י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

המהפכה החלה: שמות מיתחם בכל שפה • מיוחד

הגוף המפקח על דומיינים אישר: שמות מיתחם בכל שפה, גם בעברית • אבל אל תמהרו לשמוח: הדרך לאימוץ המהפכה בישראל - ארוכה • סקירה מיוחדת על המאבק מאחורי הקלעים

המהפכה החלה: שמות מיתחם בכל שפה • מיוחד



דרמה מאחורי שמות המיתחם:

השבוע, במהלך ועידה בסינגפור, אישרה הנהלת ארגון ה-ICANN שורת שינויים החדשים, ביניהם סיומות אישיות ושמות מתחם בשפות גנריות. אך דווקא בישראל - בירת ההייטק במזרח התיכון - העתיד לוט בערפל.

קצת סדר:

לכל אתר אינטרנט יש שם מתחם, הקרוי בלועזית 'דומיין'.

שם המתחם של 'בחדרי חרדים' למשל, הוא bhol.com, כאשר החלק האחרון אחרי הנקודה (com) הוא סיומת אחידה שכמותה קיימים היום עשרות בלבד, דוגמת .com .org .net .co שהוקצו כבר בשנת 1985 ועוד כמה סיומות שהוספו במשך השנים בהתאם לצרכים שהתגבשו - כסיומת העסקית .biz והסיומת לאתרים אישיים .name.

משמות גנריים לשמות מדינתיות

במקביל אושרו גם סיומות מדינתיות, לעסקים וארגונים הפעילים בתחומי המדינה, כך לדוגמא קיבלה ארה"ב את .us וישראל את .il.

אגב, היות והאינטרנט התחיל בארה"ב, משתמשים שם בכמה סיומות, כסיומות של ממשלת ארה"ב, ולא בסיומת .us.

כך לדוגמה הסיומת הממשלתית הכללית .gov משמשת מוסדות ממשלתיים של הממשל האמריקאי וכן גם .edu המשמשת מוסדות אקדמיה בארה"ב.

שמות המתחם הרגילים מכונים "שמות גנריים" (gTLDs - Generic Top Level Domains), הסיומות המדינתיות מכונות "שמות מתחם בסיומות מדינתיות" (ccTLDs - Country Code Top Level Domains).

רוב המדינות מוכרות שמות מתחם תחת הסיומת המדינתית עצמה, כך לדוגמא בצרפת מוכרים כתובות מתחם תחת הסיומת .fr ישירות. בניגוד לכך, בישראל למשל, מוכרים רק "שמות מתחם משניים" שאינם ישירות תחת .il אלא ברמה שנייה -כגון .co.il או .org.il.

אנחנו רוצים עברית!

כבר בשנת 1998 החל באוניברסיטת סינגפור הפיתוח של שמות מתחם בשפות שאינם אנגלית (Internationalized Domain Name – IDN). היא אף ייסדה לשם כך את חברת i-DNS.net שפיתחה את טכנולוגיית ה-IDNs שמאפשרת לכולנו, לרכוש כיום שמות מתחם בעברית תחת חלק גדול מהסיומות המקובלות.

כך לדוגמה ניתן לרכוש את מאורסים.com, אולם כפי שניתן לראות כתיבת הכתובת בצורה כזו הינה מייגעת ולא ממש נוחה.

בדצמבר 2010 נפתח רישום שמות מתחם בעברית גם בסיומות של ישראל, בתהליך שלווה בסדרת שערוריות
שנחשפו ב'בחדרי חרדים'.

בצעד שנוי במחלוקת ביצע איגוד האינטרנט הישראלי את הרישום לשמות מתחם בעברית, גם ברמה השנייה בלבד, כך שהיה ניתן לרכוש רק כתובות כדוגמת בחדרי.co.il ולא את הכתובת הפשוטה והנוחה יותר: בחדרי.il

כך אומנם הרוויח איגוד האינטרנט את האפשרות למכור מספר שמות רב יותר תחת מגוון סיומות כ-.co.il ו .org.ilאך סיכן את הצלחת השמות החדשים בשל הסירבול שבכתיבתם, בפועל המכירה הצליחה למדי ונמכרו כמה עשרות אלפי כתובות חדשות בתוך מספר שעות.

במקביל התחייב איגוד האינטרנט, כי רוכשי הכתובות החדשות שרק חציים בעברית, יקבלו גם את הכתובות המקבילות בעברית מלאה, כאשר תאושר הסיומת המדינתית בעברית.

אולם מה באמת עומד לקרות?

הסכסוכים שמעכבים את המהפכה

כאמור, השבוע החליטה הנהלת ארגון ה-ICANN לאשר הקצאת סיומות בשפות שאינם אנגלית, ובעבר כבר חשפנו כי ככל הנראה הסיומת הרשמית תהיה .ישראל , אולם הדברים אינם פשוטים.

איגוד האינטרנט הישראלי אישר לנו כי, עוד לא הגיש כלל בקשה רשמית להקצאת סיומת מדינתית בעברית לישראל, מדוע?

בעולם האינטרנט מתנהל קרב עקוב מדם, בשאלת זהות החברות שיפעילו את מכירת שמות המתחם המדינתיות, בשפות הזרות ואשר יגרפו את רווחי הענק.

לכן החליט ארגון ה-ICANN כי רק ממשלות רשאיות לבקש הקצאת סיומת מדינתית. וממשלת ישראל עדיין לא קיבלו את ההחלטה.

במשרד התקשורת נאמר לנו, כי ההליך רק בתחילתו: ראשית יש להחליט איזו רשות ממשלתית היא האחראית על תפעול האינטרנט (לא בהקשר לתכנים), לאחר כן יש לערוך בירור משפטי שיקבע אם שמות המתחם הן משאב ציבורי, שיש להוציאן למכרז מסודר.

על כל פנים הובהר לנו חד משמעית, כי כבר בתחילת הדיון על הסיומת העברית, הוצא מכתב רשמי ל-icann המורה על הקפאת הליך ההקצאה, עד לבירור כל הסוגיות הכרוכות בעניין, ועל כל פנים לא תהיה עדיפות לאיגוד האינטרנט הישראלי, בשל היותו האחראי היסטורית על המרשם הכללי בסיומת .il.

מי ישווק את העברית?

כרגע המתחרה העיקרית, (מלבד הבחירה הטבעית לכאורה באיגוד האינטרנט הישראלי), היא חברת דומיין דה נט, שכבר משווקת כיום דומיינים בעברית מלאה "תוצרת עצמית" שאינם מוכרים בעולם, ופועלים באמצעות שורת הסכמים פרטיים עם ספקיות האינטרנט בישראל בלבד.

על מנת להטות את דעת משרד התקשורת לטובתה, מיהרה דומיין דה נט להודיע, כי בכוונתה לשלם תמלוגים על מכירת שמות המתחם לממשלת ישראל, ומנגד, בצעד שנוי במחלוקת הודיע לנו איגוד האינטרנט הישראלי כי אם יקבל את הסיומת בעברית של ישראל, הוא ימכור גם בו שמות מתחם רק ברמה השניה כדוגמת בחדרי.ישרא.ישראל, ולא כמקובל בעולם ישירות תחת שם המתחם העליון.

אומנם לאחר ההצהרה הקודמת של האיגוד, כי את הכתובות יקבלו כל הרוכשים את הכתובות בעברית בסיומת אנגלית, למעשה לא נותרה לאיגוד ברירה, מכיוון שהמכירה בוצעה ברמה השניה, ויצרו בעצם שמות כפולים רבים מכיוון שיתכן כי אנשים שונים רכשו את הדומיין בחדרי.co.il ואת הדומיין המקביל בחדרי.org.il.

אולם טענות רבות עולות בקרב העוסקים בתחום, כנגד הסירבול והסיבוך שייגרם למשתמשים, ואף בשל חוסר המעש של איגוד האינטרנט, שאינו פועל להסדרת הסיומת המדינתית בעברית מול הממשלה.

כאמור תחקיר "בחדרי חרדים" חושף כי כלל לא בטוח כי את הסיומת המדינתית של ישראל ינהל בכלל איגוד האינטרנט הישראלי, וכבר נמצא סוחר שמות מתחם שהצהיר כי הוא ישקול תביעה יצוגית כנגד האיגוד בגין הטעיית הציבור.

יום הדין של לקוחות דומיין דה נט

כפי שחשפנו בתחילת החודש , במסמך התקינה הנוכחי שאושר בסינגפור, נכלל סעיף המאפשר ערעור של חברות על שמות דומים בסיומות העלולות להטעות.

לפי עדויות שונות, כוונת חברת ווריסיין, להתמודד על שמות המתחם המקבילים ל.com, מה שעלול ליצור התנגשות עם הרוכשים במרשם הפרטי של חברת דומיין דה נט,

החברה אמנם ציינה זאת בחוזה רישום הדומיינים, אולם רוכשים רבים לא לקחו זאת בחשבון כשהשקיעו מאות השקלים בשמות בתקווה שיצברו ערך רב בעתיד. כרגע מסתבר כי יתכן שלא יהיו שווים מאומה.

ומה דעת החברה?

'בחדרי חרדים' קיבל את תגובת מר יואב קרן, מנכ"ל דומיין דה נט:

דומיין דה נט היא מהיוזמות ומהמובילות של בניית התהליך ב-ICANN לסיומות החדשות ובדגש על סיומות IDNs.

"החברה היתה ותמשיך להיות מעורבת באופן אינטנסיבי בתהליך ואני באופן אישי יושב וישבתי בועדות רבות ב-ICANN העוסקות בנושא.

"לא אחת יצא הדירקטוריון של ICANN בהצהרות בנוגע ל-"החלטה על סיומות חדשות". אולם הפעם, ההחלטה שונה בכך שנקבע מועד להגשתן של בקשות (ב-12 לינואר 2012). תקוותנו היא כי הפעם יעמוד ארגון ICANN בהצהרותיו.

"ישנו סעיף שנוי במחלוקת, שבמסגרתו בעל סיומת (קיימת או שתינתן בעתיד) יכול להתנגד להפעלתה של סיומת בעלת משמעות או צליל דומה. לעניין זה ישנה התנגדות רחבה מגורמים רבים בקהילה, וכאמור עדיין לא סוכם על הנוסח הסופי.

"הסעיף הזה נוגע לכל המדינות ששפתם אינה אנגלית. כרגע צפוי שבסיבוב הראשון של הבקשות לסיומות החדשות, מרביתן יגיעו מחברות מערביות ומדינות המשתמשות באלפאבית הלטיני (רובן דוברות אנגלית), משמעותו המהותית של הסעיף הזה היא יצירת שליטה של חברות מערביות בנדל"ן הדיגיטלי, תוך יכולת מניעה משאר העולם לנהל בעצמו את נכסיו הדיגיטליים ותוך מניעה שליטה מדוברי שפות שונות מאנגלית בניהול ובהיבטים התרבותיים של השימוש בשפה שלהן באינטרנט.

"נושא זה הינו שנוי במחלוקת, מעורר הדים בין גורמים רבים הלוקחים חלק בפעילות סביב ICANN, ומעמיד בספק את הלגיטימיות של ארגון ICANN. אנו מקווים ופועלים לכך שהנוסח ישתנה עד לפרסומו של הנוסח הסופי של ספר המכרז.

"בעניין שמות הדומיין בעברית שמפעילה דומיין דה נט – כפי שכבר הצהרנו בעבר, בכוונתנו להשתתף בתהליך של ICANN ולהגישן במסגרת התהליך, כך שהגישה לשמות הדומיין תהיה לא רק מישראל אלא גם מחוץ לישראל.

"עיקר השוק הרלוונטי של משתמשים ומחזיקי שמות דומיין הוא בישראל, ובמסגרת המרשם שמפעילה דומיין דה נט בשיתוף ספקי האינטרנט בישראל, הגישה מתאפשרת לכ-99% מהמשתמשים, כבר היום, ואנו נמשיך להפעיל את המרשם במסגרת הזו גם בעתיד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד