י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ארדואן טוען כי המוסד הישראלי "משחק תפקיד" בהצבעה בכורדיסטן

הנשיא הטורקי מאשים כי המוסד הישראלי סייע לכורדים לנצח את ההצבעה על עצמאותם, זאת בניגוד לרצונו • ארדואן אמר בנאומו לעם כי "טורקיה עצובה לראות כורדים עיראקים משבחים את תוצאות משאל העם על העצמאות עם דגלי ישראל"

נשיא טורקיה. צילום: רויטרס
נשיא טורקיה. צילום: רויטרס



ארדואן טוען כי המוסד "משחק תפקיד" בהצבעה על עצמאות כורדיסטן. השלטון בצפון עיראק עשה "יד ביד" עם ישראל, כך טוען נשיא טורקיה, ארדואן בהתייחסו להפגנות של הכורדים, בהם מונף דגל ישראל.

נשיא טורקיה, ארדואן, אמר השבת כי המוסד הישראלי ממלא תפקיד בהצבעה על עצמאות של כורדיסטאן העיראקית, והביא "הוכחה" מאחר שדגלי ישראל מתנופפים קבוע בהפגנות.

אנקרה התנגדה בתוקף למשאל העם ואיימה עם סנקציות על האזור.

בנאומו בטלוויזיה טען ארדואן כי טורקיה עצובה לראות כורדים עיראקים משבחים את תוצאות משאל העם על העצמאות עם דגלי ישראל.

ישראל היא המדינה היחידה שתמכה בגלוי במדינה כורדית עצמאית, כאשר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מגבה את "המאמצים הלגיטימיים של העם הכורדי להשיג מדינה משלו". ארדואן זלזל בתמיכת ישראל.

"האם אתם מודעים למה שאתם עושים?", אמר ארדואן בפנייה למנהיגים כורדים עיראקיים. "רק ישראל תומכת בכם".

ארדואן הזהיר כי תמיכת ישראל בתוצאות משעל העם, שבו הצביע רוב גדול בעד עצמאות הכורדים, עלולה להשפיע לרעה על הקשרים הדיפלומטיים בין אנקרה לירושלים.

למרות שנים של קשרים ביטחוניים ומודיעיניים הדוקים, היחסים הדיפלומטיים של ישראל עם טורקיה הוקפאו תחת שלטונו של ארדואן, והגיעו לשפל לאחר שצה"ל פשט על ספינת ה"מרמרה" בעזה, והרג תשעה אזרחים טורקים, שתקפו את חיילי צה"ל באלימות קשה, במאי 2010.

למרות שירושלים ואנקרה חתמו על הסכם פיוס באוגוסט 2016, לאחר שנים של ניתוק קשרים בעקבות תקרית המשט, המשיך ארדואן להטיח בפומבי נגד ישראל האשמות ואיומים בגלל מדיניותה כלפי הפלסטינים והר הבית בירושלים.

אנקרה איימה על שורה של צעדים להעניש את הכורדים העיראקים, כולל סגירת הגבול היבשתי בין טורקיה לבין האזור ואת הפסקת המעבר של נפט מכורדיסטן העיראקית לנמל הטורקי הדרומי של ג'יהאן, שזה חבל הצלה כלכלי לכורדים.

ארדואן נשבע אתמול כי כורדיסטאן העיראקית "תשלם מחיר" כבד על משאל העם על עצמאותה, ארדואן לא פירט מה יהיה המחיר.

אנקרה סירבה בעבר לקיים מגעים רשמיים עם הכורדים העיראקיים, מחשש שכל פעולה כזו תעודד הקמת מדינה כורדית עצמאית, שיכולה לעודד את הכורדים שחיים בטורקיה לפתוח בדרישות על עצמאות.⁠⁠⁠⁠
ארדואן טורקיה ישראל כורדיסטן הפגנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד