י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

מחקר: צניחה בילודה במשפחות חרדיות

מחקר הלמ"ס: ירידה בגודל המשפחות החרדיות • לפני עשור היו במשפחה חרדית ממוצעת 7.6 ילדים, כיום רק 6.5 • הסיבות: הורדת קצבאות הילדים והשתלבות הנשים בשוק העבודה

צילום ארכיון: בחדרי חרדים
צילום ארכיון: בחדרי חרדים

מחקר חדש של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מעלה נתונים מפתיעים לגבי שיעור הילודה בחברה החרדית, ומוכיח כי קיימים שינויים דמוגרפיים בחברה הישראלית.

המחקר נערך על ידי ד"ר אחמד חליחל, ראש תחום דמוגרפיה בלשכה בלמ"ס, והוא מסתמך על נתונים שנצברו בשלושים השנים האחרונות, ובעיקר על הסקרים החברתיים שנערכים החל מ2002.

הסקר החברתי, שעליו התבסס המחקר, נערך בין השנים 2002-2009 והוא כלל כ-30,000 נשים. במחקר החדש נבדקו נתוני הלידה, החל משנת 1979, כדי לקבל תמונה מקיפה ביותר. בנוסף נשאלו הנשים על השתייכותם הדתית והלאומית כדי לקבל את אומדני הפריון לפי חתך האוכלוסייה.

מן הנתונים עולה, כי בעשור האחרון חלה ירידה משמעותית בקצב ההולדה של הנשים במגזר החרדי. אם לפני עשר שנים, היו חרדיות יולדות 7.6 ילדים בממוצע, הרי שכיום ירד הקצב ל6.5 לידות. הנתונים מגלמים ירידה של 15% במספר הלידות, במילים אחרות, במשפחות חרדיות יש ילד אחד פחות, בממוצע.

מול הירידה במספר הלידות בחברה החרדית, נרשמה עלייה של 10% במספר הלידות בקרב נשים המגדירות את עצמן חילוניות. מקצת פחות מ-2 ילדים (1.9) ל2.1 ילדים בממוצע.

בקרב הנשים הדתיות, לא נרשם שינוי בקצב הילודה והוא עומד כמו לפני עשור על 4.3 ילדים בממוצע למשפחה.

במקביל, חלה ירידה דרמטית גם במספר הלידות בקרב הנשים המוסלמיות. אם לפני עשר שנים ילדה מוסלמית 5.6 ילדים בממוצע, הרי שבשנת 2009 היא ילדה רק 3.62, הווה אומר שני ילדים פחות בכל משפחה מוסלמית בישראל.

בלמ"ס מדגישים, כי זהו המחקר הראשון והמקיף על רמת הפריון בחברה החרדית. עד היום התבססו המחקרים על נתונים מדגמיים מריכוזים חרדיים כמו בני ברק, ביתר עלית ומודיעין עילית.

את הירידה בכמות הלידות מנסים להסביר במחקר, בשינויים החברתיים והכלכליים בחברה החרדית שנעשו בשנים האחרונות. ביניהם, הורדת קצבאות הילדים והשתלבות הנשים בשוק העבודה באופן נרחב יותר.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 68 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד