י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

המהפכה הנשית במוזיקה החסידית: חלק ד' - נעמי בנט

אולי לא כולם מכירים את שמה הפרטי, ומן הסתם לא מבינים עד כמה היא מעורבת בכל מה שאתם יודעים על המוזיקה של רובי בנט. ראיון עם האישה החזקה והמוכשרת בתעשיית המוזיקה הגברית. קול שונה בפרויקט שלנו - שווה!

המהפכה הנשית במוזיקה החסידית: חלק ד' - נעמי בנט



המהפכה במוזיקה החסידית - פרויקט סוכות תשע"ח ב'בחדרי חרדים':במסגרת פרויקט המוזיקה הנשית החרדית שעולה במהלך החג ב'לובי נשי', הבאנו טעמים וקולות מעולמן של הנשים החרדיות שעושות בתחום המוזיקה. במהלך ההיכרות עם הרבה מאוד נוגעות בתחום, הגענו לאישה יחידה בתחומה, אומנם לא במוזיקה הנשית, אם כי היא בהחלט כח נשי בעולם המוזיקה הכלל באשר הוא.

הכירו את נעמי בנט. כן, אשתו של... היא נשואה למעבד המוזיקלי רובי בנט, כבר 27 שנים, מתוכן רוב מוחלט של עבודה משותפת, בעיקר מאחורי הקלעים.

בנט, 46 (כמעט) מבני ברק, סבתא מאושרת לשלושה נכדים , אם לשבעה ילדים שיהיו בריאים, בת אחת וששה בנים. ביניהם שניים נשואים והשלישי ינשא בקרוב אי"ה. בנט מעולם לא ביקשה לעצמה תואר, והיא גאה להיות ולהישאר אשתו של...

"למעשה נכנסתי לכל העולם הזה די בלי להתכוון", היא מסבירה. "הכרתי את משפחת בנט, מי לא? גדלתי בצפון, פס הקול של ילדותי ונערותי היה משיריו של חמי היקר, הר"ר חיים בנט. ידעתי שמשפחת בנט היא משפחה מוזיקלית, גם אני באתי ממקום של מוזיקה. אבי היקר, הרב ברמן, הינו בעל תפילה עם רגש עצום וקול נעים במיוחד בבית הכנסת היכל שלמה בקרית אתא, חוש מוזיקלי ואהבה לתחום היו לי, אבל בזאת זה הסתכם ללא שום השכלה מוזיקלית. אם מישהו היה אומר לי שאעבוד בתחום המוזיקה ואף אתמקצע בו, לא הייתי מאמינה".

לפרנסתה עסקה ועוסקת שנים רבות בתחום האיפור, אם כי תמיד נתנה עדיפות ראשונה לעבודה לצד בעלה, שמעריך את אוזנה המוזיקלית מעבר למה שהיא מוכנה להודות, בצניעותה.

"זה התחיל כבר בשנת הנישואין הראשונה", היא משחזרת. "עוד ניסיתי ללכת לסמינר, לסיים את לימודיי, ומהר מאוד עזבתי. ניסיתי למלא מקום כמורה, והבנתי שאני לא בנויה לזה. אפילו כשהגעתי בטעות לעבודה בבנק, ידעתי שזה ממש זמני, פשוט לא מסוגלת לעבוד בעבודה מכנית, או כזו שאין בה ביטוי ליצירתיות. למן ההתחלה, רובי היה מתייעץ איתי על סוגי אקורדים מבלי שאני יודעת את שמם, אבל לפי שמיעה ידעתי לומר לו מה מתאים להיכן, מה גורם לפראזה להישמע חמה ואיזו תנועה תכניס קרירות לא רצויה. היו צלילים שהרגישו מתאימים דווקא במקומות מסוימים. עזרתי לו, לדבריו, לתת טעם בשיר. כמובן שהיום אני יותר ממוקדת, יודעת להגיד מה מוציא רגש מהשיר ומה פחות.

בתחילה עסק בעלה בעיקר כקלידן אצל אביו, אולם גם בתור חתן החל לכתוב עיבודים ועיבד חלק מהשירים בדיסק 'מכניסי רחמים' של אביו. "הייתי מרותקת לעבודתו, ולמעשה זה מעולם לא עבר לי", היא מעידה על עצמה. "עד היום אני פשוט אוהבת לראות מה הוא עושה, כיצד הוא עושה וכמובן עוקבת ללא הפוגה אחרי העבודה והתוצאות היפות שלה. אני גאה להיות העזר כנגדו מאחורי הקלעים".

בהמשך, כשכבר הקים את התזמורת שלו, היה מתייעץ עם נעמי לגבי כלים. עם איזה כלי כדאי לנגן את הפתיח לשיר הזה, או לשיר ההוא. במקביל היא עברה לעשות עבודה די טכנית. "הייתי מעתיקה תווים, בלי לדעת תווים", היא מחייכת. "מי שמכיר את התחום, ודאי יודע שלפני 20 שנה ויותר, לא היו את התוכנות המשוכללות שיש היום לניגון תווים וכו'. בזמני פשוט היה צורך להעתיק תו תו, כדי שלחברי הלהקה יהיו את הדפים המתאימים להם. ערכתי את הפרטיטורה, פשוט ישבתי וציירתי. עבודת נמלים של ממש. לפנות בוקר הייתי מסיימת והיינו יוצאים להקלטות".

אחת האנקדוטות המעניינות שמסבירות על הקשר ההדוק לעבודה הצמודה של הזוג בנט, היא מימים שרובי עבד עם דדי גראוכר. "גרנו בחיפה וההקלטות היו במרכז", היא משתפת. "כדי להתחיל להקליט בשמונה, יצאנו לפנות בוקר מהבית. בלילה אחד טרום הקלטה, ידענו שעלינו לצאת למחרת בחמש וניסינו להתארגן בהתאם. בשעה 12 בלילה דדי מתקשר ומבקש מרובי, 'אולי תלחין לי שיר? אני רוצה ככה עוד שיר שיהיה לנו, תנסה'? ורובי, עם כל הכבוד, ויחד עם העובדה שהלחין שירים שקיבלו כבוד גדול ( כאייל תערוג ועןד) מתמחה בנגינה ובעיבוד, הלחנה הינה פחות תחום התמחותו. אבל הוא התבקש, לפחות ינסה. הוא התיישב והחל להלחין את השיר 'רצה הקדוש ברוך הוא'. לפנות בוקר, בעודי עומדת במטבח, מנסה לייצר קצת סדר ואולי אוכל למחר לילדים, כשאהיה בהקלטות. פתאום רובי נכנס ואומר לי שחסר לו מעבר לשיר. עודדתי אותו שיסתובב קצת בבית וזה יבוא לו. מבלי משים אני שרה לעצמי את מה שהלחין בשעות האחרונות. פתאום אני קולטת שיוצא לי מעבר במקום שהוא ביקש... ניגשתי אליו, השמעתי לו בחשש מה את שיצא לי ואמרתי לו שינסה משהו בכיוון. והוא, לא רק שלא ניסה, אלא מיד לקח את זה כחלק מהשיר. כשהגענו אל האולפן והוא השמיע לדדי את השיר, בקטע של המעבר דדי קם והתחיל לרקוד. אני ישבתי שם נבוכה, לא חלמתי שזה יהפוך להיות חלק מהשיר, אך אין ספק שזו היתה תחושת סיפוק".

בכל הופעה, נעמי אמונה על ארגון התווים, שתהיה לכל נגן את התיקייה המותאמת לו בדיוק. "קרה לא פעם שנסעתי לחו"ל במיוחד על תקן מתורגמנית. בעלי אינו דובר אנגלית ולכן ישנם אירועים שאני משמשת כ'סטייג' מנג'רית', מעבירה בזמן החזרה את הוראותיו של בעלי לנגנים וכמובן יורדת מן הבמה בטרם יתחיל האירוע ונעלמת אל מאחורי הקלעים".

בשנים האחרונות, מלבד עיסוקו הפרטי, מנהל בנט גם אמנים אחרים, למעשה הוא הפך להיות מעין חברת הפקות בוטיק, שמנהלת כמה אמנים, ביניהם מוטי שטיינמץ. מי שכמובן דחפה ועודדה, מאחורי הקלעים, זו נעמי, שחלק מהעבודה ממש רשום על שמה, כמו למשל ניהול מקצועי של הזמר פיני איינהורן, כשלמעשה סגירת האירועים, התשלומים, הנראות הדיגיטלית ועוד, עוברים תחת ידיה האמונות.

גם בעבודה של שטיינמץ היא אינה טומנת ידה בצלחת. אמנם רובי מנהלו האישי, אך נעמי עושה כל מה שקשור למדיה, דיגיטל, יוטיוב ועוד.

כשמסתכלים על נעמי אפשר לראות מנהלת הפקות, שיווק, יח"צ, מנהלת משרד ומה לא? מולטי טאלנט שמקפידה לחייך בביישנות ולומר: אני עושה הכל רק כדי לעזור לאיש שלי. היש העצמה נשית גדולה מזו?

עבור נעמי אין מדובר בהקרבה, והיא רואה בעבודתה השקעה נטו עבור עצמה. "תביני", היא מסבירה. "בעלי אמן בכל נימי גופו ונפשו, המשמעות היא אתגרים כמעט על בסיס יומי. הוא היה באמצע לכתוב, אז יכול לשכוח משהו במקום אחר, וכד', אני תמיד שם כדי לאזן, לאפס, לדאוג שהוא עושה את מה שעושה לו טוב. אני יודעת שאנשים רבים הרימו גבה ותהו כיצד אנחנו עובדים יחד כזוג ועוד מהבית, אבל כשמבינים מה משמעותה של זוגיות להיות אחד בשביל השני ובית זו שותפות שמתבססת על השקעה תמידית, יודעים שזו הבחירה הכי נכונה. זו עבודה רבה, עבודה עצמית של שנינו, אבל ההשקעה הזו שווה מיליונים. עד היום אני מחכה לו עד שיחזור מאירוע, גם אם זה לפנות בוקר, ולא כי אני עושה לו טובה. אני רוצה את זה, אני רוצה לדעת איך היה, מה עשה, כיצד נהנו ממנו, הוא מגיע עייף אך מלא אדרנלין מהאירוע, איך אפשר לחזור לבית חשוך ושקט? פה אני מייצרת את הרגעים האלו של זוגיות מלאה ועמוקה.

חתנה של בתי, דודי פלדמן, הינו מוזיקאי מוכשר ומוערך בזכות עצמו, ואני נפעמת מהתנהלותה של בתי, כיצד היא מעודדת אותו להתפתח בתחום - גם אם לא תמיד קל להישאר לבד בערבים. ומה שבאמת הכי חשוב לי לציין, בעלי פותח כל יום בשיעור ומייקר את ערך התורה יותר מכל דבר אחר. כל ההצלחה נזקפת על ידינו לזכות הלימוד, זכינו וברוך ה' בנוסף למוזיקה הזורמת בעורקי ילדינו באופנים מגוונים, שכולם יושבים ועוסקים בתורה ומבינים את ערכה האמיתי.
זו היצירה המוזיקלית הכי מושלמת שלנו, ועליה גאוותנו.

נעמי בנט



מוזיקה חרדית נעמי בנט מהפכה מוזיקלית רובי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד