ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024

הכינוס הכפול שקורע את חב"ד: הרבנים שהחרימו ומרתון הלחצים

יממה לאחר על המעמד הכפול של סיום הרמב"ם והשטח החב"די שוצף וגועש. האם החסידות תמשיך להתנהל כבעבר, או שעומד להתחולל שינוי דרמטי. מי מהרבנים הבכירים הגיע לאיזה כינוס, מי נעדר ומי נדד עד לטבריה הרחוקה. שלב הפרשנויות

צילום: עדכוני חב"ד
צילום: עדכוני חב"ד



הקרע החב"די: יממה לאחר שני כינוסי סיום הרמב"ם היומי של חב"ד, והשטח החב"די שוצף וגועש. הסערה שנחשפה ב"בחדרי חרדים" התלקחה כאש בשדה קוצים, כששאלה הרת גורל עומדת באוויר: האם חסידות חב"ד תמשיך להתנהל כבעבר, או שיש מקום לשינויים ולהסדרת כללים מחודשת.

כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים', הויכוח שחצה את חב"ד נולד בעקבות אירוע הענק שהתקיים אמש באולמי הארנה בירושלים, בהשתתפות אלפי חסידי חב"ד. עלות האירוע למעלה ממיליון שקלים שתוקצבו על ידי עיריית ירושלים ומשרד החינוך. בימים האחרונים האירוע גרר התנגדות עזה בקרב שלוחי חב"ד, זאת לאור העובדה שהוא נוהל בידי ארגון צעירי חב"ד ירושלים ולא ארגון צעירי חב"ד המרכזי, שעל פי המקובל בחסידות - הוא מחזיק בהגה האירועים הארציים של חב"ד.

בראש המאבק ניצבו זה מול זה במרכז הויכוח שניים: יצחק יוסף אהרונוב, יושב ראש "אגודת חסידי חב"ד בישראל", "צעירי אגודת חב"ד" ו"רשת אהלי יוסף יצחק", ומנגד בראש האילן השני ניצב משה שילת מנהל "קרן מרומים", ו"חב"ד בקמפוס - ישראל" ויו"ר ארגון תורת חב"ד לבני הישיבות.

המאמצים והפעולות של שני הצדדים התמקדו בימים האחרונים בשאלה: האם שבעת הרבנים החברים בבית הדין החבד"י ישתתפו באירוע בירושלים ויעניקו לגיטימציה לחידושים ולשינויים בחסידות.

כעת, לאחר שהאירוע התקיים והעובדות מונחות על השולחן, הצדדים עסוקים בפרשנויות.

ולעובדות: מתוך שבעת רבני בית הדין החב"די - שלושה בלבד השתתפו באירוע בבירה. המשתתפים: הרב אליהו יוחנן גוראריה - רבה של חולון, הרב משה הבלין - רב הערים קרית גת והרב יוסף העכט - רבה של אילת.

מנגד ארבעת הרבנים שהחליטו לא להגיע לאירוע וזאת לאור הסאגה סביבו הם הרבנים: הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי - רבה של נחלת הר חב"ד, הרב מנחם מענדל גלוכובסקי - רב קהילת חב"ד ברחובות, הרב זאב דב סלונים -רב מרכז העיר ירושלים והרב אברהם מיכאל הלפרין - רב שכונת הגבעה הצרפתית בירושלים.

הרב גלוכובסקי והרב וירוסלבסקי אף הגדילו לעשות והגיעו באותה שעה לאירוע סיום הרמב"ם המסורתי שהתקיים בטבריה.

מה גרם להיעדרות הרבנים



המתנגדים לאירוע נופפו בהישג נוסף: הרבנים הירושלמים הרב סלונים והרב הלפרין נעדרו מהאירוע בירושלים, למרות העובדה שהם בעצמם היו חתומים על 'קול קורא' שקרא לחסידי חב"ד להגיע ולהשתתף בהמוניהם באירוע.

ומה באמת גרם להיעדרותם של הרבנים מהאירוע החב"די? כאן מגיע שלב הפרשנויות. צד אחד טוען: הרבנים הבינו עד כמה האירוע קורע את חב"ד ובשל כך החליטו להימנע מלהגיע אליו, מנגד, הצד השני תומכי האירוע טוען: הופעל על הרבנים לחץ כבד ובשל כך הם נאלצו להיעדר מהאירוע. עוד טענו: "הרבנים הדומיננטיים - רבני הערים השתתפו באירוע".

אירוע הרמב"ם שהתקיים אמש בירושלים - ביקש לחולל מהפכה בחסידות חב"ד, יש שיגידו - טובה ויש שיטענו - רעה.

בשורה התחתונה: רוב רובם של רבני בית הדין החב"די העדיפו שלא לתת לגיטימציה לשינוי. אולם המילה האחרונה טרם נאמרה, לא על ידי הצדדים המושכים את המפה משני צידה ולא על ידי בית הדין החב"די שעשוי להפתיע ולעשות סדר באנדרלמוסיה שמאיימת לפלג את חב"ד.

"בחדרי חרדים" שחשף את דבר הסערה - ימשיך לעקוב ולדווח.
חבד רבנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד