כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

המהפכה במוזיקה החסידית: הקליפים של השנה - מעניינים, מקוריים ונועזים

נדמה שהמהפכה שהתרחשה במוזיקה החסידית בשנה החולפת, בולטת במיוחד בסצנת הקליפים: ההשקעה, יכולת הצילום, הבימוי, הביצוע, ומעל הכל - המקוריות והחשיבה מחוץ לקופסא • המהפכה, גרסת הקליפים: קבלו את הרשימה של קובי הר צבי

המהפכה במוזיקה החסידית: הקליפים של השנה - מעניינים, מקוריים ונועזים



הנה חלפה לה עוד שנה במוזיקה החסידית, שנה גדושה באירועים, הופעות, אלבומים, סינגלים וקליפים. גם השנה עשתה המוזיקה החסידית צעד אחד ענק נוסף, כמעט בכל פרמטר שתבחנו. כמות ההופעות שהייתה כאן במיוחד בקיץ האחרון, נדמה כי לא נראתה במחוזותינו מעולם. גם בהשקעה בכל מה שקשור לסאונד, עיצוב במה, תאורה, פירוטכניקה ומסכי המולטימדיה.

זה שנים שבמוזיקה העולמית הבינו שההשקעה החשובה ביותר היא בקליפים. יכולת הצילום, הבימוי, הביצוע, ומעל הכל - מקוריות. לא תמיד הקליפים היקרים הם אלה המוצלחים, וניתן למצוא לא מעט קליפים משובחים בהשקעות סבירות באופן יחסי.

בתעשיית המוזיקה החסידית נפל האסימון באיחור אופנתי של כמה שנים טובות, ובשנים האחרונות נוצרים להם קליפים מעניינים יותר ויותר. די להיזכר בקליפים מושקעים במיוחד כמו 'מנחה' של הרב מענדל ראטה, 'לעוף' של ניסים בלאק ו-'לחיים' של גד אלבז, מקוריים כמו 'התפתחות המוזיקה היהודית' של בני פרידמן 'בסיידר' של ההרכב 'אוו-מן' שצולם בשוט אחד, 'הנשמה בקרבי' של מוטי שטיינמץ שמתעד יום שלם בחייו של אמן הרגש, ועוד.

ככלל, המוטיב המרכזי שעמד לנגד עיננו בהכנת כתבה זו היה היכולת של הזמרים והיוצרים ליצור קליפים שהם מחוץ לקופסא. מקוריות זו עולה בקנה אחד עם נושא המגזין - 'המוזיקה החסידית - המהפכה'. חשוב לציין שלסדר הקליפים בכתבה אין קשר לדירוג כזה או אחר. מילה טובה מגיעה לדוד קליגר, שסייע רבות בהכנת כתבה זו. פספסנו משהו? טקבקו!

הרב מענדל ראטה - 'מנחה'



למעלה מחמישים שחקנים נטלו חלק באחד הקליפים המושקעים שיצאו אי פעם במוזיקה החסידית. 'מנחה', של המשפיע הרב מענדל ראטה, מספק הצצה לחייהם של דמויות טיפוסיות בעיירה של לפני שלוש-מאות שנים. העשיר והעני, הרוכל והקונה, כולם עוצרים את שטף יומם בשביל תפילת המנחה. השיר "מנחה" מיוסד על הרעיון שביטא הבעש"ט ביחס לאותו יהודי העומד בשוק, טרוד במלאכתו ושוכח כביכול את בוראו, אך בהגיע שעת השקיעה הוא נאנח: "אוי מה יהיה עם מנחה?", ואץ רץ להתפלל אפילו ביחידות וללא ריכוז מלא. ראטה כבר הוציא קודם לכן מספר קליפים, אולם 'מנחה',בהפקתו של שלום אייזנבך, עומד ברמה משלו, ומאתגר את התעשייה ברף חדש שנדמה וטרם הוצב מעולם.

גד אלבז מארח את ניסים - 'לחיים'



הקליפ מתחיל בנסיעה שגרתית של גד אלבז ודני פינקלמן בכבישי ניו יורק כשמאורע לא צפוי גורם לגד להיכנס לחנות עתיקות מסתורית שם הוא עובר אל המאה ה-19 ומתקבל בחום על ידי אנשי העיירה הקסומה ומלאת החיים וחוגגים חתונה יהודית כשרב העיירה המחתן הוא לא אחר מהראפר ניסים בלאק. גם בקליפ זה, בדומה ל'מנחה', ניכרת השקעה חסרת תקדים מבחינה כספית, ולא פחות מכך - בבימוי ובצילום. מרהיב!

מוטי שטיינמץ - 'הנשמה בקרבי'



אמן הרגש החסידי, שממעט להוציא קליפים, ביצע את טבילת האש בתעשייה עם קליפ מקורי במיוחד, המספק הצצה אל מאחורי הקלעים ליומו של שטיינמץ, מן הרגע שהוא מתעורר ועד סופו של היום. "הנשמה בקרבי", הוא לחן סוחף בסגנון קומזיצאי, והושקעו בו עשרות רבות של שעות בעיבודים ובהקלטות על מנת שיופק באופן מושלם. מקורי לגמרי.

בני פרידמן - 'התפתחות המוזיקה היהודית'



לא נגזים אם נקבע: זה אחר מהקליפים היותר מקוריים שראתה התעשיה מאז היווסדה: יוסל'ה רוזנבלט, אברהם פריד, מרדכי בן דוד, אוף שימחעס, ועוד רבים וטובים - כל אלה ועוד זוכים לחיקוי משעשע בקליפ של הזמר בני פרידמן בו הוא מציג את התפתחותה של המוזיקה היהודית לדורותיה - כולל התלבושות, פס הקול, התאורה והחיקויים הגאוניים. חובת צפייה.

מיילך קאהן - 'יומם'



אם תרצו להבין באמת את השינוי שחל במוזיקה החסידית אין מתאים יותר מלשים לב לזמר מיילך קאהן. היוצר המקורי שכותב את כל שיריו בעצמו, הצליח לנפץ לרסיסים את תקרת הזכוכית. שיריו מנוגנים בחתונות חסידיות מלב המגזר, והוא משמש כמנטור עבור אלפים מהמגזר החרדי, אם לדייק - החסידי. הקליפ 'יומם', בו השתתפו כמה עשרות מהם, צולם בשוק מחנה יהודה בשילוב מארג ישראלי שלא תמצאו בשום מקום אחר. כולם שוכבים על הרצפה, וכשהשיר נכנס לקצב - החסידים שותים ערק והעיראקים אוכלים צ'ולנט. ברקע השלט שמספר את הסיפור יותר מכל - 'העם עם מיילך'. יומם הוא קליפ מקורי שמספר את סיפורו של זמר מקורי לא פחות.

ניסים בלאק - 'לעוף'



עם מילים שנוגעות בנשמה ובמסר אופטימי של תקווה והבטחה, הראפר ניסים הוציא השנה את הקליפ עם הלהיט 'FLY AWAY' (לעוף), מתוך אלבומו החדש 'למעלה', בבימויו של דניאל פינקלמן. הקליפ שצולם בדרום אפריקה מספר את סיפורו של נער השייך לקהילת גרי צדק ומתגורר בשכונת העוני הידועות של יוהנסבורג אשר שם אפילו הצרכים הבסיסיים כגון חשמל ומים זורמים הם לא יותר מאשר חלום, אלימות ופחד הם חלק מהתזונה היומית. כנגד כל הסיכויים, היהדות נותנת לו את הביטחון לקוות שכמו הזמר אותו הוא מעריץ - ניסים גם הוא יוכל יום אחד לצאת ממעגל העוני ולהגשים חלומות.

פיני איינהורן - 'ואמונתך בלילות'



הזמר פיני איינהורן הוא איש מגוון ומשעשע. שילוב של רגש וציניות, רצינות והמור, וכל אלו משמשים בעירבוביה באמביוולנטיות מושלמת. הוא מיתג את עצמו תחת השם 'מלך הקומזיצים', ואף הופיע לפני ראש הממשלה, אבל כל זה מתגמד מול הקליפ הייחודי - 'ואמונתך בלילות'. מה קורה שם? אז זהו, שהכל. איינהורן מנגן, נעצר, נכלא, שוב מנגן, וכמו בכל דבר החיים - גם כאן הוא מוצא את הנקודה החיובית והאופטימיות חסרת המעצורים. תשמעו משהו: זו רק טעימה. איינהורן מרתק הרבה יותר במציאות.

מיכה גמרמן - חגי ישראל באנימציה



מעבר להיותו זמר מוכשר וחביב עד כלות, הזמר מיכה גמרמן מברזיל הוא אדם שחושב מחוץ לקופסא. לפני תקופה נצנץ במוחו רעיון מקורי: להנגיש ולחבב את חגי ישראל על הילדים. הרעיון שנבחר מתוק מעין כמותו: סדרת סרטוני אנימציה. עד כה הוציא הכישרון מברזיל סרטונים שכאלה לפורים, פסח, שבועות, חנוכה, ימים נוראים ועוד היד נטויה.

הרכב הפופ 'אוו-מן' - 'בסיידר'



השנה פרץ לחיינו הרכב הפופ 'אוו-מן', מיזם חדש ומקסים של ישי לפידות, ההוא שרשום על המהפיכה הקודמת, אי שם בשנות ה90' עם 'אוף שימחעס'. הרבה מים זרמו ושוב הוא הבריק עם הרכב שכולל את נתנאל ישראל ,איציק ברוך,קובי ברוך ושרולי ברונכר. החבורה מקפצת ושרה בשילוב מרתק, ואם כבר חדשונות - אז עד הסוף: קליפ הבכורה שהושק השנה צולם כולו בשוט אחד, בלי עריכות בלי הפסקות ובלי שילובים של טייקים ממצלמות מרובות. נכון, הרעיון לא של 'אוו - מן' וכבר בוצע בעבר במוזיקה העולמית, אולם 'אוו-מן' שמו לו כיפה ויצא להם, איך אומר השיר? 'בסיידר'.

נמואל הרוש - 'אלוקיי', הגרסה הווקאלית



היכולת הווקאלית של הזמר החב"די נמואל הרוש היא לא פחות מפנומלית. האיש מגיע לטונים גבוהים באותה קלות שאתם מדברים, ובכלל - יכולת ההגשה שלו ברמה אחרת. אך טבעי שהרוש יוציא קליפ ווקאלי לשירו 'אלוקיי', שראה אור השנה בקליפ מושקע משל עצמו. גרסת האקפלה מרעננת ומשובחת, ומתכתבת עם סגנון הביצוע של המכביסט ולהקות אחרות מעבר לים.

עמירן דביר - 'דספזלטוב'



רף חדש הוצב השנה לכמות הצפיות של קליפ ביוטיוב: הזמר לואי פונסי הוציא השנה את השיר 'דספסיטו' ופרק לגורמים את מונה הצפיות עם קרוב לארבעה מיליארד, שזה פחות או יותר כמו חצי מאוכלוסיית העולם. גם בתעשייה המקומית לא נשארו אדישים, וגרסאות כיסוי לרוב צצו להן, בעברית ובאידיש. המוזיקאי עמירן דביר, שמופיע בחתונות כבר מעל 25 שנה, זיהה את הפוטנציאל הגלום, ומיהר לצלם קליפ מושקע במיוחד. השיר זכה לשם 'דספזלטוב', - שילוב מתוחכם של 'דספסיטו' ו'מזל טוב', והצליח ליצור רף נאה משל עצמו: למעלה מ200,000 צפיות בחודשיים.

מאיר גרין - 'ילד של אבא'



לזמר הצעיר מאיר גרין יש הרבה עבודה בהמשך. נכון, הוא כבר הוציא כמה שירים, בעיקר קאברים, אבל יש משהו בקול של הבחור המוכשר הזה, שבחורף הקרוב, אגב, יעמוד מתחת החופה. בשנה האחרונה גרין התחבר לשירו של היוצר הישראלי מוקי - 'ילד של אבא', ויחד עם הבמאי אלעד וייסמן והצלמת טליה טאוב, יצרו קליפ משובח במיוחד, עם רגעים מילדתו של גרין, שתלויים על החבלים בצורת תמונות. מילה טובה מגיע גם לעורך אלימלך פלאם, ויחד מגישה החבורה יצירה שקרובה לשלמות. שאפו.

מקהלת 'מלכות' והאחים ויזל - 'נאך איין שבת'



טוב יותר אם נכנה את הקליפ הזה 'מחזמר'. מדובר בהצגה של ממש עם שני אחים ששרטטו בדואט את הווי השבת המשפחתית בבית פנימה, את ההכנות הקדחתניות, את התפילה בבית הכנסת, את סעודות השבת המרוממות ואת הפרידה ממנה לאור נר ההבדלה. בתפקיד האחים - הזמרים ברוך ומוטי ויזל. הקליפ רואה אור מבית מקהלת 'מלכות', ומנצחה פנחס ביכלר שאף ביים את הקליפ שצולם במתחם ה'אלט נוי שטעטעל' בירושלים, על ידי הצלם המוכשר נתי אלבר. יחד יצא להם קליפ מרהיב לשירו של מרדכי בן דוד 'נאך איין שבת'. המלצה שלנו.

שמילי אונגר - 'רחמנא'



אחד הקליפים הראשונים של תשע"ז היה זה של שמילי אונגר - 'רחמנא'. הקליפ עונה על הקלישאה 'מרגש', אבל הפעם באמת. התסריט פותח ברגע בו מתעורר הזמר משנתו באשמורת הבוקר, ושם את פעמיו אל בית הכנסת ל'סליחות'. אונגר מייטיב לבצע את השיר המשובח, כשסביבו מניין המתפללים, תוך שהוא עטוף בטלית ומתייחד עם קונו. על אף שהקליפ צולם בבית הכנסת, הוא מצליח לצאת מהקופסא ועדיין להשיאר בתוכה, בלהטוטי צילום ובימוי מרהיבים של הצלם יוני צור. אתם תתחברו בקלות.

אברהם משה ברדוגו - 'לחדש נעורי'



לא פחות משמונה עשר קלידנים וכלייזמרים מתוך תעשיית המוזיקה החסידית נטלו חלק בקליפ של אברהם משה ברדוגו - 'לחדש נעוריי'. ברדוגו, היה מתלמידיו הקרובים ביותר של המוהרא"ש שיק מיבנאל וזכה לשמשו בקודש, יזם את הפקת הענק: המוזיקאים הוסעו ליבנאל, מושבת ברסלב בגליל, לצילום הקליפ - שנתיים לאחר פטירתו של רבה האהוב של המושבה. זה לא סוד שיש לא מעט תחרות בתוך התעשייה, אבל כנראה שלברדוגו 'יש את זה', ואם הוא הצליח לאחד חבורה שכזו לפרויקט שלו - זה לכשלעצמו דבר מבורך ששווה מקום מכובד ברשימה. 'לחדש נעוריי', אם שאלתם, הוא שיר מעולה שפשוט שווה האזנה מדוקדקת, או במקרה הזה - לצפות בקליפ וליהנות מכל העולמות.
קליפים תשעז מהפכה מוזיקה חסידית זמרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד