י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

המהפכה הנשית במוזיקה החסידית: חלק ב' - ציפי קולטניוק

פרגון לצד ביקורת, שיתוף לצד החלטיות - הם רק חלק מדעותיה המעניינות של זמרת פורצת וסוחפת שלקחה אחריה הרבה נשים ופתחה דלתות נעולות. כל התשובות של ציפי קולטניוק על מהפכת המוזיקה הנשית

pixabay
pixabay





המהפכה במוזיקה החסידית - פרויקט סוכות תשע"ח ב'בחדרי חרדים': את שירתה של הזמרת החרדית ציפי קולטניוק, שמעו בשנה האחרונה נשים רבות – ואף הגיעו למופעים ראשונים מסוגם. קולטניוק, 32, מרחובות, נשואה ואם לארבעה ילדים, התראיינה בחג הפסח האחרון ל'לובי נשי', שם סיפרה את סיפורה המרגש על דרכה הארוכה והמפותלת, עד שירד לה האסימון והבינה שהיא צריכה להיות זמרת.






במסגרת פרויקט המוזיקה הנשית החרדית לחג הסוכות, משתפת קולטניוק את קוראות 'לובי נשי', בתפיסתה על התופעה התרבותית החדשה, ופריצתו של תחום המוזיקה בגזרה הנשית.

"זמרות חרדיות היו גם לפני", מחייכת ציפי. "ובכל זאת יש שתי נקודות שאני יכולה להצביע עליהן כעל שינוי בכל הנוגע לתרבות המוזיקלית".

ואכן, ציפי היא הזמרת החרדית הראשונה שהוציאה דיסק של מוזיקה חרדית מקורית, לא קאוורים. "כשהתחלתי להפיץ את המוסיקה שלי נאלצתי ליצור "ולחנך" קהל חדש ליצירה שלי", היא אומרת ומסבירה: "כשהוצאתי את האלבום הראשון שלי ורציתי להתחיל לשווק אותו נתקלתי בכמה אתגרים. הבנתי שנשים חרדיות לא רגילות כל כך לרכוש תרבות. הן יוציאו על בגדים ועל כל מה שקשור לטיפוח הילדים, אבל אלבום מוסיקלי זה סוג של מותרות. נשים גם חשבו פעמיים האם לקנות אלבום שהן יצטרכו להפעיל רק כשהגברים לא נמצאים בבית או ברכב, מה גם שהשירים שלי לא היו מוכרים. את השירים שלי נשים לא שמעו קודם לכן ברדיו והייתי צריכה לשכנע ולהסביר שמדובר בשירי אמונה שכדאי להן לשמוע. זה נשמע מצחיק אבל נשים העדיפו לקנות דיסק עם קאברים ולקח לי זמן להסביר שיש פה משהו אחר שכדאי ללמוד לאהוב".
כשפנתה בתחילת דרכה לחנויות חרדיות - לא הסכימו למכור את הדיסקים שלה, עד שהגיעה לידי שיתוף פעולה עם 'ואהבת', כיום נמכרים אצלם הדיסקים שלה בשבעת הסניפים שלהם. בהתחלה מכרתי דיסקים רק בהופעות ודרך האינטרנט", היא מסבירה "היום הם נמכרים גם בקניונים וזו פריצת דרך מאד משמעותית".

השינוי השני הוא ללא ספק האומץ לקום ולפרוץ גבולות שהיו, ואולי ללא סיבה, וכעת הם מהווים פתח לנשים אחרות.

קולטניוק היא הזמרת החרדית הראשונה שיצאה בהופעה רשמית ב'גולה' – מקום שלא אירח קודם לכן הופעת זמרת חרדית. מדובר במופע שהיא מעלה עם חני וינרוט, "שדחפה אותי לזה", כפי שהיא מעידה, "חשבנו שנעשה הופעה חד פעמית, ומאז היו חמש הופעות – וכיום זה ממשיך להופעות סגורות מוזמנות מראש".

"זה לא היה קל כמו שזה נראה", היא מבקשת להדגיש. "באתי לבדוק את המקום, לוודא כשרויות, לוודא שיהיו מלצריות בלבד, זו אחריות מאוד כבדה כשאת יודעת שיגיע קהל נשי חרדי אדוק ומצפה שלא שתביאי אותו למקום בעייתי". ואכן, בעלי המקום היו בהלם אחרי האירוע הראשון. "היו שם נשים שקוראות את חני ביתד נאמן, הגיעו חילוניות שהגיעו דרך פרסום של 'הגולה', הגיעו נשים עם כובע על הפאה והגיע קהל מודרני דרך הפייסבוק. מגוון מדהים ומרגש".

כבר בקרוב יעלו מופעים חדשים ב'גולה', של נשים חרדיות אחרות שהבינו את הפוטנציאל. "מרגש אותי שנשים הולכות אחריי ובעצם פרצנו פה דרך למשהו חדש", היא אומרת בסיפוק.

למוזיקה יש כח משל עצמה – די להתנצל על מי שאנחנו




בתחילת דרכה נתקלה קולטניוק בהרבה נשמות טובות שהבטיחו לה שאין לה סיכוי להעלות מופע מוסיקלי והיא תיאלץ לשלב אותו עם "הפרשת חלה" ולא מתוך זלזול במושג, חלילה, אלא כדי להדגיש עד כמה אין שוק, ועד כמה חוסר הביקוש משמעותי. "השתתפתי בכמה אירועי הפרשת חלה ונשים מתרגשות ומגיבות לזה בצורה מדהימה", היא מחייכת. "יש לי כבוד גדול לכל ז'אנר באשר הוא, אבל אני יוצרת וזמרת ורציתי לשים את המוזיקה במרכז המופע שלי בלי להתנצל. למוזיקה יש כח עצום. מופע שירה לימים נוראים זה אירוע רוחני בפני עצמי. אני רואה פנייה גדולה מצד נשים שרוצות לשיר. יש פה כח נשי בעלייה עצומה, רק צריך לדעת לעשות זאת נכון, וכמובן גם לפרגן.





נשים חרדיות צעירות לא צורכות תרבות חרדית

ופה מגיעה נימת ביקורת פנימית. "אוהבים להגיד ש'הציבור החרדי'... הוא כך וכך. סליחה, הציבור החרדי זה אנחנו, אם אנחנו לא רוכשים ומעודדים תרבות, ממי אנחנו מצפים? אם אישה שהופכת להיות 'קצת מודרנית', מיד הולכת לצרוך תרבות דתית/חילונית, מה הסיכוי לתרבות חרדית? אנחנו בתור נשים חרדיות יכולות וצריכות לעודד את היוצרות החרדיות כדי שיהיה למי לתת אותה. באמצעות תרבות ואמנות אפשר להעביר המון מסרים ורגש, לא חייבים ללכת רק לכנסים ודינרים לחיזוק, אלא אפשר מאוד להתחזק דרך הופעות והצגות שיש בהן מסרים עמוקים ורגש שמגיע ממקום טהור. מוזיקה נטו, עם מילים מקוריות מלאות חיזוק ואמונה, זה מדהים בעיני".

במגזר החרדי את צריכה להיות גם היוצרת וגם המוכרת

"פונות אלי זמרות חדשות, נשים שרוצות להיות זמרות, מכל הסוגים. הטלפון שלי מלא סקיצות ואני מוצאת עצמי מעודדת וכו', אלא שאני אמיתית. מדובר באתגר מטורף. אני מסבירה לנשים שלא ייקחו הלוואות גדולות מדי, שלא ישקיעו יותר מדי כסף. את צריכה להיות הזמרת, היוצרת, המפיקה, המוכרת, ולא לכל אחת יש קשת של כלים לעמוד בכל זה.

ברמה האישית, באלבום הראשון השקעתי פחות כסף. לא הייתי מפונקת, חסכתי עלויות בכל דרך. וגם היום, כשאני מוכרת כרטיסים להופעות, חייבת להדגיש שהדבר לא קל. לא הכל ורוד, לא הכל הולך, אישה תקנה 10 שמלות ועשרים פריטי אקססוריז לפני שהיא תרכוש למשל אלבום, וכן יש פה עבודת שיווק לא פשוטה".

והתוצאה? התוצאה היא הדבר היפה ביותר, המספק, וזה שנותן מוטיבציה. "את עושה מהלך, ויוזמת שינוי שמביא איתו נשים שהולכות אחרייך. מצליחה לגעת בלבבות ולהשפיע על נשים באמצעות משהו שיצרת, זה שווה את כל המאמץ ואין לי ספק שזה רק ילך וישתבח".




מוזיקה ציפי קולטניוק מהפכה נשית מהפכה מוזיקלית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד