כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

מפקד גיוס חרדים על קשרים עם 'הפלג הירושלמי'; "שאפיל אותם?"

יוסי מצליח - האיש שאחראי על גיוס חרדים לצבא, שוחח עם כתב 'בחדרי חרדים' ומספק שורת גילויים בסוגיה הבוערת • איך עוקבים אחר משתמטים חרדים, מרבית המתגייסים אכן בחורים ספרדים? איך קורה שבנות מקבלות צווי גיוס • ראיון חג בלעדי

מפקד מיטב. יוסי מצליח
מפקד מיטב. יוסי מצליח



"אני לא רוצה לגייס אף אחד בכפייה", כך אומר מפקד מיטב אלוף משנה יוסי מצליח, בבסיס תל השומר בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים'.

מיטב, היא היחידה הצבאית האחראית על ביצוע הליכי המיון והשיבוץ של כלל המיועדים לשירות ביטחון, אלה שמתגייסים - וגם אלה שלא, ועליה מפקד מצליח בחצי השנה האחרונה.

בין שלל הפעילויות של היחידה, טיפול ומעקב אחר אוכלוסיית המשתמטים והעריקים בצבא. מדור בני ישיבות (בני"ש) - האחראי על כוח האדם של ישיבות ההסדר, הן בעת שחיילי ההסדר בישיבה והן כשהם בצבא. כמו כן, אחראי המדור על גיוסם של חרדים למסלולים מותאמים לחרדים בצה"ל, כגון: נצח יהודה, שח"ר (שילוב חרדים) וגדוד תומר בחטיבת גבעתי.

"אנחנו מזהים שיש עלייה לאורך השנים בכמות החרדים שמתגייסים", פותח מצליח, "אנחנו מנסים להרחיב את היעדים השונים ואת טווח הגילאים, האוכלוסיות השונות וסוגי השונות. צריך להגיד שאמנם המספרים בציר עלייה, אך האחוזים מתוך הקבוצה לא גדלו".

"יש 3 קבוצות שונות. הראשונה: אלה שרוצים להתגייס. השנייה תלמידי הישיבות להם אני מאפשר להגיע פעם בשנה לומר "אני בדיחוי", דוחים עד לגיל הרלוונטי, ומרביתם מקבלים בסוף פטור. הקבוצה השלישית, אלה שלא רוצים להתגייס גם אם אינם לומדים. איתם העסק קצת יותר מאתגר. הפלג הירושלמי, סאטמר ועוד".

"אני רוצה להגיע למצב שבו יבוא לידיעת מי שאינו לומד, האופציות לגיוס שהוא אינו מודע אליהם. ניסינו להגיע להידברות עם ראשי הציבור החרדי בנושא", הוא ממשיך ומספר, "על מנת להביא לידי הצעירים חרדים את האופציות שיש להם בגיוס - אך לא ממש בהצלחה. את הפירות אנחנו רואים בעיקר בשיחות אחד על אחד ולא בקבוצות.

חרדים רבים שגוייסו במסגרות שח"ר אט"ל, מספרים שהתחייבו להם על קורסים בטרם הגיוס אך בפועל, קורסים לא נפתחים וצה"ל לא עומד בהתחייבויות. מה יש לך להגיד להם?

"אני לא מכיר פערים בעניין הזה. אבל יש תופעה של מדורים שונים שעוסקים בגיוס, אנחנו רוצים למסד את זה ושיועברו מסרים זהים באמצעות מנהלת לגיוס חרדים".

לא רוצה גיוס בכפיה

אלי שלזינגר בראיון עם מפקד מיטבצילום: אלי שלזינגר בראיון עם מפקד מיטב
אלי שלזינגר בראיון עם מפקד מיטב


יש מי שטוען שבמדור בני ישיבות נמצאים חיילים העוסקים בתחום הגיוס מה שנקרא "גייסים" עבור אלה שאינם לומדים בישיבות. האם הדבר נכון?

"יש מגייסי חרדים. בעולם מתוקן, היו את אלה שלומדים בישיבה ולא מתגייסים, ואלה שאינם לומדים אך מתגייסים - זה מה שכלול בהסכם. אבל יש עוד עולמות באמצע; יש את אלה שאינם לומדים בישיבה אך רשומים שם, ויש את אלה שלא לומדים בישיבה אך גם אינם מגיעים לגיוס. שתי הקבוצות האחרונות - חלקם סובלים מחוסר בהסברה. הם לא מכירים את האופצייה של הגיוס, כי לא באו להסביר להם אף פעם, כי לא ידעו, כי שמעו דברים מסויימים. את הח'ברה האלה אנחנו מוצאים במקומות בהם מסתובבים נוער נושר, שם מסבירים להם על האופציות. יש גם פעילות ברשת, אך לא מספיק. אם אתה יודע שמישהו עובד, אז אתה פועל להסיר את מעמדו כבן ישיבה".

איך אתה יודע שהוא עובד? עוקבים אחריו?

"לפעמים אדם מגיע לדיחוי, וברוב חכמתו הוא מגיע עם חולצה עם הלוגו של מקום עבודתו. זו לא מחלקת חקירות. יש כל מיני פעולות בסיסיות שאנו מבצעים עליו במידה ומקבלים עליו מידע. או שהוא יושב מולנו, ובכמה פעולות בסיסיות ברשת ניתן לגלות האם הוא לומד או עובד. אם מגיע זמר מפורסם שמופיע כשהוא רשום בישיבה, שלא לדבר על זה שהוא נותן לך כרטיס ביקור", כמו המקרה שנחשף ב'בחדרי' על זמר חסידי מפורסם שהתגייס לאחר שגילו על עיסוקו, אך קיבל הנחת סלב בשירות למשך שלושה חודשים בלבד.

ב'בחדרי חרדים' נחשף בעבר שבצה"ל הוחלט לעקוב אחרי צעירים ממשפחות חרדיות, המצהירים כי הינם לומדים בישיבות, אולם מנהלים אורח חיים לא חרדי. אך לא רק נערי שוליים. גם תלמידי ישיבה כשרים ושלמים אשר הזמן יצאו לשוק העבודה, צה"ל העוקב אחריהם מבטל את מעמד בן הישיבה וחלקם כבר הוזמנו לשירות צבאי. האם זה עדיין קיים?

"כן, אבל אנחנו לא עושים את זה על כל האוכלוסיה, אלא אם יש משהו מחשיד, לדוגמא אם הייתה כתבה על עבודתו בסופ"ש באחד מכלי התקשורת וזמן מה לאחר מכן הוא מופיע, אם מישהו מגיע עם ג'ינס או מדבר דברים שאינם מאפיינים בחור ישיבה. עליו אנחנו עושים בדיקה".

טענה נוספת שנשמעת, כאילו מרבית המתגייסים החרדים הספרדים. האם זה נכון? האם מדור בני ישיבות רואה בבחורים הספרדים חוליה חלשה?

"אנחנו בכלל, לא בודקים את מוצא ארץ המידע של המתגייס, זה לא שיקול בכלל. גם לא אצל החייל שיושב בלשכה".

האם יש הידברות מתחת השולחן עם נציגי 'הפלג הירושלמי'?

נראה שמצליח לא ציפה לשאלה כזאת וחש איתה שלא בנוח. "לא יודע, אתה רוצה שאני אפיל אותם? לא יודע על כזה דבר".

האם יש מתגייסים מתוך הישיבות של הפלג?

"להערכתי לא. אם הוא בישיבה בטוח לא, אבל מתוך אלה שעזבו - כנראה שכן התגייסו כמה. אבל הענין עם ההסתה נגד החיילים החרדים וחוסר שיתוף פעולה עם מספר ישיבות, זה דבר גרוע מאד ואני רואה את זה בצורה פחות טובה, הפלטפורמה לשיח עם הצבא היא מאד נוחה. אם משתפים פעולה, מגיעים להסברה טובה הרבה יותר בכל האוכלוסיות, וצריך להוקיע את הפגיעה בחיילים חרדים, מה שעושים להם זה רע מאד, אדם מתגייס לצבא ומתנכלים אליו בצורה כזו?".

"אני לא בעד גיוס בכפיה, אני רוצה שבחור יתגייס מרצונו. החוק אמר או שאתה מתגייס או שאתה בישיבה, אם ביטלתי מעמד לבחור - והוא לא רוצה להתגייס אז זה הולך לפיצוץ. אני רוצה להסביר לבחור את כל האפשרויות".

לא מגייסים דתיות

בראיוןצילום: בראיון
בראיון


גיוס בנות: בשנה האחרונה סיקרנו ב'בחדרי חרדים' לא מעט מקרים בהם נעצרו נערות ונשים במגזר החרדי על רקע אי הגשת תצהיר דת או הגשה באיחור.

כיצד קורה שבנות חרדיות שלומדות בסמינרים ומגישות הצהרת דת מקבלות צווי גיוס?

"על פי חוק שירות הביטחון, לכל בחורה יש זכות להצהיר בפני בית דין כי היא שומרת שבת וכשרות, ומטעמי דת היא לא יכולה להתגייס לצה"ל, ללא קשר למקום הלימודים שלה. אבל לאורך השנים אנחנו רואים מספרים שאינם עולים בקנה אחד עם מה שאנחנו יודעים שמוגדר כציבור דתי. בערך כ-7% בהערכה גסה מגישות תצהיר דת, לא כולן מקבלות".

"יש כאלה שמנצלות את הפתח הדק לקבל הצהרת דת. יש לפעמים שמי שמקבל את ההצהרה לא מרים את הראש מהטופס. עד כדי כך שבזמן כהונתי כסגן - מוסלמית הגיעה עם טופס הצהרת דת".

"כל מי שלמדה בבית ספר דתי וחרדי ומגישה הצהרת דת, ולנו אין שום אינדיקציה אחרת עליה שהיא לא כזאת - מקבלת מיד פטור מטעמי דת".

"אולם, יש כל מיני מוסדות שאינם רשומים במשרד החינוך ובמידה ומגיעה בחורה ואומרת אני לומדת במוסד מסויים והיא חרדית - במקרה הזה אנו מזמנים אותה על מנת להיווכח שהיא אכן כזאת. במידה והיא משתפת פעולה העניין נפתר מהר מאוד. הבעייה מתחילה כאשר אין שיתוף פעולה".

ניסיתם להפגש עם מנהלי סמינרים, בפרט אלה שאינם מוכרים במשרד החינוך, על מנת להסביר להם את ההליך?

"אני מוכן להפגש עם כל מי שמוכן לקדם את העניין הזה, בלדאוג שאנחנו לא נטרטר אנשים לחינם. שיתוף הפעולה מצד המנהלים - הוא רחוק מהציפיה שלנו".

"אני לא מחפש להגדיל את כמות הבנות הדתיות שמתגייסות לצבא על בסיס מצהירות הדת".

יקי אדמקר פרסם בוואלה! הקלטות בהן נשמעים נציגי צה"ל מציבים שאלות חריגות בפני נערות דתיות המבקשות לממש את זכאותן לפטור משירות מטעמי דת. שאלות כמו "אימא שלך פעילה בפייסבוק בשבת?", "את מתלבשת צנוע תמיד?" ו"צמת את כל הצומות?" ועוד.

"אני לא נותן להן ציון בדת, אין לי שום יעד להגדיל את כמות הדתיות בצה"ל: בלשכת הגיוס בירושלים, מפקד הלשכה מראיין אותן אישית, בגלל גודל האירוע. מבקשים מהן לספר היכן הן לומדות, איך הדת באה לידי ביטוי בחיים. אנחנו שואלים שאלות בסיסיות, מישהי אמרה שהיא מבדילה כלים כאשר נשאלה מתי היא מבדילה. אחרת שנשאלה על פרשת השבוע אמרה שזו פרשת 3000... אם היא דתייה אי אפשר לפספס את זה. אני לא אומר לה 'אני לא מאשר לך את הצהרת הדת ולכן תתגייסי', ממש לא, זה גם לא בכיוון הזה. אני מציע להן לבוא לכנס שם מסבירים להן את האפשרויות".

איך זה עובד עם מוסדות החינוך החרדי? הסמינרים מעבירים את הטפסים בצורה מרוכזת?

"הצהרת דת זה עניין אישי. אנחנו שולחים צו ראשון, לא עונה שולחים צו שני, לא עונה מתקשרים אליה ומנסים להשיג אותה בכל דרך, עוד לפני ההליך הפלילי. אני מניח שאם היא לומדת במוסד מסויים, היא קלה לאיתור. מבקשים ממנה להגיש הצהרת דת. אם היא בוחרת להתעלם ולא לשתף פעולה, היא נכנסת לבעייה".

"במידה ואנו עוצרים משתמטת ולאחר בדיקה עולה שהיא אכן זכאית לפטור מטעמי דת, היא תשוחרר - לא לפני שתיענש על תקופת ההשתמטות. "אני לא מתכוון לגייס אותה בכפייה אם היא דתייה, במידה והיא משתפת פעולה".

מה לגבי בעלות תשובה?

"אתן לך מקרה קיצון. בחורה שבגיל 16.5 בזמן צו ראשון היא רחוקה מאוד מהדת ומתחילה בהליך גיוס רגיל. שלושה חודשים לפני הגיוס, הבחורה מגישה הצהרת דת. זה נראה קצת תמוה, איפה היית עד עכשיו? אני מניח שיבצעו שני דברים. א. שיקראו לה לראיון, אם ביום הזה נבין שבאמת היא חזרה בתשובה ועונה על כל הכללים, אז כנראה שנפטור אותה או שנפנה אותה למדור בית חיל אלה שמעודדים גיוס".
גיוס חרדים גיוס בנות הפלג הירושלמי יוסי מצליח מפקד מיטב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד