כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

המהפכה הנשית במוסיקה החסידית: חלק אחרון - פרלה חריטן

היא מפיקה צעירה שהחליטה בכל מחיר להביא תרבות נשית חרדית לקדמת הבמה. "נמאס לי שאומרים שלא צריכים להשקיע בחרדיות" - מדוע האולפנים בבני ברק מכונים מחתרת? וגם: סוד ההצלחה של מפיקות וזמרות מגה חרדיות

המהפכה הנשית במוסיקה החסידית: חלק אחרון - פרלה חריטן
pixabay



המהפכה במוזיקה החסידית - פרויקט סוכות תשע"ח ב'בחדרי חרדים': את הכתבה הבאה, במסגרת פרויקט המוזיקה הנשית החרדית ב'לובי נשי', אפתח בגילוי נאות בולט. את המפיקה הצעירה שפרצה בשנתיים האחרונות, פרלה חריטן, אני מכירה מאז היותה כבת 11 – אז נישאתי לאחיה הבכור. אציין כי את הכתבה ערכנו באופן המקצועי ביותר, על מנת לדבר על תופעה, בה היא כיום מונחת היטב מתוקף תפקידה.

חריטן, בת 25 מבני ברק, עברה את המסלול הכי בסיסי של תלמידה חסידית מן המניין. "מגיל קטן אהבתי כל דבר שקשור לאירועים ובמה", היא מספרת. "הייתי בכל חוג אפשרי – שקשור לריקוד, הצגה, כל תחומי הבמה". אלא שהסקרנית הקטנה לא הסתפקה בריקודים יפהפיים על הבמה. "משום מה, לא משנה באיזה חוג הייתי, תמיד עניין אותי יותר מהכל – להבין מה הולך דווקא מאחורי הקלעים. מה שהתרחש על הבמה היה טוב וכיף, אבל עניין אותי הרבה יותר מה שמאחורה".

מאז היותה כבת 15, החלה לקבל קריאות לאימון בנות בתחום המחול. "ראו אותי רוקדת במסגרות שונות ופרטיות שהופעתי בהן, ופשוט קראו לי לאמן במסיבות סיום בבתי ספר. ככה לאט לאט התחלתי להיכנס לתחום, ובהמשך עברתי גם להפיק את המסיבות, לא רק לאמן אותן. למעשה שילבתי בימוי והפקה".

היא לקחה קורסים מקצועיים בבתי ספר שונים לעיצובים, להפקות, כולל לימודים באוניברסיטה הפתוחה וצברה עוד כלים ליצירתיות והמקצועיות שהביאה איתה מהבית, מה שנקרא.

בשנים האחרונות עשתה חריטן הצעירה את דרכה אל עולם הפקת האירועים. "רציתי בכל מאודי להביא לנשים חרדיות את הטופ שבטופ בכל הנוגע לתרבות חרדית. בפועל זה אומר שלאירוע שאפיק, אני אביא רק את הטובות שבטובות השחקניות, נגניות, רקדניות, זמרות וכן על זו הדרך. כמובן שנשארת לי עבודה של חיבור בין כל האמנים המוכשרים למופע השלם, וכן הפקה שלמה של בחירת אולם, תאורה, הגברה, יחסי ציבור ועוד.

על אירועי נשים חרדיות: "לא צריך להשקיע הרבה – מה שיתנו להן, טוב להן"

מאז שנכנסה לתחום הפקת האירועים, נתקלה חריטן בתופעות שגרמו לה להבין, עד כמה המודעות חשובה. "הדבר הנורא ביותר בעיניי, הוא לשבת עם לקוח שרוצה ממני הפקת אירוע, יושבים, מדברים, אני נותנת הצעת מחיר ואז הוא אומר לי: 'אין צורך באירוע כל כך יקר, זה נשים חרדיות. מה שתתני להן יהיה טוב'. מיותר לציין שאני לא אתן יד לעוולה החמורה הזו. לצערי הרב נתקלתי בכמה וכמה לקוחות, ודווקא אלו מהמגזר החרדי, מצאו מקום לזלזל, ואני קוראת ואומרת, לא! נשים חרדיות מבינות ורוצות איכות. הציבור החרדי לא טיפש, הנשים לא טפשות, והן יודעות בדיוק מה הן רוצות.

יש טופ! המשכן לאמנויות הבמה – זה מה שחרדיות רוצות

ואכן, לחריטן יש סטנדרטים גבוהים במיוחד. אחרי הופעות בבני ברק, ברמת גן, בטבריה, חיפה, נהריה, ים המלח, היכל התרבות בנתניה, היכל התרבות בפתח תקווה ועוד, היא הגיעה למשכן לאמנויות הבמה, לאירוע מטורף מול קהל של 900 נשים חרדיות. האירוע נערך בשיתוף מתנ"ס מעלה ובגיבוי המשרד לפיתוח הפריפריה והגליל. "זה מה שנשים רוצות"! מדגישה חריטן ומרימה את קולה להבהרת דבריה. "הן רוצות את האיכות הזו, את האירוע במקום יוקרתי, מכובד, את המקצועיות, את השחקניות והזמרות הכי טובות, ושהמופע שהן הגיעו לצפות בו יהיה אכן ברמה הכי גבוהה".

מחתרת דוסית למהדרין: "יש המון נשים במוזיקה – פשוט לא מכירים אותן"

לדבריה, תחום המוזיקה החרדית הנשית, מאז ומעולם היה עמוס ומלא תוכן, ויש בו המון נשים. "בדגש על המון", היא מבהירה. "אלא שפשוט לא יודעים שהן קיימות", היא מסבירה. "אנחנו אוהבות לצחוק שמדובר פה במחתרת ממש. עשרות נשים שאני מכירה מתעסקות כבר שנים במוזיקה לגווניה. נכון, התעשייה הזו במגזרים החרדים השמרניים יותר, מתבטאת בעיקר בהקלטות לבתי ספר, סמינרים, קייטנות ועוד, אבל יש אירועים כאלו לאורך כל השנה. אם זו מסיבת סידור, או תוכנית לימים נוראים, אם אלו מסיבות של סוף כיתה ח', סמינרים, המנונים שונים ועוד. "אחת הזמרות שמופיעה אצלי באירועים, עובדת בתחום כבר שנים וזו הפרנסה העיקרית שלה ממש", מדגישה חריטן.

את הזמרות שהיא גילתה, והעלתה על במה, מצאה אי שם באולפנים המחתרתיים האלו בבני ברק, אלו שלא יודעים על קיומם, אך הם מוציאים מדי יום תוצרים לכל הארץ. "את מגיעה לאולפנים ושומעת שם קולות מדהימים, מגלה מקצועיות, עדינות, אהבה למקצוע. זה מדהים. וכן, אני מקפידה לקחת לאירועים שלי נשים מכל גווני הקשת החרדית הארד קור, בדגש על הארד קור, לכן ברור שאצלי על הבמה עומדות זמרות ליטאיות לצד זמרות עם כובע על הפאה, או סרט, הכי חסידיות ששייך.

אז לא מכירים אותן, נכון. כי הן לעולם לא יתראיינו, ולא תראו אותן בפייסבוק, בוודאי שלא
ביוטיוב וכד'. האופציה היחידה לראות אותן היא אם את אישה – באירועים של נשים. הן זמרות מקצועיות לכל דבר, רק שזה יתבטא במקומות מאוד ספציפיים", מסבירה חריטן.

מהו בכל זאת השינוי שחל במוזיקה בשנה האחרונה?

"אני יכולה לומר שיש הרבה יותר אומץ, הרבה יותר דמיון ומעוף ובעיקר נשים חזקות שלא רואות בעיניים", היא אומרת. "פעם היו שניים שלושה שמות חזקים וידועים בשוק, וזה מה שהיה. היום זה פשוט קורה בשגרה. עוד מפיקה, עוד אחת... לצערי זה לא בהכרח מעיד על איכות, אך זה מעיד על ניסיון, על רצון ועל תעוזה.

קשה מאוד להחזיק את עצמך ללא תקציבים והכרה, את חייבת ליצור כל הזמן יש מאין, והרבה מאוד, כדי להפוך להיות גדולה. לזמרות החב"דניקיות יש סוג של פריווילגיה להופיע בבתי חב"ד שונים בארץ ובעולם, אבל אירועים אחרים – מי הם, מה הם, מי יוזם והיכן הם? בדרך כלל מדובר בהפקות פרטיות".

עניין נוסף עליו מדברת חריטן, הוא סיוע מצד ארגונים וועדים שונים שמסייעים כיום לנשים חרדיות בניסיון להשגת תקציבים שונים עבור התרבות. "לא שזה כל כך קל, אבל זה קיים. וברגע שיש מודעות ודרישה, יש גם מי שיקום ויעשה, כי כפי שאמרתי, כישרון בשוק ממש לא חסר. יש יותר נשים פורצות דרך והן מאפשרות לכאלו שלא חשבו שאפשר, או כאלו שחששו. זה מבורך ויפה.
חריטן עצמה מקפידה ללכת לכל אירוע שהיא פנויה באותו תאריך. "ברור, אני חייבת לראות מה מגישים לקהל, איך הקהל מגיב, מה הם אומרים, יש רמה – או אין? יש איכות? מה צריך להוסיף, מה צריך לשנות כדי להביא את הטוב ביותר, וכן, גם כדי לתמוך.

אחד הדברים שמרגשים את פרלה ולדעתה זה סוג ההצלחה של הנשים האנונימיות בתעשייה, זהו סוד שיתוף הפעולה והפרגון. "לפחות במקום שאני נמצאת, יש פרגון נדיר, שיתוף פעולה יוצא דופן. לפני ההופעה הראשונה שלי קיבלתי המון סיוע, ידע, אינפורמציה הכרחית. מעולם לא נתקלתי במישהי שאמרה שהיא לא מוכרת סודות מהתחום. וגם אני נוהגת כך כיום כשפונות אלי נשים שרוצות ליצור. זה נותן כח, זו הדדיות, זה סוד ההצלחה שיביא איתו עוד הרבה בשורות בתחום".

בתמונות: פרלה חריטן בהופעה במשכן לאמנויות הבמה





מוזיקה פרלה חריטן תרבות נשית מהפכה נשית מוסיקה נשית חרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד