י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

המים יתייקרו? רשות המים הודיעה על שנת בצורת וקיצוץ של 50% לחקלאים

החקלאים: "תהיה מלחמה על המים שתשפיע על כולם, כי בסוף יעלו מחירים גם לצרכנים ביתיים. שר האנרגיה צריך להתפטר" • משרד החקלאות דורש פיצוי של 645 מליון שקל

המים יתייקרו? רשות המים הודיעה על שנת בצורת וקיצוץ של 50% לחקלאים



דרמה בענף המים: רשות המים, הכפופה לשר האנרגיה יובל שטייניץ, הודיעה לחקלאים ערב יום הכיפורים כי על פי תחזיותיה, השנה הקרובה צפויה להיות שנת בצורת, לכן עליה לקצץ במים לחקלאים. על פי משרד החקלאות הקיצוץ יהיה 54%. החקלאים טוענים שמדובר בכישלון של משרד האנרגיה האחראי על רשות המים, לכן על שר האנרגיה לשלם את המחיר ולהתפטר. במשרד החקלאות דורשים תוספת תקציב של 645 מליון שקל לחקלאים כפיצוי.

ביום חמישי האחרון, בערב יום הכיפורים נערכה ישיבה דחופה ברשות המים במשרד האנרגיה בהשתתפות נציגי החקלאים. בפגישה הובהר לחקלאים כי על פי מדדי המשרד ותחזיות עד סוף 2017, השנה הנוכחית (תשע"ח) צפויה להיות שנת בצורת, לכן על החקלאים להיערך לקיצוץ ניכר בהקצאת המים. עוד נמסר כי מתקן ההתפלה של מקורות באשקלון לא עומד בתחזיות לאחר שנקלע לשורת כשלים טכנים, ושמתקן ההתפלה באשקלון נקלע לבעיות בגלל הזרמת ביוב מרצועת עזה לים.

במכתב ששיגר באותו ערב שר החקלאות, אורי אריאל, לשר האוצר משה כחלון ולשר האנרגיה יובל שטייניץ נכתב כי מדובר בנושא "שעתיד לשנות את פני החקלאות בישראל ולהעמידה בסכנה קיומית ממשית".

לדבריו, מועצת רשות המים הבהירה כי בכוונתה לפרסם כללים לפיהם יתבצע קיצוץ בפועל של 54% בהקצאת מים שפירים לחקלאים בהשוואה להקצאה מ-2017. מהקצאה של 455 מליון מטר מעוקב (מלמ"ק) ב-2017 ל-210 מלמ"ק. בנוסף יתבצע קיצוץ שך 10% בהקצאת מי השפד"ן בהשוואה להקצאות שניתנו לחקלאים ב-2017, מ-149 מלמ"ק ל-135 מלמ"ק. זאת, כאשר לפי סיכמומים קודמים כמות מי השפד"ן היתה צריכה לגדול ל-151 מלמ"ק ב-2018.

בנוסף, יתבצע קיצוץ של 10% בהקצאת מים שפירים לגליל, שיעלו את הקיצוצים שספג מ-2015 ל-25% מההקצאה. קיצוצים נוספים יהיו בסובב כינרת.

בדיון טענו נציגי רשות המים כי הקיצוץ הינו של 25% בהשוואה לצריכת המים בפועל של החקלאים, ללא קשר להקצאה מתוכננת. במשרד החקלאות דחו את החישוב.

"ברור כי החקלאות אינה יכולה להתמודד עם קיצוץ דרסטי ומשמעותי כזה ונדרשת התערבות מיידית של הממשלה להצלת החקלאות מקריסה ומקריסת הישובים בפריפריה ובגבולות המדינה", כתב אריאל.

הצעדים אותם דרש כוללים הקטנת הקיצוץ וביסוסו על מודל חיזוי אחר שקובע שצפויה שנה שבה יהיו 85% מהמשקעים. העברת תמיכות לחקלאים בדומה למתווה מ-2009, בסך 645 מליון שקל. הסכום יוקצה לפעולות בהן שימור יכולת הגידול, שמירת הקרקע, כיסוי הוצאות בלתי נמנעות בהעדר הכנסות, פיצוי לחקלאים שיוותרו מרצון על מים ומעבר לגידולים אחרים.

עוד דרש הקצאה גדולה יותר של 60 מלמ''ק מים מותפלים לחקלאות. אי הגדלת העברות מים לירדן ולפלסטינים מעבר להסכמים החתומים, עצירת התייקרות המים המתוכננת בעקבות תיקון 27 לחוק המים, יצירת מסלול לתמיכה בקידוחי מים בעת בצורת והחזרת הקמפיין הציבורי לחיסכון במים.

אבשלום וילן, מזכ''ל התאחדות החקלאים, אמר בתגובה כי לפי הסברי רשות המים, המשבר נוצר לאחר שתחנות ההתפלה באשקלון ובאשדוד לא עמדו בציפיות המתוכננון. "הרציונל של הסדר המים האחרון, לפיו לא תהיה בעיה של כמות אלא רק של מחיר – התמוטט", אמר וילן. "אנחנו מציעים לעבוד בשלבים. אפשר להמתין עד 31 בדצמבר לתחזיות לחורף כדי לדעת אם באמת צפויה קטסטרופה. נקבל החלטות בשלבים והסכמות ולא בפאניקה. נבנה תכנית חודשית. אין לי ספק שאם חקלאים יצטרכו לעצור השקעות בצורה דרמטית, צריך להודיע להם כבר עכשיו. מחיר המים לחקלאים עלה בהסכם האחרון, כאשר לקחנו על עצמנו את חלקנו בהתפלה. ההתחיבות היתה שיהיה כמה מים שרוצים רק שאלה של מחיר. יש פה מחדל שבממשלה לא רוצים לעסוק בו. איך אשדוד לא עובד כמו שצריך, איך הביוב מעזה פוגע בנו ואף אחד לא מתייחס לזה? ההחלטה בדיון היתה שהם דוחים את ההחלטה הסופית לאחרי סוכות", הוסיף.

דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים אמר כי "החקלאים שוב נדרשים לשלם את מחיר הכשלון של משרד התשתיות. קשה להאמין שנשלם אותו, במיוחד בגליל. כל ההמלצות של ועדות החקירה לאחר משבר המים ב-2009 לא יושמו. לצערי ועדות חקירה בנושא המים לא מצאו אשמים ברמה אישית וכל עוד הכשלון יתום, אז גם בעוד 4ארבע שנים נהיה באותו מצב".

לדבריו, "יש קטסטרופה במתקן באשדוד ובעיה קשה באשקלון. אין אפשרויות הולכה ממקומות עם עודפים בחלק ממכוני ההתפלה, והמדינה שילמה ב-2016 מעל 100 מליון שקל למים שלא השתמשו בהם לפי ההסכם עם אחד ממתקני ההתפלה. המדינה לא פיתחה תשתיות הולכה וזה מחדל. הכי חמור שאנחנו נשלם על זה, כשזה לא בידי שמים. זה שיש בצורת זה לא חדש. ב-2014 בועדת הכספים בדיון חירום על הבצורת הובטח לנו שלא נקבל פיצוי אבל המדינה תשקיע בתכניות פיתוח בגליל ובגולן. אף אחד לא הזיז מילימטר ואנחנו תקועים באותו מקום בלי אישורים ותקציבים".

אמיתי הוסיף כי "הפעם זו תהיה מלחמה אמיתית. החקלאים לא מוכנים לשלם את מחיר הכשלון. שר התשתיות, יובל שטייניץ הוא זה שצריך לשלם את המחיר, לשים את המפתחות על השולחן וללכת הביתה. זה המשרד שצריך לתת מענה, ואין לו הסברים. יש כאן כשלון שגם הציבור ישלם, כי בסוף יעלו את מחיר המים גם לצרכנים ביתיים".
רשות המים שנת בצורת משרד החקלאות יובל שטייניץ משרד האנרגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד