י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

לראשונה: הח"כים חושפים את הצד המוזיקלי בחייהם העמוסים

הביצוע שגורם ליו"ר ועדת הכספים לדמוע • השירים שהשר העמוס שומע ברכב • העיתוי בו נותן סגן השר קולו בשירה • הכשרון של מנחם לייזר על פסנתר ואהבה לבטהובן • החברות המפתיעה של אייכלר עם המאסטרו והז'יצים הסודיים של יעקב אשר • פרוייקט חג מיוחד ב'בחדרי חרדים' • פרק ראשון

לראשונה: הח"כים חושפים את הצד המוזיקלי בחייהם העמוסים



לרגל חג הסוכות, יצאנו למסע פוליטי קצת שונה. לא עוד תככים ומאבקים ולא עוד ראיונות עמוסי כותרות אקטואליות. לראשונה, צללנו אל תוככי נפשם של הפוליטיקאים, אל הקשר הפנימי שלהם עם עולם המוזיקה. מי מהם מנגן על כלי נגינה, מי אוהב חזנות, ומתי – אם בכלל – הם נוהגים להאזין למוזיקה.

אם חשבתם שאתם מכירים את 'שלוחי דרבנן', כדאי שתשוטו מעט עם המילים, אתם תופתעו לגלות טפח או יותר מעולמם החבוי של נבחרי הציבור, ממפלגות ש"ס ו'יהדות התורה'. לפניכם הפרק הראשון - הצד המוזיקלי של הח"כים האשכנזיים.

השר יעקב ליצמן:

צילום: פלאש 90צילום: צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90


שר הבריאות יעקב ליצמן לא נוהג לחשוף פרטים מחייו הפרטיים, אך למרות זאת 'בחדרי חרדים' גילה את אהבתו למוסיקה חסידית אותנטית ואפילו לחזנות. למרות העובדה שהוא ממעט בשמיעת מוזיקה, בעיקר בשל העובדה כי זמנו מוגבל וסדר יומו צפוף ועמוס לעייפה – השר הגוראי נוהג להאזין למוזיקה בעיקר בנסיעה ברכב.

כפי הצפוי, הפלייליסט של שר הבריאות מורכב בעיקר מקטעי מוזיקה הקשורים לחסידות גור, והוא מחבב במיוחד את השירים המושמעים בחצר הקודש גור, החדשים והוותיקים.

כאמור, הוא גם מחבב מאוד את הרפרטואר החזני ולא רק את יצירתיו של המלחין הגוראי ר' יעקב תלמוד ז"ל.

בדקנו, האם השר ליצמן השתתף בחייו באירוע מוזיקלי כלשהו, התשובה שלילית. ניסנו גם לדעת אלו שירים הוא אוהב במיוחד אך נאמר לנו כי "ישנם מספר שירים שהשר ליצמן אוהב במיוחד אך הוא שומר את פרטיהם לעצמו". אנחנו מכבדים את בקשתו.


סגן שר החינוך מאיר פרוש:



סגן השר פרוש מחובר היטב לעולם המוזיקה הקרוב לעולם התשובה. הוא נוהג בעיקר להתענג על ניגונים ישנים ובפרט על ניגוני ויז'ניץ קצביים. את קולו הוא משמיע בשירה בעיקר סביב השולחן הערוך בשבתות ובחגי ישראל. בפועל, הוא מאזין למוזיקה בעיקר בימי חול המועד וכי אין לו עבר מוסיקאלי מפואר כנגן על כלי כלשהו.

בדקנו, האם הוא נוהג להשתתף באירועים מוזיקאליים, והתשובה לא איחרה לבוא, מקורביו מסרו את הניסוח הבא: "סגן השר השתתף במספר אירועי 'טיש ליל שישי', שהתקיימו בעיר אלעד, בהשתתפות מוטי שטיינמץ אמן הרגש החסידי". כותב השורות נכח באירוע שכזה בסמוך לסגן השר, ואכן היה נראה על פניו כי מוזיקה יהודית שורשית מצליחה לרגש אותו במיוחד.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' חושף סגן השר פרוש אנקדוטה היסטורית מימי בחרותו: "שלמדתי בישיבת סלובודקה, לפני כחמישים שנה, הייתי הולך כל שבת לטיש של חסידות ויז'ניץ. ומאז, לאחר שהתחתנתי, אני שר בכל שבת את 'כל מקדש' ואת 'מנוחה ושמחה' של ויז'ניץ". סגן השר נאות לכבד את גולשי "בחדרי חרדים" בעוד אמירה, אמנם קצרה, אבל רבת ערך: "ניגונים מסובכים ומפולפלים שקלטתי משתמרים אצלי הרבה".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני:

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90צילום: צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


את קולו של יו"ר ועדת הכספים – אזרחי ישראל מכירים היטב, בעיקר כשהוא נישא מעל דוכן הכנסת ובדיוני ועדת הכספים אותם הוא מנהל ביד רמה. לגפני יש קול טנור לירי עמוק שמצליח לחדור עמוק באוזני הסובבים אותו.

אולם, לא רק בכנסת, גם בבית הכנסת. גפני משמש שנים רבות כ'בעל תפילה' בימים הנוראים. בעבר הוא עבר לפני התיבה בקהילה החרדית באופקים שבדרום, שם הוא התגורר, אולם בשנים האחרונות הוא משמש כחזן בימים הנוראים ב'בית הלל' בבני ברק, מקום משכנו הרוחני ביומיום.

למרות קשיחותו החיצונית, גפני מחובר מאד למוסיקת רגש ולניגוני חזנות ושמחה. מעת לעת ברכבו ניתן למצוא תקליטורים עמוסי יצירותיהם של גדולי חזנים וניגוני רגש ישנים וחדשים.

אם אתם, גולשי 'בחדרי חרדים' תעברו במקרה מתחת לביתו של גפני, בעיקר בחודש אלול, בוודאי שלא תפספסו את היצירה המרגשת 'אוחילה לאל' הידועה של הלל פלאי, יו"ר ועדת הכספים מחבב אותה במיוחד.

יצירה נוספת שמצליחה לפלח הישר אל נשמתו של גפני, היא 'מידת הרחמים' של בן משפחתו הזמר מאיר גפני, ח"כ גפני מתרפק עליה בחודש אלול ואף מזיל בעקבותיה דמעה.

בימי הפגרה, כשהח"כים מפליגים למדינות הים, גפני אשר ידוע כאחד שלא יוצא לחו"ל - מצפין לצפת הקדושה, שם ניתן לצפות בו כשהוא ספון באחד מבתי הכנסת העתיקים, בעת שמתנגנים בו ניגוני שלמה קרליבך.

גם אם זה לא ניכר בחייו הציבוריים, גפני הוא אדם רגשן, והעדות הגדולה ביותר לכך היא טעמו המוזיקלי האישי: שירי תפילה, רגש וערגה.

ח"כ מנחם אליעזר מוזס:



אין ספק שגם ח"כ מוזס אוהב מאוד מוזיקה, אבל תתפלאו, לא רק מוזיקה חסידית אלא גם קלאסית זו של בטהובן ומוצרט. ל"בחדרי חרדים" נודע, כי עד לפני כארבעים שנים, נהג מוזס לנגן בפסנתר, אך הניגון גדע עת החל את פעילותו העסקנית. מוזס עצמו מספר בנוסטלגיות, איך נהג להרדים את ילדיו הקטנים תוך כדי נגינה על הפסנתר.

מלבד החיבור למוזיקה קלאסית, שלה הוא מאזין בעזרת קלטות ישנות שנשמרו בביתו, מוזס אוהב מוסיקה חסידית - גם ניגוני דבקות וגם ניגונים עליזים, הוא מאזין רבות לניגון 'קה ריבון עולם' של חסידות ויז'ניץ, ולטענתו היצירה הזו היא ההמנון של ויז'ניץ, לדבריו, "הניגון המרגש הפך להיות הניגון בו מלווים חתן לחופתו".

יו"ר סיעת 'יהדות התורה' אוהב אף הוא חזנות והוא מתחבר בעיקר ליצירותיהם של מטאורי החזנות: יוסל'ה רוזנבלט, זבולון קוורטין ושמואל מלבסקי.

בעת נסיעתו ברכב הוא מאזין בעיקר למוזיקה חסידית, "יש לי דיסקים עתיקי יומין, ניגוני בעלזא, ניגוני גור ומוד'זיץ".

'בחדרי חרדים' בדק, האם הוא השתתף בעברו באירוע מוזיקאלי כלשהו, והתשובה הייתה חיובית, מוזס השתתף מספר פעמים באירועים של חסידות מודז'יץ בהשתתפות החזן והזמר בן ציון שנקר.


חבר הכנסת יעקב אשר:

צילום: הדס פרוש, פלאש 90צילום: צילום: הדס פרוש, פלאש 90
צילום: הדס פרוש, פלאש 90


חבר הכנסת יעקב אשר ידוע כחובב מוזיקה. בעת לימודיו בישיבה הוא היה נחשב מ'המבינים' במוזיקה וביצירות חזנות. המוזיקה האהובה על ח"כ אשר הינה מוזיקה חסידית אותנטית ופרקי חזנות, בעיקר כאלו המלווים ע"י תזמורת פילהרמונית וכלי נגינה רבים.

כיום, בשל עיסוקיו בצרכי ציבור, המוזיקה לא מוצאת מקום בלו"ז הצפוף של ח"כ אשר, גם ניסיונותיו להתענג על שיר טוב במהלך הנסיעה ברכב - לא עולים יפה, בגלל פעילות יתר של הפלאפון, והמוזיקה נשארת הרחק מאחור והיא ממתינה לשירת הלווים כשייבנה בית המקדש.

עם זאת, יודעי דבר במוזיקה חושפים ל'בחדרי חרדים' כי ניתן "לתפוס" את ח"כ אשר בזיצים סגורים יחד עם ידידו הוותיק המלחין הרב משה מרדכי (מונה) רוזנבלום. לא כולם יודעים אך בין השניים שוררת חברות עמוקה וותיקה, עד כי המשתתפים בזיצים המסוגרים מספרים שהידידות הדדית בין הח"כ למוזיקאי - מקבלת ביטוי בחלק משיריו של מונה, שם ניתן אף לראות לא פעם את ח"כ אשר ברגעי התעלות - נוטל את שרביט המנצח וכקומפוזיטור ותיק מוביל את מגוון קולות המקהלה וכלי הנגינה בשירה ובניגון המתבצע ע"י רב האומן מונה רוזנבלום ובניו, בהן יצירות ותיקות של מונה מהעבר שאותם ח"כ אשר מכיר על בוריין.

יצוין, כי בחוג המצומצם הזה המתקיים כבר למעלה מעשרים שנה משתתף גם הרב שלמה רוטשילד מנכ"ל ביה"ח 'מעייני הישועה' שאף הוא חבר קרוב לר' מונה רוזנבלום.

ח"כ ישראל אייכלר:

צילום: אנשיל בעקצילום: צילום: אנשיל בעק
צילום: אנשיל בעק


גם חבר הכנסת ישראל אייכלר הבעלזאי מגדיר את עצמו כמי שאוהב מוזיקה, והוא מאזין בעיקר לניגוני בעלזא וויזניץ. הקשר היומיומי שלו למוזיקה חסידית מקבל ביטוי בעת נסיעתו ברכב ואף בביתו הוא נוהג להאזין ולהתמוגג מקטעי שירה.

באירועים מוזיקאלים הוא לא השתתף בחייו, אך בעיניו הוא רואה את הטישים בלילות שבת בחצר הקודש בעלזא ככאלו שיש בהם נופך מוזיקאלי, "השולחנות הטהורים בבעלזא הם האירועים המוסיקאלים היפים ביותר בציבור החרדי", הוא נוהג לומר.

בנוסף למוזיקה החסידים השורשית, אייכלר אוהב להאזין גם לחזנות והוא ידיד אישי של מנצח בית הכנסת הגדול בירושלים אלי יפה, עוד מתקופת עבודתם המשותפת ברדיו 'קול חי'.


ח"כ אורי מקלב:

צילום: מרים אלסטר, פלאש 90צילום: צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


ח"כ מקלב משמש מזה עשור כשליח ציבור בבית הכנסת צא"י בשכונת רמות בירושלים. המתפללים מספרים שעשרות אנשים מגיעים במיוחד מחוץ לעיר כדי לשמוע את התפילה המיוחדת בנוסח פונוביז' מקולו של מקלב.

מקורביו מספרים ל'בחדרי חרדים' כי "המנגינה היחידה שמקלב מאזין לה - היא מנגינת ההמתנה, הרינגטון, כאשר הוא חוזר אישית למאות הפניות הזורמות אליו מידי יום".

למרות זאת, בגלל היותו שליח ציבור, עוזריו הכינו לו תקליט עמוס בקטעי התפילה מקולם של מיטב החזנים בדורות הקודמים, להם הוא מאזין בדרכים, בין טלפון לטלפון. היצירות נשלפו מתוך אוסף נדיר הנמצא ברשותו של אחד מעוזריו המסורים.

לפני כחצי שנה הפתיע שדר הרדיו מנחם טוקר את ח"כ מקלב בעיצומו של כינוס מיוחד במליאת הכנסת ושוחח עמו בשידור חי. טוקר סיפר על אנקדוטה מעניינת שחושפת את הכבוד הגדול אותו רוחשים גדולי הזמר היהודי, מרדכי בן דוד ואברהם פריד, לח"כ מקלב בעקבות הסיוע שהעניק בעבר והעזרה בהנחת מטוס שעליו היו גדולי המוזיקאים. הפרטים המלאים אצל מקלב וטוקר.


סוכות פרויקט חג יהדות התורה מוזיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד