כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

"אני בן 75 וטרם זכיתי בחיי לעלות לתורה"

תופעה. בקיבוצים החילוניים ביותר מעדיפים לבטל את המניינים הרפורמים ולעבור לתפילה כהלכה. "יש לי תארים לרוב מאוניברסיטאות חשובות בארץ, אבל זו הפעם הראשונה בחיים שלי שזכיתי לחוויה ושמה תפילה" סיפר אחד המשתתפים

הרב שלמה רענן עם הרב לאו
הרב שלמה רענן עם הרב לאו



"הם מחכים רק לנו"

מחזות מרגשים ורגעים בלתי נשכחים במניינים המיוחדים שקיימו פעילי "איילת השחר" בקיבוצים מגבול הלבנון בצפון ועד גבול עזה בדרום. בערב יום הכיפורים נערך מפגש נדיר ומיוחד של מורים ובני נוער מקיבוצי הדרום עם הרה"ר הגאון הרב דוד לאו ועם יו"ר הארגון הרב שלמה רענן.

"אני כבר בן שבעים וחמש וכל חיי עד היום לא זכיתי לעלות לתורה". "יש לי תארים לרוב מאוניברסיטאות חשובות בארץ, אבל זו הפעם הראשונה בחיים שלי שזכיתי לחוויה ושמה תפילה". משפטים בסגנון זה ועוד דברים דומים שבסגנון שונה, נאמרו בהתרגשות רבה על ידי משתתפים רבים שזו להם הפעם הראשונה ליטול חלק בתפילה במניין ביום הקדוש וכל זאת בזכות הפעילות המאמצת והלא תאומן של ארגון "איילת השחר".

כמסורת השנים האחרונות גם בשנה זו יצאו מאות מתנדבים לעשרות קיבוצים לסייע להם בקיום תפילות יום הכיפורים כהלכה. בהם כאלו שביקשו להמשיך את החוויה לבה זכו בשנים קודמות ואחרים שזו להם הפעם הראשונה שקול התפילה נשמע בהם בציבור.

מנכ"ל הארגון הרב אריה סירוקה מספר על מקומות רבים שלא הסכימו בעבר לקיים מניין והשנה עשו זאת לראשונה. "בקיבוץ לוחמי הגטאות למשל, כבר עשר שנים שאנחנו מנסים להקים שם מנין והנה השנה הם בעצמם יצרו קשר וביקשו שנסייע להם לארגן את התפילה שהייתה באמת מרוממת והביאה מספר משתתפים גדול בהרבה מהמצופה".

במקומות אחרים, בחרו חברי הקיבוץ שאין צורך להסביר כי מדובר באנשים המוכרים כרחוקים מאוד משמירת מצוות, להעדיף את התפילה ההלכתית המסורתית של איילת השחר על פני הרפורמים, כמו בקיבוץ יחיעם בו בוטל המניין הרפורמי ואת מקומו המרווח והיפה ירש המניין עם התפילות המוכרות כהלכה.

יו"ר 'איילת השחר' הרב שלמה רענן מספר על המניין שבו התפלל בעצמו בקיבוץ רמת הכובש. "אחד הפעילים החשובים שלנו מוסר בקיבוץ מידי שבוע שיעור לקבוצה מצומצמת של משתתפים. בהפתעה רבה הוא שמע מהם שהם לא מתכוונים לערוך מניין תפילה השנה! לא יכולנו לשאת אתהידיעה הזאת ופשוט הודענו שאנחנו באים להיות איתם ביום כיפור. תפילה מרגשת ומרוממת כזאת אני בטוח שלא הייתה בהרבה מקומות. מעל מאה מתפללים גדשו את חדר התפילה והתפללו ברגש ובבכיות שלא נראו מעולם".

בנוסף לכל זה קיימו ב"איילת השחר" גם השנה סיור מיוחד לקראת יום כיפור עם הרב הראשי לישראל הגאון הרב דוד לאו. הפעם נערך הסיור בקיבוצי הדרום, החל בעין הבשור שם מתקיימת פעילות של איילת השחר בכל השנה. במרכז הסיור עמד מפגש מיוחד במינו של בני נוער מכל בתי הספר באיזור והצוות החינוכי של בתי הספר עם הרב הראשי במהלכו חזרו על עצמם שוב ושוב התושבים בקריאה ובקשה "גם לנו כחילוניים חשוב מאוד לשמוע וללמוד ואנו רואים כבוד גדול וזכות מיוחדת לפגוש את את הרב הראשי, לשאול שאלות ולקבל תשובות יהודיות שורשיות".
"אני קורא לכל מי ששומע את הדברים ומתרגש", אומר הרב שלמה רענן, "להיות חלק מהמהפך של איילת השחר בחגים שעוד נותרו ובכל ימות השנה, כי הם פשוט מחכים רק לנו".
איילת השחר הרב דוד לאו הרב שלמה רענן תפילה במנין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד