י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הגר"י מצגר 'התייתם' בשביל פולארד • ראיון

גם בהלווית אביו, נותר יונתן פולארד בכלא האמריקני • הרב הראשי הודיע: אגיד במקומו 'קדיש יתום' • ל'בחדרי חרדים' מספר הרב על מצבו הנפשי של האסיר • מטלטל

הגר"י מצגר. תמונת ארכיון
הגר"י מצגר. תמונת ארכיון



למרות המאמצים, המרגל הישראלי יונתן פולארד נשאר בכלא גם בזמן לווית אביו - וכעת הוא נאלץ לשבת 'שבעה' בתאו. פולארד, שנידון למאסר עולם בעוון ריגול, אינו יכול לערוך תפילות במניין - והלכתית נבצר ממנו לומר את תפילת הקדיש לעילוי נשמת אביו, מוריס.

הרב הראשי לישראל, יונה מצגר החליט לומר קדיש במקומו של יונתן במהלך ימי השבעה. בראיון ל'בחדרי חרדים' מספר הרב על ההחלטה ועל הביקורים שערך אצל יונתן בכלא האמריקני.

"לפני שנתיים וחצי ביקרתי בבית הסוהר אצל יונתן בפעם השנייה", מספר הרב. "יונתן אמר לי בכאב שעוד מעט יהיה יום הזיכרון לפטירת אמו והוא לא יוכל להגיד קדיש כי אין לו מניין. הוא שאל אותי אם אני אוכל לומר במקומו את ה'קדיש'. הבטחתי לו, וכך עשיתי.

"זכרתי את הנקודה שחשוב ליונתן למלא את מצוות כיבוד אב ואם גם אחרי פטירתם. ולצערי גם אחרי פטירת אביו המצב לא השתנה. הוא לא יוכל לומר קדיש. קיבלתי על עצמי לומר את הקדיש במקומו לעילוי נשמת אביו".

הרב מצגר מוסיף כי כל אחד בישראל יכול לקיים מצווה חשובה באמירת הקדיש במהלך כל שנת האבל: "אני קורא לעם ישראל שישלימו את המצווה ויאמרו גם הם קדיש. ומי שיאמר במהלך השנה כולה תבוא עליו הברכה משמיים".



"אשתו צלצלה להודות"

• איפה נוצר הקשר של הרב עם משפחת פולארד?

"הקשר נוצר בעקבות הביקורים", משיב הרב. "להגיע לבית הכלא בו הוא שוהה זה סיפור. מדובר במקום מרוחק מאד מהאזור הרגיל בו אמורים היהודים לשהות הנסיעה כרוכה בהחלפת מספר מטוסים בתנאים לא תנאים והמבקרים שם לא זוכים לכבוד גדול מצד רשויות החוק".

• איך הרב התרשם מהביקור האחרון?

"ראיתי את סבלו של יונתן, מצבו הנפשי היה מאד מדוכדך וירוד. יש כל מיני דברים קטנים שהוא לא יכול לעשות או לשנות ובסופו של דבר מעיבים עליו. ראיתי בביקור את הכיפה שלו שהייתה משומנת, מלוכלכת מאד בצורה שלא מכבדת אותו ובגלל השוטרים בבית הסוהר הוא לא יכול להחליף אותה. ניסתי לומר לו שייקח את הכיפה שלי אבל הוא השיב שהשוטרים לא יאפשרו לו".

הרב מצגר ממחיש בדוגמה נוספת: "הפלסטיק הנמצא על המשקפיים שלו ובזכותו הן נשענות על פניו שבור לגמרי. במשך שנתיים הוא לובש אותן ללא הפלסטיק ובכל פעם נשרט לו העור ודם נוזל לו ועוד דברים שונים. האמריקאים הם סימפטיים אבל בתנאים של הכלא לא ראיתי מעולם דברים כאלו".

• הרב קיבל תגובות בעקבות ההחלטה?

"הרבה תגובות של אהדה. בנוסף, אשתו גם צלצלה להוקיר ולהודות על היוזמה וההחלטה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד