י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

אריה! אריה! • דרעי מתבשל • פרשנות

את ההכרזות על הקמת מפלגת דרעי - כבר שמענו יותר מידי פעמים • במקום להתייעץ עם הגר"ע - הוא מפזר הצהרות באויר • האם הוא 'יחטוף' קללה? • שרי רוט בטור אישי

דרעי. צילום: פלאש90
דרעי. צילום: פלאש90



'ועידת הנשיא', המתקיימת בירושלים, היא הזדמנות טובה עבור פוליטיקאים המבקשים לצאת בהצהרות גרנדיוזיות, מפתיעות, מרעננות. מסתבר שהיא גם הזדמנות טובה לרענן מסרים מוכרים זה מכבר, ולזכות - למרות היותם עתיקים - לכותרות מרשימות.

יש מישהו מבין הגולשים שלא קרא-שמע במהלך השנה האחרונה על כוונתו של יו"ר ש"ס לשעבר, אריה דרעי, לשוב אל החיים הפוליטיים ולהתמודד בבחירות הבאות לכנסת?

כולנו שמענו. אז מה? מי אמר שאי-אפשר לנצל במה כדי לחזור שוב ושוב על אותם מסרים?

לעיתים אני מעריכה את ח"כ חיים אמסלם: הוא הכריז שהוא מקים מפלגה - ועשה. אפילו שם יש לה - 'עם שלם'. כי למה להשאיר עם שלם במתח ורק לזרוק, בתזמון של אחת לכמה שבועות, כותרת שאין בה כל חדש?

בניגוד לאמסלם, דרעי עדיין אינו יודע באיזו מסגרת בכוונתו להתמודד. הוא כן יודע לומר לנו שהמפלגה לא תהיה מפלגה סקטוריאלית. זהו. מעבר לכך, אין לו מושג מה תהיה המסגרת.

כששאלה אותו אילנה דיין, המראיינת ב'וועידת הנשיא', אם יש סיכוי שיעמוד בראש ש"ס, השיב לה דרעי: "ש"ס לא חייבת להיות באותם הפנים שיש היום", וכי "מה שהיה נכון ל-1984, לא מתאים להיום".

מי שמבקש להעניק פרשנות לאמירות הללו, כמעט מובטח לו שיסתבך. שכן, אם דרעי אומר שמפלגתו לא תהיה מפלגה סקטוריאלית, ומצד שני הוא טוען שיש סיכוי שיעמוד בראש ש"ס, ש"לא חייבת להיות באותם הפנים שיש היום" - אנחנו אמורים להבין מכך שיש מצב שש"ס, ביום מן הימים, לא תהיה סקטוריאלית, עם ייצוג של נשים וחילונים?

לי, באופן אישי, משהו כאן לא נשמע הגיוני.

אין חדש תחת השמש

דרעי סיפר למראיינת כי החליט על חזרתו לחיים הפוליטיים בתום התלבטות ארוכה, שהבשילה בשנה האחרונה.

לי, משום מה, היה זכור שהמשפט הזה מה-זה-מוכר לי: חיפוש מהיר גילה שכבר לפני חצי שנה (ב-22 ל-12), אמר דרעי לעיתונאי יצחק טסלר מ'מעריב' את המילים הבאות: "אני בהחלט חוזר לחיים הפוליטיים, כפי שאמרתי לאחרונה בשיחה אתכם. אני עדיין לא יודע באיזו מסגרת פוליטית, אבל אני בהחלט לא עוסק בהקמת מפלגה חדשה ולא בהכנת ניירות. אני לא מבין את האנשים שמתנהגים כאילו יש בחירות בשבוע הבא".

אז על מה היה לו להתבשל כל-כך הרבה, ומה חידש ב'וועידת הנשיא', שלא אמר לטסלר כבר אז? אדם מוכשר כדרעי, יכול היה בחצי שנה, לעשות למען המדינה הרבה יותר מאשר להתבשל עם עצמו.

אם כבר, בשישה חודשים הללו יכול היה לעשות את הצעד המכריע והמתבקש: לשאול את מורו ורבו, הגר"ע יוסף, מה דעתו על כוונותיו ורעיונותיו. למה לרוץ - ואז 'לחטוף' את הקללה?

אבל כשמאחוריך קמפיין תקשורתי כל-כך 'חזק' כמו "אריה, עם ישראל זקוק לך" (זוכרים את העמודים המרוחים?) לא תמיד הראש שלך חושב בצלילות.

וכמו תמיד, יש את המניע. כולנו מכירים את הנציגים החרדיים, המייללים ערב בחירות ש"בכלל לא רצינו להתמודד", אבל "הגדוילים ממש הכריחו".

אצל אריה זה מתנגן אחרת. הוא מתמודד "משום שאני מרגיש שאני יכול לתרום ולתת תקווה לאזרחי מדינת ישראל", וכן ברצונו "ללכד את הציבור, כדי שאם נלך לתהליך שלום - נהיה מאוחדים".

דרעי בתאו בכלא. צילום: משפחהצילום: דרעי בתאו בכלא. צילום: משפחה
דרעי בתאו בכלא. צילום: משפחה


ישחקו הנערים לפנינו

אם תשאלו אותי, הקטע היותר מסקרן בכל הסיפור היא השאלה: מה יגיב יו"ר תנועת ש"ס, אלי ישי.

הידיעה 'המרעישה' תפסה אותו בין שמים לארץ, בדרכו חזרה ארצה משהות של יותר משבוע בצרפת. היועצים כבר הספיקו להחליט ש"לא מגיבים".

לא להגיב, אולי כי הם חושבים שזה בדיוק מה שדרעי רוצה שיעשו. שיגיבו, שיתעורר דו-שיח.

ואולי, גם בגלל סיבה נוספת.

אולי יודעים ראשי ש"ס דבר או שנים, שאנו איננו יודעים. נניח - רק נניח, כי איני יודעת - שהגיע אל ראשי ש"ס מידע לפיו מתכוון הגר"ע לפעול בנחישות למניעת הקמת מפלגה על-ידי אריה דרעי. במקרה כזה, אין להם מה לדאוג. מבחינתם, ישחקו הנערים לפניהם, ידבררו מה שידבררו, סוף טוב - הכול טוב.

גם אם יושב דרעי בסעודות שבועיות יחד עם הרב, אפילו אם הוא משוחח איתו על תוכניותיו העתידיות, עדיין יתכן שהרב אינו מספר לו על כוונותיו, רק כי זה מוקדם מדי.

או נניח: יכול להיות שקיבלו הבטחה מפורשת מראש הממשלה, לפיה ידאג שהקואליציה תצביע בעד הצעת החוק של ח"כ ציפי חוטובלי, שכבר הודיעה כי תפעל לקידום תיקון לחוק, שימנע מח"כ או שר שהורשע בפלילים במהלך כהונתו להיבחר לכנסת לצמיתות. אם אכן חוק כזה יאושר, יקים דרעי מפלגה כאשר אוותה נפשו - הם מסודרים. אז למה להגיב.

אגב, יש כבר הצעת חוק כזו, על המדף, שהוגשה כבר בתחילת 2010 בשיתוף עם חברי הכנסת שלי יחימוביץ (עבודה), יריב לוין (ליכוד) ומרינה סולודקין (קדימה).

"שובו של דרעי לפוליטיקה מחזיר את אות הקלון של השחיתות לזירה הציבורית. מי שהורשע בפלילים על עבירות שביצע במסגרת תפקידו כנבחר ציבור לא ראוי שיחזור להנהיג", אמרה הערב חוטובלי. "הזירה הפוליטית סובלת מהידרדרות בדימוי הציבורי, ולכן ראוי להקפיד על טוהר המידות של הנכנסים בשערי הכנסת".

גם ח"כ אילן גלאון ממרצ אמר דברים דומים: "זה יהיה יום עצוב מאוד למדינה אם הציבור יחזיר לכנסת את מי שהוצא ממנה בשל עבירות פליליות על טוהר המידות וקבלת שוחד".

טוב להריח, אסור לשתות

מים רבים עוד יזרמו בנחל איילון (היבש) עד למועד הבחירות.

מן הסתם, עוד הרבה פעמים נשמע הכרזות מפי יו"ר ש"ס לשעבר, על כוונתו לרוץ לפוליטיקה ועל ההחלטה שהתבשלה סופית במוחו.

יהיו גם אנשים שיחוזרו ויקבלו ממנו הצעות להיות חברים בתנועה שטרם נולדה, אבל כנראה תיוולד יום אחד.

בינתיים, הכול דיבורים. ובעונת המלפפונים החמה, טוב שיש לנו 'ועידת נשיא'.

אותו נשיא שאמר: "סקרים זה כמו בושם. טוב להריח אותם אך בשום אופן אסור לשתות".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד