את גפני, המתינו עד יום שלישי השבוע כדי להפגש איתו. חוק גיוס חדש מחייב את כל האצבעות של חברי הקואליציה ובלי הסכמה של ה"ה בנט, כחלון וליברמן אי אפשר לעשות דבר וחצי דבר

כך נתגבר על פסיקת בג"צ // יעקב ריבלין
יעקב ריבלין צילום: באדיבות המצלם



שלושה ימים לפני ליל כל נדרי הגיעו ראשי המפלגות החרדיות חדורי רוח קרב לכינוס ראשי הקואליציה בלשכת ראש הממשלה. שבועיים ויותר הם היו על שפילקעס בגלל החלטת בג"ץ לפסול את חוק הגיוס-וראש ממשלה בישראל אין. כלומר יש. אבל הוא לא היה בגבולות ישראל. האיש לקח לו עשרה ימים של שקט מכותרות על חקירות ובעיות פנימיות ויצא להתאוורר בביקור מדיני של עשרה ימים רצופים ביבשת אמריקה על שני חלקיה. מאחוריו בארץ הקודש הוא הותיר שלושה עשר מנדטים שוצפים וקוצפים שאותם יאלץ לרצות וכמה שיותר מהר.

נתניהו נחת בערב ראש השנה, אך דרעי ליצמן את גפני, המתינו עד יום שלישי השבוע כדי להפגש איתו. הנימוק הרשמי היה שנתניהו הוא לא הכתובת היחידה לתיקון העוול של פסיקת בג"ץ. חוק חדש או תיקון החוק הקיים מחייבים את כל האצבעות של חברי הקואליציה ובלי הסכמה של ה"ה בנט, כחלון וליברמן אי אפשר לעשות דבר וחצי דבר.

את הזמן שחלף בנתיים ניצלו הנציגים החרדים לשיחות הכנה עם השותפים בקואליציה. החדשות הטובות הם שכולם, כולל ליברמן הנורא, מבינים שפסילת החוק בידי בג"ץ מחייבת מענה שיותיר את המצב הנוכחי על כנו. כן. גם ליברמן שזימרת גיוס בני הישיבות והערבים על שפתיו מבין, בשיחות סגורות כמובן, שאין קואליציה בלי תיקון החוק. מאחר ואין לו כל כוונה לפרק כעת את הקואליציה וללכת לבחירות הוא יאלץ לכבד את ההסכם הקואליציוני הכולל אליו הצטרף וליישר קו עם השותפים האחרים. גם הסעיף המיוחד שיש לו בהסכם עם הליכוד ולפיו יש לו חופש הצבעה בנושא דת לא רלוונטי מול הסעיף בהסכם קוי היסוד של הממשלה בו נאמר שבכל מקרה של שינוי בחוקים קיימים בנושא דת על ידי בג"ץ יחייב חקיקה מחודשת.

חדשה עוד יותר טובה היא ההתחייבות השקטה של שרת המשפטים איילת שקד שקיבלה על עצמה למצוא את המוצא המשפטי הנכון לפסיקת בג"ץ. לנציגים החרדים יש אימון במילה של שקד. הפעם האחרונה שנאלצה לחזור בה מהבטחה שנתנה היתה בהיותה יו"ר הועדה לחוק הגיוס בממשלת בנט לפיד. שקד התנגדה לסנקציות הפליליות של יש עתיד והבטיחה לחכי"ם החרדים שלא תתן להעביר את זה בועדה שברשותה.

אפס כי בימים האחרונים של דיוני הועדה הציב לפיד אולטימטום בפני נתניהו ובפני האח נפתלי בנט בנושא הסנקציות הפליליות. או סנקציות או שאין תקציבים להתנחלויות. האח בנט מיהר להודיע לשקד שבהיות והזרמת הכסף למתנחלים שקולה כנגד כל התורה ( בסיס הברית בין לפיד ובנט היה שהראשון מקבל לגיטימציה לפגוע בחרדים ובלבד שלא יגע באינטרסים של הציונות הדתית הלאומנית) עליה להעביר את הסנקציות הפליליות חרף כל ההבטחות שנתנה לחרדים.

הנסיבות כעת הן שונות לחלוטין. את האח לפיד החליף, זמנית עד לפעם הבאה האח ליצמן. שקד היום היא קובעת מדיניות בבית היהודי ולא רק מקבלת הוראות. העוצמה שיש לה בתוך הבית היהודי ובממשלה כמעט שוות ערך לזו של בנט. אם היא מבטיחה לחרדים שתמצא את הדרך להתמודד עם פסיקת בג"ץ אפשר בהחלט להאמין לה.

בסבב השיחות המוקדמות דיברו גם עם כחלון ואנשיו. החכי"ם החרדים שבאו עם בטן מלאה על הבג"ץ פגשו אנשים עם בטן טעונה לא פחות. מאז פסילת חוק המיסוי על דירה שלישית נפל האסימון אצלה החבר'ה של כולנו. תאום הבינו שם ששמירת מעמד הבג"ץ עליו התחייבו רשמית לשמור פירושה הנצחת שלטון שנתפס בכוח על ידי אליטה לבנבנה של אנשי שמאל שמצפצפים על תוצאות הבחירות. השאלה שעלתה בשיחות היתה רק איך יורדים מהעץ הזה. כלומר: גם מאפשרים להמשיך את המצב הקיים אך ממשיכים לשאת בדגל הגנת הבג"ץ שעדיין מקנה לכולנו איזה תדמית ליברלית בממשלת הימין הקיצוני הזאת.

עד כאן החדשות הטובות. הפחות טובות הן שלכל אחד מהשותפים יש דרך משלו לפתרון המשבר. נתחיל עם אשת המפתח איילת שקד. זו רואה בפסיקת בג"ץ מנוף לגיוס החרדים לתמיכה בהצעת החוק שלה לאיזון בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת. הצעת החוק של שקד מורכבת מכמה רבדים שהרלוונטי לנושא הגיוס הוא האפשרות לבטל פסילה של בג"ץ על ידי חקיקה חוזרת של הכנסת. מדבור במהלך נכון כשלעצמו אך כבר הוכח שהממשלה הזאת לא בנויה למהפכות. נתניהו לא ביצע שום מהפכה בשום דבר מאז שקיבל לראשונה את ראשות הממשלה בתשנ"ו והשיטה שלו היא לגורר דברים עד שאיכשהו הם יסתדרו בעצמם. בנושא הנדון הוא יש לו אינטרס אישי נוסף. הדבר האחרון שחסר לו במצבו המשפטי הנוכחי הוא קריאת תגר על כל מערכת המשפט. כולל על מנדבלבליט שהכל יודעים שהוא נושא את עיניו לכסא בבג"ץ לאחר שיפרוש מתפקידו. אין ספק שמנדלבליט יתנגד לחוק וברור שנתניהו לא יעשה שום דבר שעלול להכעיס את מי שמחזיק בידו את ראשו. של נתניהו כמובן.

לכחלון יש בכלל הצעה אחרת. על הצעת החוק של שקד הוא אפילו לא מוכן לחשוב. זה יהיה האנטי תזה לדגל שמירת הבג"ץ שלו. הפתרון שלו הוא לחוקק שוב חוק גיוס מתוקן שבמתוקן עם מספר שינויים שאפשר שיניחו את דעתו של בג"ץ ואפשר שלא. בכל מקרה חקיקת החוק תארך לפחות שנה ובאפשרות השניה הוא יפסל בעוד שנתיים. בינתיים הוא יספיק להשלים את מהפכת הדיור שלו ואחריו המבול.

בעוד שלכחלון אין שום עניין בגיוס חרדים והבעיה שלו זה עם ההתנגשות מול הבג"ץ הסיפור של השותף החמישי לקואליציה הוא בדיוק הפוך. אין לו בכל בעיה עם קיצוץ כנפי הבג"ץ. אדרבה. ככל שכוחם של השופטים לפסול חוקים כמו הלאום והמסתננים ירד כך ייטב גם לו. הבעיה של ליברמן היא עם המשך דחיית הגיוס של בני הישיבות. גם אם הוא עצמו רוצה שהנושא ירד מעל סדר היום כדי להמשיך ולנהל בנחת את עניני הבטחון של ישראל אבל בכל זאת צריך להסביר משהו לצבור הבוחרים. ההוכחה שאלה כבר למדו עברית וקוראים עיתונים שלא בשפה הרוסית נמצאת בתוצאות הבחירות שהורידו את ליברמן למנדט השישי. הבוחרים שלו הם כבר יותר ישראלים והשליטה של ליברמן בתקשורת בשפה הרוסית פחות עובדת עליהם. הם ישאלו, ובצדק, איפוא כל ההכרזות הרמות על גיוס חרדים. מילא ההצטרפות לקואליציה קיימת שכבר העבירה חוק גיוס וקבעה עובדות מוגמרות. אבל לשבת בועדה שתעביר חוק גיוס חדש שאף הוא יהיה כאלם פאדי כקודמו זה כבר יכול להוריד אותו למנדט הרביעי.

לרגל קוצר הזמן בישיבה של עשי"ת תשובה, וגם מפני שחלק מפני שחלקה מתועד בפרוטוקול, לא נדונו כל הגישות האמורות בפגישת ראשי הקואליציה של יום שלישי השבוע. תחת זאת הוחלט להקים ועדה שתדון בחוק הגיוס החדש ותחל את פעילות מיד לאחר סוכות. הדחיה לאחר החג היתה נוחה לכולם. לכחלון את ליברמן שטרם גיבשו את עמדתם וגם לחכ"ים החרדים הטרודים בעשיית תשובה וחיפוש ארבעה מינים. אם לא די בכך הם גם עסוקים בנושא השבת ובהצעה החדשה להטיל חרם על חברה ליצור זכוכית שפועלת מאז קום המדינה בשבת. במאמר מוסגר יאמר כי לא מדובר בחברה ממשלתית או ציבורית שקשה לחיות בלעדיה. חברת בקבוקים זה לא חברת תעופה ( אל על קו נטוי סאן דור) או רכבת ישראל. קל להחרים אותה וכל ישראל ישמעו ויראו.

אפרופו שבת. למרבה הצער זו כבר הנפגעת הראשונה מהפסילה של הבג"ץ את חוק הגיוס. מרגע שבוטל החוק ויש צורך בחוק חדש כל המשאבים והיכולות של החכי"ם החרדים משועבדים למטרה זו בלבד. אי אפשר להתעמת עם שני הכצי"ם ( ישראל וחיים) על חילולי השבת ברכבת ולתקוע להם חוקים בכנסת כל זמן שצריך את האצבעות שלהם בנושא הגיוס. אי אפשר גם לאיים על נתניהו בשום משבר קואליציוני בנושא כלשהו כל זמן שחוק הגיוס החדש לא עובר בכנסת.

החכי"ם החרדים עומדים לעבור תקופה שלחלקם לפחות היא מוכרת היטב. ולא לטובה. הימים השחורים היו בתקופת ממשלת נתניהו השניה לאחר שבג"ץ פסל את חוק טל והעניק לכנסת אורכה לחוקק חוק חדש. במשך שנה וחצי היו החכי"ם החרדים שבויים של הקואליציה שליברמן ושאול מופז היו הצירים המרכזיים שלה. בכל התקופה האמורה הם לא יכולים היו להאבק על תקציבים לישיבות ועל הבטחת הכנסה לאברכים ובטח שלא על שבת ואידישקקייט. הם רק נשכו את השפתיים וחיכו שהועדות השונות שהוקמו לנושא הגיוס יסיימו את עבודתם ויגישו את החוק. בסופו של דבר החוק לא עבר והקדנציה נגמרה בטעם נורא של כשלון והחמצה גדולה.

זיכרה של תקופה מרה לא מש מאלה שהיו שותפים לה והלקחים הם בהתאם. גם מי שלא היה אז בחיים הפוליטיים אך עקב אחריהם מקרוב שותף לדעה שאסור לתת להסטוריה לחזור על עצמה. בשום פנים ואופן, כך אומר לנו יו"ר ש"ס הרב אריה דרעי, לא ניתן למשוך את הזמן עד לתיקון החוק לאורך כל השנה שהבג"ץ הואיל בטובו לתת לנו. הסיבה העיקרית היא לוח הזמנים הפוליטי. בעוד שנה נכנסים לשנת בחירות ואז כל מפלגה חושבת על קהל הבוחרים ופחות נרתעת ממשברים קואליציוניים. אנחנו חייבים פתרון מהיר של תוך חודש חודשיים לכל המאוחר- אומר השר דרעי.
דרעי גם שותף לדעה שאין מקום לחוק גיוס חדש שיעבור את כל המשוכות של החוקים הקודמים. הקמת ועדה פרלמנטרית. דיונים ארוכים בין החברים וחיפוש נוסחה שתאפשר לומר שמדובר בחוק חדש ולא בזה שנפסל על ידי בג"ץ. עשינו כבר את כל הויתורים שיכולנו בחוק הקודם ולא נשלח שוב את אריאל אטיאס להתדיין חודשים על חוק חדש לחלוטין- מדגיש דרעי.

סיבה מרכזית נוספת שאותה דרעי לא אומר מטעמים מובנים היא מצבו המשפטי של ראש הממשלה. בעוד חודש או חודשיים עשוי היועץ המשפטי להחליט על הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה ובקואליציה פורצת מהומה רבתי שלא תאפשר להעביר שום חוק חדש ורגיש כמו חוק הגיוס. גם אם בנט וליברמן וכחלון לא מעוניינים כעת בהקדמתה בחירות , איש איש משיקוליו הפוליטיים, הם עלולים לשנות את דעתם מול כתב אישום שיבהיר סופית שתם עידן נתניהו בפוליטיקה הישראלית. גם אם נתניהו עצמו יחליט להמשיך ולכהן כראש ממשלה למרות הגשת כתב אישום אין שום בטחון שכל מרכיבי הקואליציה יאפשרו לו להמשיך במעמד המשונה הזה של ראש ממשלה שמבלה בבוקר בבית משפט ובצהריים מנהל ישיבות ממשלה.

אי לכך לוח הזמנים לתיקון החוק חייב להיות קצרצר. אנחנו דורשים חקיקה בקריאה ראשונה בתוך חודש מכינוס הכנסת ואז עוד חודש חודשיים לכל היותר לדיונים בועדה וקריאה שניה ושלישית – אומר לנו אחד מראשי המפלגות החרדיות. אם לא נסיים את החוק החדש עד תום מושב החורף של הכנסת הנוכחית יהיה כמעט בלתי אפשרי להעביר אותו במושב הקיץ ובטח שלא במושב החורף של תשע"ט שתהיה שנת בחירות- אומר הבכיר החרדי.

הדרך היחידה להעביר חוק בזק שיהיה חסין. לפחות זמנית מפסילה מיידית של בג"ץ, היא לא לחוקק אותו מחדש. אם הדיונים בועדת שקד של ממשלת בנט לפיד ארכו שנה והדיונים של ועדת הנגבי בממשלה הנוכחית ארכו שמונה חודשים פלוס שנה נוספת של דיונים על תקנות הגיוס- כל חוק חדש יחייב לפחות שנה תמימה. אין לנציגים החרדים את פרק הזמן הזה.

הפתרון מונח על השולחן והוא מחייב רק נחישות של הנציגים החרדים ללכת עד הסוף ( נחישות שהחלנו קצת לפקפק בה לאחר ההחלטה להקים ועדה ביום שלישי השבוע) . מדובר בהצעה של פסקת חוק ההתגברות שכבר קיימת בחוק חופש העיסוק. יסודה של הפסקה הוא בממשלת רבין הזכורה לטוב בנושאי דת שחוקקה את חוק יבוא הבשר לישראל. לפי דרישת ש"ס נקבע שהיבוא יחייב תעודת כשרות ובכך תחסם האפשרות להציף את הארץ ביבוא בשר טריפה במחירים שיפתו את קלי הדעת להעדיף אותו על הבשר הכשר היקר יותר.

בג"ץ כמובן לא ישב בשקט ופסל את החוק בטענה שהוא סותר את חוק יסוד חופש העיסוק הקובע שכל אדם יכול לעסוק בכל דבר שאינו פלילי או נגד תקנת הציבור. רבין הנחוש לא הרים ידיים ויחד עם שר המשפטים הנחוש שלו דוד ליבאי חוקק מחדש את חוק הבשר עם פסקה הקובעת שהוא מתגבר על כל חוק יסוד אחר מטעמים שפורטו בו. מאוחר יותר. בשנה הראשונה של ממשלת ביבי הראשונה הוספה פסקה דומה לחוק האוסר על פתיחת בתי עינוגים בתשעה באב לאחר שבג"ץ קבע שהוא סותר את חוק יסוד חופש העיסוק.

הפתרון הפשוט ביותר הוא להעביר מחדש את חוק הגיוס הנוכחי עם פסקת ההתגברות והפעם על חוק כבוד האדם וחירותו שבגינו הוא נפסל. אבל אם זה היה כל כך פשוט הנציגים החרדים היו יכולים לחסוך לעצמם את הזמן של חוק גיוס חדש בממשלה הנוכחית ולחזור לחוק טל הישן עם פסקת ההתגברות האמורה. הם לא עשו זאת כי פסקת ההתגברות של חוק הבשר ותשעה באב הוגבלה לארבע שנים בלבד ונאמר בה כי היא חלה רק מטעמים של התנגשות בין שני החוקים. פסקת הגבלה של ארבע שנים לחוק הגיוס תביא אותנו בעוד ארבע שנים לגיוס מיידי של כל בני הישיבות. וזה כמובן הדבר האחרון שיש להעלות על הדעת.

האלטרנטיבה היחידה היא לעלות מדרגה חוקית ולחוקק פסקת הגבלה לא הגבלת זמן ולא צורך בנימוקים שיכולים להפסל על ידי בג"ץ. קובעים שחוק הגיוס גובר על כל חוק אמר ולכאורה חסל סדר עימותים נוספים סביב חוק. אבל זה רק לכאורה. במשרד המשפטים יש הטוענים שפסקה כזאת לא תעמוד כשלעצמה במבחן בג"ץ ואז יאלצו לחוקק חוק חדש לחלוטין עם סמכויות לשלול מבג"ץ את היכולת לפסול את חוקי הכנסת. חוק כזה הוא הרוח והנשמה של חוק איזון הרשויות ששקד ובנט רוצים להניח על שולחן הכנסת מיד עם מושב החורף. חוק נפלא כשלעצמו אבל כחלון מתנגד לו בחריפות וחוזרים שוב לנקודת ההתחלה.

הועדה שעל הקמתה הוחלט השבוע תצטרך למצוא דרך לרבע את העיגול. מצד אחד להציל את חוק הגיוס שחוקק בעמל רב בשנה שעברה מידו הארוכה של בג"ץ. מצד שני לא לפגוע בסמכות הכללית של בג"ץ לפסול חוקי כנסת כדי לאפשר לכחלון להמשיך ולטעון שהוא הסמן הליברלי בממשלה. ובמילים אחרות: לשבור את החבית ולשמור את יינה. השטן כידוע התקשה לעמוד בכך ( ראה במפרשים בריש ספר איוב כאשר התבקש לייסר את האיש אך לא ליטול את נפשו) מעניין יהיה לראות איך יעמדו בכך הכחלונים והחרדים.

לבנתיים עד שהחוק יעבור, או שלא, החלטה מעשית אחת כבר התקבלה. בשיחות הפנימיות בין ראשי המפלגות החרדיות הוחלט שלא לאפשר לחוקים בעלי משמעות של שותפי הקואליציה האחרים לעבור ללא הסכמות ברורות והתקדמות בנושא חוק הגיוס החדש. המשמעות היא שחוק הלאום של הליכוד והבית היהודי. כמו גם הדיונים והחקיקה מחדש של מיסוי דירה שלישית יתקדמו אך ורק בקצב של חוק הגיוס עם פסקת ההתגברות או כל פתרון משפטי אחר שיוסכם עליו. תכלה שנה וחוקיה הנפסלים. תחל שנה וחוקיה החדשים.

זוכרם לחיים

ביום הקדוש הבעל"ט יתפלל אחד מיקירי קרתא ירושלים בפרט והציבור החרדי בכלל במניין פרטי בתוך ביתו. לא מטעמי בריאות אלא מפני שבית המשפט שלח אותו למעצר בית מלא למשך עשרים ימים תמימים. מניין פרטי אמרנו? כן. אך מהשערה ולא מידיעה ברורה. כותב השורות מעריך שיש מספיק אנשים בירושלים שיודעים במי המדובר ומודעים לפעילותו שכבר הצילה חיים של מאות אנשים. צו איסור פרסום שכנראה יוסר לאחר ששורות אלו ירדו לדפוס לא מאפשר לנקוב בשמו המפורש. מה שניתן לפרסם זה רק שהוא עומד בראש עמותה המגייסת תורמים לחולי כליות שכבר מאסו בחיים שכולם דיאליזה ויסורים קשים ומצאו לפתע חיים חדשים.

את החיים החדשים האלה העניקה להם עמותה שבראשה עומד רב נכבד שעברו היה חולה כליות ונזקק להשתלה. על גופו ובשרו הוא למד את המשמעות של השתלת כליה על פני האלטרנטיבה הנוראה של הצמדות לדיאליזה, שאף היא כבר לא עוזרת במקרים רבים, ועד כמה יכולה השתלה כליה מתורם בעל נפש לחולל נפלאות.

הוא גם למד שבניגוד להשתלות אחרות כליה כמעט שלא יכולה להלקח מגופה של נפטר אלא של אדם חי. בחסדו יתברך אין כל מניעה לעשות זאת יען כי כל אדם בריא מסוגל לחיות עם כליה אחת בלבד עד מאה ועשרים שנה. הניתוח כשלעצמו אינו מסוכן או פוגע בבריאותו של התורם.

מה שנותר זה רק להעביר את המסרים החשובים האלה לידיעת הציבור ולגייס תורמים לאלפי חולי הכליות שמחוברים לדיאליזה רבת יסורים . מדובר בנושא שהמדינה יכולה היתה להרים בעצמה אם זה היה מעניין אותה. אבל זו מסתפקת בגוף ביוקרטי ומאובן שנקרא המרכז להשתלות. שם נוהגים לחכות לפטירתו של אדם בריא שהסכים לתרום אברים ואז מיידעים את בתי החולים ואת הזקוקים להשתלות לפי תור שנקבע בהתאם לכללים רפואיים מסובכים. בקצרה יאמר שמרבית הנמצאים ברשימה הולכים לעולמם עוד לפני שתורם מגיע.

בהשתלת כליות של תורמים מחיים יש מאגר עצום של תורמים פוטנציאליים שרק צריך להביא לידיעתם שאין שום סכמה בתרומה מחיים ומדובר בהצלת נפשות ממש. את המשימה הזאת לקח על עצמו הרב היושב כעת בביתו .במשך ארבע שנים הוא הצליח להשיג ארבע מאות תרומות כליות מאנשים בריאים עבור אנשים חולים. המדינה לא רק שלא נקפה אצבע אלא אף הביטה בעין עקומה על הגורם החדש שהוכיח את אוזלת ידה הקשה.

עיקר הפעילות של העמותה היה בהסברה. קשה לפרוץ מחסומים נפשיים ולשכנע אנשים ששום דבר רע לא יאונה להם אם יעלו על שולחן הניתוחים - רק דבר טוב של הצלת חיים. במהלך פעילותה גייסה העמותה מאות אלפי שקלים לחוברות הסברה שהופצו בכל מקום אפשרי. בנוסף הוקם מערך של קישור בין תורמים לנזקקים לתרומה. מערך זה לא עקף את רשימת ההמתנה של המרכז להשתלות העוסק בעיקר בהמתנה לנפטרים שחתמו על טופס לתרומת איברים. אדם התורם בחייו אחד מחלקי גופו יכול לקבוע בעצמו למי הוא מעוניין לתרום והמדינה לא תגיד לו למי לעשות זאת.

ההחלטה לעצור את ראשי העמותה התבססה על כך שאנשים שתרמו לפעילות ההסברה שלה קיבלו קדימות על פני אלה שלא תרמו. מבלי להכנס לפרטים המשפטיים היבשים נציין שלא מדובר באפליה אלא במציאות מחוייבת. כל חוברת הסברה מביאה עוד תורמים והגיוני לחלוטין שמי שהביא אותם העמותה תעזור לו למצוא מתוכם את התורם המתאים. יצויין עוד שבבקשה לבית המשפט נאמר שאין חשד שראשי העמותה קיבלו שקל לכיסם והוברר שכל התרומות היו לכיסוי הוצאות ההסברה. אז למה לעצור? ככה. כי מצאו סעיף לחוק היבש של תרומת איברים שהפעילות לא ממש מסתדרת איתו.

במשרד הבריאות הבינו שמעצר ראשי העמותה יביא מיד להפסקת פעילותה ומאות שממתינים להשתלה מחיים יאלצו לחזור לרשימת ההמתנה של המרכז להשתלות. כלומר: גזר דין מוות לחלקם ויסורים לכולם. אי לכך הם מינו מפרק זמני " שימשיך את פעילותה של העמותה למען המושתלים" . שטויות והבלים. העמותה היא מפעל חיים של מי שמסר את נפשו לכך ואף מפרק זמני לא יפעיל עמותה שכל כולה מושתת על אדם אחד או שניים. המשמעות היא ברורה: החוק היבש והדקדקני ישמר אך פעילות העמותה תעצר לחלוטין. אלמלי שבערב יום כיפור עמדנו האמירה המתבקשת היתה שלסדום היינו לעמורה דמינו.
חוק הגיוס בגץ חכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד