כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

השר ארדן יציל את החרדים של חריש?

באיזור העיר חריש סובלים זה שנים ממחלות סרטן, ריאה ונשימה, הנגרמות מזיהום אוויר גבוה • בפעילות אכיפה שהוביל השר גלעד ארדן נהרסו 32 מפחמות • זה יעזור?

שטח המפחמות שנהרסו בפעילות המשרד לאיכות הסביבה
שטח המפחמות שנהרסו בפעילות המשרד לאיכות הסביבה



האם מי שמתכנן לעבור לגור בעיר החרדית המתוכננת חריש יכול להיות רגוע? אם לסמוך על השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן - אפשר לפחות להתחיל להירגע.

באיזור המיועד להקמתה של העיר חריש פועלות מפחמות, המזהמות את האוויר. אין זה סוד כי קיבוצי הסביבה סובלים זה שנים ממחלות, הנגרמות כתוצאה מזיהום האוויר הגבוה באזור, כתוצאה מפעולתן של מפחמות בלתי חוקיות.

בכל פעם בה עלה שמה של העיר חריש לכותרות, כפתרון פוטנציאלי למצוקת הדיור, היו שמיהרו לטעון כי המקום 'שחור' מדי, בכל הנוגע לנושא זיהום האוויר.

הבוקר (ד), בפעילות אכיפה שהוביל השר ארדן, ואשר בוצעה על-ידי יחידת הפיקוח של המנהל האזרחי, נהרסו 11 מפחמות מול היישוב מצפה אילן, 13 מפחמות באזורת חירבת אל מונטר (מעבר ריחן), ו-8 מפחמות באזור ברטעה.

בסך הכל נהרסו 32 מפחמות בשלושה אתרים נפרדים. כל המפחמות נהרסו עד היסוד. בנוסף, נסגר אתר סילוק פסולת פיראטי שפעל בברטע.

בתום הפעילות ציין השר ארדן, כי משרדו יבצע מעקב שוטף אחר פעילות המפחמות, ויפעיל כל כלי אמצעי אכיפה שברשותו בכדי למגר את התופעה ולמצוא לה חלופות.

לכל המפחמות שנהרסו היום הוצאו צווי הריסה לפני מספר חודשים על ידי המנהל האזרחי.

נלחם בזיהום. השר גלעד ארדן בשטחצילום: נלחם בזיהום. השר גלעד ארדן בשטח
נלחם בזיהום. השר גלעד ארדן בשטח


תחלואה מוגברת של סרטן ומחלות ריאה ונשימה

המפחמות הם אתרים לייצור פחם באמצעות שריפה ארוכה ומבוקרת של עץ. הליך השריפה אורך 23 ימים, כאשר רוב העשן נגרם בשלושת הימים האחרונים של התהליך.

בגזרת ג'נין פועלות כיום כ-400 מפחמות, חלקן פועל למעלה מ-70 שנה. מתוך 400 המפחמות, 38 מצויות בשטחי C. המפחמות הממוקמות בשולי הכפרים ומפיצות עשן סמיך, המתפשט באזור כולו וגורם למחנק וזיהום אוויר הן בישובים ובכפרים שסביב.

בשנים האחרונות מתלוננים תושבי האזור על תחלואה מוגברת של סרטן ומחלות ריאה ונשימה.

תושבי הכפר יעבד, שמרבית האתרים שוכנים באזורם, טוענים כי תוחלת החיים הממוצעת של תושבי הכפר היא 40 שנה בלבד, וכי בכפר נמצא מספר כפול של חולי סרטן ואסטמה, יחסית לשאר תושבי האזור. לצד הנזק הבריאותי, גורמת פעילות המפחמות לפגיעה בצמחייה ולזיהום מקורות מים וקרקע.

מדיגום שנערך באוגוסט 2010 במספר בסיסי צה"ל וישובים אזרחיים בגיזרת ג'נין נמצאו ערכים גבוהים מערכי סביבה בחלק מהמדידות במזהמים הבאים: חלקיקם נשימים עדינים הקטנים מ-2.5 מיקרון, פורמאלדהיד ובנזו א- פירן, שמקורם העיקרי, קרוב לודאי, בתוצרי שריפה בלתי שלימה של חומרים אורגניים במפחמות.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד