י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

חוק הבר: החוק של מקלב שיתיר תרומה להשתלת איברים

ח"כ מקלב מקדם יוזמת חקיקה חדשה אשר עשויה לשנות את צורת השתלת האיברים בישראל • הצעת חוק מבקשת לבטל חלק מהחוק האוסר על תרומה לעמותות הפועלות להשתלת איברים, ולאפשר לנתרמי ונתרמות כליה לתרום לעמותה שמצאה בעברם את הכליה

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90



ח"כ אורי מקלב מקדם בימים אלו יוזמת חקיקה חדשה אשר עשויה לשנות את צורת השתלת האיברים בישראל, הצעת חוק מבקשת לבטל חלק מהחוק האוסר על תרומה לעמותות הפועלות להשתלת איברים, ולאפשר לנתרמי ונתרמות כליה לתרום לעמותה שמצאה בעברם את הכליה. על פי הצעת החוק הדבר יהיה אפשרי בתנאים הבאים: בדיקה שהתרומה לא עולה על 36 אלף שקלים, ייעוד הכסף לפרסום כדי למצוא עוד תורמים ובתנאי שמי שתרם את הכליה לא יקבל את הכסף כך שלא יוגדר כסחר באיברים.

על פי הפרסום ב'חדשות 10' שר הבריאות יעקב ליצמן נוטה לתמוך בהצעה בכפוף לעמדת גורמי המקצוע ויכנס ישיבה בנושא אחרי החג עם גורמים במשרדי הבריאות והמשפטים כדי לבדוק האם יש כאן הלבנת סחר באיברים. החוק, יש לציין, לא יהיה רטרואקטיבי ולא יחול על מקרים בעבר.

יצויין כי כיום אחוז תורמי אברים להשתלה מאדם חי (בעיקר כליות) שביקשו לתרום תרומה אנונימית דרך מרכז ההשתלות נמוך ביותר, וזאת מחוסר מוטיבציה ורצון של התורמים לתרום כליה לאדם אנונימי שהם אינם יודעים מיהו. לעומת זאת התברר כי כאשר לנתרם הכליה יש שם ופנים והתורם יודע לאיזה אדם הוא תורם את הכליה, קיימת מוטיבציה גדולה יותר לתרום את הכליה, שכן במקרים רבים התורם משתכנע לתרום כליה, כאשר הוא נחשף לחולה ולסיפור העומד מאחוריו. לדוגמה ישנם אנשים שיתרגשו לשמוע סיפור של ילד הזקוק להשתלה או חולה שקרוב אליהם מבחינת רקע חברתי, גיל וכדומה.

הדרך היעילה ביותר להעביר את הרקע, המצב הרפואי ונתונים נוספים של החולים בפני המועמדים לתרום, היא באמצעות עמותות שיפרסמו בקרב הציבור את הצורך בתרומת אברים, ויוכלו לתווך בין התורם לחולה. כאשר בדרך כלל לחולה או לבני משפחתו את הידע והניסיון להגיד לתורמים פוטנציאלים ולהביא בפניהם את סיפורו של הנזקק להשתלה.
אורי מקלב חוק הבר השתלת איברים תרומה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד