כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

כמחצית מהנהגים הצעירים חוששים: ייתכן שניפגע בתאונת דרכים

מסקר עמדות הציבור שערכת אור ירוק לשנת 2011 עולה כי כמחצית מהנהגים בגילאי 18 – 21 חושבים כי היפגעות בתאונת דרכים היא בלתי נמנעת. 89% מהציבור סבורים, כי תוספת תקציב תקטין את מספר ההרוגים והנפגעים בתאונות

כמחצית מהנהגים הצעירים חוששים: ייתכן שניפגע בתאונת דרכים




בסקר עמדות הציבור שעורכת מידי שנה עמותת אור ירוק נבדקים עמדות ותפיסות הציבור לגבי נושא בטיחות בדרכים בישראל: מהו מצב הבטיחות בדרכים, מהם הפתרונות הנתפסים לשיפור המצב, מודעות ועמדות כלפי גופים הפועלים בתחום ועוד. סקר הברומטר - עמדות הציבור למצב הבטיחות בדרכים - נערך עבור אור ירוק באמצעות מכון טלסקר TNS.

בסקר שנערך השנה, נשאל: "כאשר אתה חושב על הבעיות שמדינת ישראל מתמודדת איתן, וחשוב לטפל בהן באופן יסודי, מהי לדעתך הבעיה החמורה ביותר? ואילו עוד בעיות שחשוב לטפל בהן באופן יסודי, עולות בראשך? ואילו עוד?". 45% מהנשאלים דירגו את בעיית הביטחון במקום הראשון, ולאחריה כלכלה (38%), חברה (27%), חינוך (24%) ותאונות דרכים (20%).

לעומת זאת, כאשר נשאלו "באיזו מידה אתה מודאג או לא מודאג לגבי כל אחד מהנושאים הבאים?", רובם המכריע של הנשאלים ענו כי תאונות הדרכים והאלימות הן הבעיות המדאיגות ביותר – 95% ו-94% בהתאמה, כאשר מרבית המודאגים ציינו כי הם מודאגים מהן מאד. מעט אחריהן מדורגים המצב הביטחוני והחינוך (84% כל אחד).

מן הסקר עולה בנוסף, כי באופן כללי מרבית הציבור חושב שיש סיכוי משמעותי שיהיה מעורב בתאונה עם נפגעים, וכי בקרב צעירים החשש משמעותי יותר: 45% מקרב הנהגים בני 18-21 סבורים, שיש סיכוי גבוה עד ביטחון מלא, כי יהיו מעורבים בתאונת דרכים עם נפגעים, לעומת 36% מכלל הציבור.

בתשובה לשאלה: "בהנחה שהמדינה תיתן תקציבים גבוהים יותר לטיפול בבטיחות בדרכים, האם לדעתך אפשר להקטין את מספר ההרוגים והנפגעים בתאונות דרכים או שאי אפשר?" ענה רובו המכריע של הציבור (89%), כי הגדלת התקציבים לטיפול בנושא אכן תצמצם את מספר התאונות והנפגעים בהן.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "אנשים רואים בקטל בדרכים כפוגע יותר ויותר בביטחון האישי שלהם, ומציבים אותו ביחד עם האלימות באותה רמה של דאגה, יותר מהמצב הביטחוני. הציבור גם מצביע באופן חד משמעי על הקשר החיובי בין הקצאת משאבים כלכליים לירידה במספר תאונות הדרכים, ונותר רק לקוות כי מקבלי ההחלטות יישמו את תכנית שיינין המתעדכנת בימים אלה במלואה, עוד ב-2011."

כאשר התבקשו הנשאלים לציין את רמת שביעות הרצון שלהם מהפעילויות השונות הננקטות כיום למניעת תאונות, ניתן לראות כי תפיסת רמת הטיפול בתאונות הדרכים בכלל נמוכה מאד: הציבור מעניק ציון של 4.7 לשביעות הרצון הכללית בעוד שר התחבורה והבטיחות בדרכים מקבל ציון של 5 (בסולם של 1-10). גם שאר הנושאים אינם מקבלים ציונים גבוהים: נושא הענישה מקבל ציון של 4.8. הכשרת נהגים, חינוך לבטיחות ואכיפה זכו לרמה מעט גבוהה יותר של שביעות רצון (5-5.3).

בנוגע למידת הפוטנציאל של פעולות שונות להפחתת תאונות דרכים, החמרה בענישה, תשתיות וחינוך לבטיחות נתפסות כפעולות האפקטיביות ביותר. חלה עליה חדה בתפיסת האפקטיביות של שינוי בתהליך ההכשרה של נהגים צעירים (68% לעומת 58% בסקר הקודם, שנערך ב-2010), ועליה מתונה יותר בתפיסת האפקטיביות של האכיפה המשטרתית (69% לעומת 62% בסקר הקודם), והחמרה בענישה (73% לעומת 64% בסקר הקודם).

הסקר נערך באמצעות מדגם טלפוני ארצי מייצג של האוכלוסיה היהודית בישראל, בקרב 500 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה בינואר 2011.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד