ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

אנגליה: מדוע נוהרים החרדים לצפון הרחוק

גייטסהד הפכה למקום בו הקהילה החרדית גדלה בצורה המהירה ביותר ברחבי בריטניה. למה זה קורה?

צילום: אמנדה הודסטון
צילום: אמנדה הודסטון



האתר היהודי הבריטי Jewish news מביא כתבת פרופיל על הקהילה החרדית בגייטסהד שבניוקאסל, ומגלה מדוע הקהילה החרדית שם הוכפלה מאז 2008.

"זה שעת צהריים, ובזמן שהם מחכים לכריכים שלהם במעדנייה כשרה, חמישה גברים חרדים צעירים מנהלים דיון תוסס ביידיש על מנהגים יהודיים", כך מתארת הכתבת את חיי היהודים בגייטסהד.

מראה כזה עשוי להיראות בירושלים או בניו יורק, או אפילו באנטוורפן או בלונדון. אבל זה לא מראה שגרתי בגייטסהד, עיר בצפון אנגליה, אזור שהקהילות היהודיות הגדולות שלו הצטמקו באופן דרסטי בעשורים האחרונים.

עם זאת, גייטסהד הפכה למקום בו הקהילה החרדית גדלה בצורה המהירה ביותר ברחבי בריטניה.

קהילה של 8,000 תושבים חרדים קוראת עכשיו לגייטסהד "הבית". מדוע גדלה הקהילה היהודית בגייטסהד מאז 2008?

הדעות שונות. התושבים המקומיים מציינים כמה סיבות, ממחירי הדיור הנמוכים יחסית, ויוזמות רב המקום הגאון רבי שרגא פייבל זימערמאן ובמיוחד את מחויבותו לחינוך בנות הסמינר המפורסם, לצד אחת הישיבות המפורסמות והגדולות באירופה.

תהא אשר תהא הסיבה, התושבים מסכימים כי הקהילה היהודית של גייטסהד השיגה הצלחה מדהימה בסביבה בלתי סבירה.

בעיני ג'ונתן ארקוש, נשיא מועצת יהודי בריטניה, גייטסהד הפכה להיות "המקבילה החרדית לאוקספורד עם מוסד חינוך יוקרתי של ישיבת גייטסהד, לצד סמינר לבנות שהוקם לפני 88 שנים שבו לומדות 300 נערות בגילאי 15 עד 23.

שמה של הישיבה הטובה של גייטסהד "פתחה את הדלת" לעוד לפחות חמש ישיבות נוספות, שנחשבות בעיני רבים באנגליה למצוינות, מה שהביא למקום גרעין גדול של רבנים שעברו לגור בגייטסהד לצמיתות.

גם נושא השידוכים מהווה נדבך חשוב. ספר תלמידים אמרו לאתר- JTA כי מי שלומד בישיבת גייטסהד משפר לא רק את הידע שלו בגמרא אלא גם את סיכוייו למצוא שידוך איכותי: "הלימוד כאן בהחלט ישפיע עם מי אנחנו מתחתנים", אומר ישי רוז, בן 20 מלונדון. "בחורה חרדית שרוצה מישהו שלומד טוב תחפש אותו כאן בגייטסהד התורנית".

עם זאת, לגייטסהד הייתה קהילה יהודית קטנה בהרבה לפני פחות מעשור, כאשר היתה חנות קטנה למאפים, ומכולת קטנה, ו"פעילות רוחנית קטנה מחוץ לבית הכנסת הראשי שלה", ולכן לא היו סיבות לזוגות צעירים חרדים או בוגרי ישיבות לגור בגייטסהד.

הזוגות הצעירים התחילו להגיע לגייטסהד זמן קצר לאחר הגעתו של הרב הראשי הנוכחי שלה, הרב שרגא פייבל זימערמאן יליד ניו ג'רזי ארה"ב.

"לפני הרב, הדברים לא השתנו", אומר שמעון גוטנטג, מנהל בכיר בישיבה, והוסיף כי השינוי שהביא הרב שיפר את איכות החיים של היהודים בצורה עצומה.

אחד השינויים של הרב צימרמן היתה לאפשר פתיחת מסעדה כשרה ראשונה במקום, הרבנים הקודמים התנגדו לפתיחת חנות כזו, כדי למנוע עירבוב בין בנים לבנות, אבל הרב זימערמאן אישר זאת בתנאי שישרתו גברים ונשים בשעות נפרדות.

באופן נחרץ ביותר, הרב הוביל השקעה מסיבית בחינוך לילדים קטנים בעזרת תורמים מחוץ לקהילת גייטסהד הענייה יחסית, והפך את העיר לאופציה אטרקטיבית עבור משפחות גדולות. הוא גם יזם ייעוץ לזוגות ושירותי רווחה אחרים המותאמים במיוחד למגזר החרדי, תחת הנהגתו, נציגי הקהילה החלו להיות בקשר הדוק יותר עם פקידי העירייה והרשויות המטפלות בכל צרכי הקהילה.

עבור רבים מהחרדים המעבר לגייטסהד הוא כלכלי, כאשר השגת דיור הופך לבלתי נסבל בלונדון, ויהודים חרדים רבים מסתכלים צפונה על פתרונות דיור, בשנים האחרונות, חלקם עברו למנצ'סטר, העיר היחידה באנגליה, שהקהילה היהודית החרדית שלה גדלה

אבל עכשיו, "אפילו המחירים במנצ'סטר עולים", מה שמוביל רבים מהחרדים לשקול את גייטסהד, אומר מר גוטנטג, אב ל -11 ילדים שמשפחתו הייתה בין הראשונים שהתיישבו בעיר.

גייטסהד הוא גם אחד המקומות הבודדים בבריטניה עם קהילה יהודית גדולה, שבה האנטישמיות אינה דאגה גדולה. לישיבת גייטסהד אין שומרים או אפילו גדר היקפית.

"אנחנו מודעים למצב היום מבחינה בטיחותית, אבל תודה לקל לא היו לנו בעיות רציניות וזה לא בעיה גדולה שמשפיעה עלינו", אומר הרב גרשון מילר, ר"מ בכיר בישיבה.

השילוב של כל הגורמים הללו, כולל הקירבה לנמל התעופה הבינלאומי בניוקאסל, חשובה למשפחות חרדיות עם מספר גדול של קרובי משפחה בישראל וארה"ב שהפכו את גייטסהד מקהילה ישנה וקטנה "למגנט" למשפחות חרדיות.
גייטסהד חרדים אנגליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד