כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

המהפכה הנשית במוסיקה החסידית: חלק ה' - גלית אור פנקס

מעבודה בהיי טק לבמות של אירועי הפרשת חלה המוניים ודיסק לנשים בלבד - ערב ערב היא משמחת ומרגשת נשים, וגם לה יש מה לומר על המהפכה המבורכת בתחום המוסיקה הנשית. גלית אור פנקס

המהפכה הנשית במוסיקה החסידית: חלק ה' - גלית אור פנקס
pixabay



המהפכה במוזיקה החסידית - פרויקט סוכות תשע"ח ב'בחדרי חרדים': גלית אור פנקס, מעולם לא חלמה שהיא תעבוד בתחום שמכניס כל כך הרבה לנשמה שלה עצמה. היא נהנתה רק כילדה, להופיע בכל מסגרת לימוד אפשרית בה למדה. זמן קצר אחרי הראיון ל'לובי נשי', במסגרת פרויקט המוזיקה החרדית הנשית, היא תפרוש למנוחה קצרה לקראת מופע הערב. כן, ערב חג הסוכות.

"ההופעה הראשונה שלי היתה לפני 14 שנה. הייתי בהריון עם בתי הבכורה, והופעתי ככה בהופעה אינטימית לשלושים נשים, מלווה בקלידנית, בחורת סמינר. אל ביתי שבתי כשבתוכי תחושה של עוד, אך כשאנחנו חוזרים לתקופה המדוברת, היה מאוד לא פופולארי להיות זמרת לנשים – וספק גדול אם יש אופציה לשכר בצד".

אז פנקס, 42 מאלעד, אם לארבעה, כיום זמרת, יוצרת ואמנית, בעלת אולפן, מופיעה בכל הארץ ואף בחו"ל, פנתה בזמנו מהגשמת חלומה והלכה לעשות משהו הרבה יותר ריאלי: להתפרנס. "פניתי לתחום ההוראה, ובהמשך עשיתי הסבה כמיישמת מערכות מידע. זכיתי להביא לעולם 4 נשמות יקרות, וניסיתי לתמרן בין בית, קריירה ומשפחה, הרגשתי שאני קורסת.

התפנית התרחשה כשעברנו לאלעד לפני כעשור.

פתאום שמתי לב שסביבי מתרחשת תופעה של זמרות דתיות וחרדיות. זמרות צצו כפטריות ביער ואני הרגשתי שהגיע זמני לממש את החלום".

היא הפיקה לראשונה בחייה אירוע בת מצווה, "ומשם הכל היסטוריה", לדבריה.

"בתחילת הדרך הצד הכספי לא העסיק אותי, ה' פתח בפני צוהר והיצירה שבי החלה לנבוע מתוכי
כנחשול של מעיינות בדמוי מילים ומנגינה. כאילו ירדו אליי מלמעלה, וכך נוצר הדיסק הראשון שלי שנקרא "האור שבך", ובו שבעה שירים מקוריים שלי. שיר מאוד מיוחד ויקר מתוכו נקרא "בת של מלך", ומזכיר לי בכל רגע נתון מי אחראי לתהליך הכל כך מבורך שעברתי בחיי.

שנה שעברה הופעתי מטעם ארגון הידברות בכנס ענק של 2500 נשים ושרתי את השיר הזה, בצאתי מהאולם ניגשו אליי נשים ושיתפו אותי כמה התרגשו ממנו, וכל פעם לפני הדלקת הנרות יזכרו במילותיו .

מהפקות בנות מצווה התחלתי לקבל הזמנות למופעים במתנ"סים, אולפנות וארגונים שונים. ההפקה שודרגה כל פעם וקיבלה ממדים מקצועיים יותר ויותר.
לפני מספר שנים התחלתי לערוך הפרשות חלה, ממפגשים של 20 נשים ועד 500 נשים בכנסים גדולים.
הנשים מגיעות לאירועים על ידי מודעות פרסום וחברות שממליצות.

בעיניי, עולם השירה הנשי היהודי קיבל שינוי משמעותי במהלך העשור האחרון. המודעות גדלה ואט אט נשים הבינו שהכישרון והכלים שה' נטע בנו, ניתנים למימוש בדרך של קדושה, בדרך שלא מתנגשת עם ההלכה. השירה היא כתפילה ובכוחה לאחד עולמות, אנשים השקפות וזרמים.
כיום אני מופיעה מידי ערב מול נשים מכל המגזרים (חילוניות, חרדיות, דתיות) ואני רואה בהן נשים נטו. כולן צדיקות וכולן אהובות ורוצות לשמוח.

הדור של היום הנו צרכן תרבותי גדול, הציבור החרדי ובפרט הקהל הנשי הוא ציבור שאוהב וצורך מוסיקה, אוהב לשמוח ומחפש הזדמנויות למופעים מהסוג הזה. יש משהו מאד מיוחד בדינמיקה שבין זמרת דתית לקהל הנשים, אנרגיות טובות שמורגשות באוויר והפידבקים החמים שמגיעים אח"כ
זה ורק זה נותן את הכוח להמשיך בעשייה.

מה שמדהים אותי כל פעם מחדש, זהו כוח ההשפעה שיש לנו כאומניות, אני לומדת העצמה אישית ומשתמשת בה באופן קבוע באירועים שלי.

השירה הוא כלי נהדר ועצום להגיע לקהל , אבל אני לא מסתפקת אך ורק בזה, ושוזרת את סיפורי האישי במופע. סיפור מלא בתובנות וכלים לחיים שיכולים להעצים כל אשה.

חשוב לי להבהיר לכל אחת ואחת שמחפשת את דרכה בתחום, כמו כל אישה שעובדת כעצמאית, גם להיות זמרת מדובר בעמל רב. גם מבחינת העבודה עצמה כמובן, וכן יש פה השקעה מרובה בשיווק, מיתוג, פרסום. לשמחתי אצלי מה שעבר עד היום הכי חזק היה שיווק בדרך המלצות מפה לאוזן. העבודה היא סיזיפית ורק לאחר כמה שנים רואים תוצאות, אבל ההמתנה משתלמת, וכמובן הרבה סיעתא דשמיא, שלולא חסדיו של ה' לא הייתי במקום בו אני נמצאת היום".


גלית אור פנקס



מוזיקה גלית אור פנקס מהפכה נשית מופע לנשים חרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד