כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מפעל נגב קרמיקה בירוחם ייסגר - 130 עובדיו יפוטרו

מנכ"ל קבוצת נגב, אורי גלבוע, אומר כי המפעל מפסיד 2 מיליון שקל בחודש, והאשים במכתב לעובדים בין היתר את תוכנית "מחיר למשתכן": "הקבלנים מחפשים לקנות אריחי פורצלן במחיר זול מעלות הייצור במפעל". ההסתדרות: "נבקש צו מניעה"

מאבטחים בכניסה למפעל נגב קרמיקה. (עמוד הפייסבוק של Hanni Briga)
מאבטחים בכניסה למפעל נגב קרמיקה. (עמוד הפייסבוק של Hanni Briga)



עובדי נגב קרמיקה שבירוחם הופתעו לגלות הבוקר שההנהלה שכרה מאבטחים שלא מאפשרים להם להיכנס למפעל. בהמשך שמעו העובדים - כ-130 במספר - את הבשורה המרה: המפעל ייסגר, והם יפוטרו.

הבעלים של המפעל היא קרן ויולה. החברה לא תיסגר, אולם תתמקד ביבוא בלבד. זאת, לטענתה, לאחר שההסתדרות והעובדים דחו את תכנית ההבראה שגיבשה. במכתב ששלח מנכ"ל קבוצת נגב אורי גלבוע לעובדים הוא כותב בין היתר: "למפעל אין זכות קיום. אבדה תקוותנו והנהלת החברה קיבלה החלטה קשה לסגור את המפעל".

גלבוע הוסיף בין היתר: "עולם הקרמיקה משתנה לרעת החברה. עלות היבוא נמצאת בירידה מתמשכת (אנחנו מייצרים בעלות ייצור של 40 שקל למ"ר, ועלות יבוא מקביל היא 26 שקל למ"ר). במקביל, שר האוצר משה כחלון הפעיל את תוכנית 'מחיר למשתכן' שמשמעותה בניית אלפי דירות זולות, והקבלנים מחפשים לקנות אריחי פורצלן במחיר זול מעלות הייצור במפעל".

עוד מפרט גלבוע את הצעדים שנעשו כדי להציל את המפעל (בין היתר "הקטנת עלויות, שיפור תהליכי ייצור, גיוס תמיכה מגופי ממשל והגדלת ביקושים"). הוא כותב גם כי "המפעל מפסיד בכל חודש 2 מיליון שקל (לעומת עלות היבוא)", וכי "משרד רואי החשבו זיו האפט BDO בשיתוף קו פרויקט יעוץ הנדסי עזר לנו בניתוח כלכלי וקבע כי אין תקומה למפעל.

"על אף חוות דעת זו", ממשיך גלבוע, "דרשנו מהם להכין תכנית התייעלות עמוקה שתאפשר לנו הפסד חודשי קטן ולא הפסדי ענק. הצגנו בפני הוועד וההסתדרות את התוכנית. לצערנו הם לא הבינו את עוצמת הבעיה והדחיפות. לא היתה כל כוונה מצדם לנהל משא ומתן מהיר בלוח זמנים צפוף ולא קיבלנו הצעה אחת לשינוי ולו הקטן ביותר. במקום זאת קיבלנו רשימת דרישות שונות ומשיכת זמן שמשמעותה עבורנו אבדן זמן קריטי שבמהלכו המפעל גורם הפסדי עתק מידי יום", הוסיף.

על רקע זה, לדבריו, "ללא מחויבות של העובדים ביישום התכנית, ללא נכונות לשינוי דרמטי בעלויות השכר, בתרבות האירגונית ובמחויבות האישית של כל עובד, אין למפעל זה זכות קיום".



מאבטחים בכניסה למפעל נגב קרמיקה. (עמוד הפייסבוק של Hanni Briga)צילום: מאבטחים בכניסה למפעל נגב קרמיקה. (עמוד הפייסבוק של Hanni Briga)
מאבטחים בכניסה למפעל נגב קרמיקה. (עמוד הפייסבוק של Hanni Briga)


דובר ההסתדרות מסר בתגובה: "אנו דוחים מכל וכל את התנהלותה הבריונית של ההנהלה ואת טענותיה. לפני החג התקיימו מספר פגישות של משא ומתן, שהיה אמור להימשך מיד עם תום החג. ההסתדרות תפנה בשעות הקרובות לבית הדין לעבודה בבקשה להוצאת צו מניעה".

נגב מעסיקה כיום כ-700 עובדים ומפעילה 10 סניפים הפזורים ברחבי הארץ. נכון להיום, 85% ממכירות החברה הן של מוצרי יבוא. החברה נרכשה באפריל השנה על ידי קבוצת משקיעים לפי שווי של כ-320 מיליון שקל, וזאת לאחר שהחברה סבלה מהפסדים של כ-500 מיליון שקל בשנים האחרונות. ההפסדים נבעו בעיקר מעלויות הייצור וההפעלה של המפעל בירוחם.

באחרונה, הגיעה הנהלת נגב להבנה כי מתכונת הפעילות המיטבית לצמצום ההפסדים והחזרת החברה לרווחיות היא סגירת המפעל ומעבר לביסוס פעילות נגב על יבוא אריחים מחו"ל. נודע כי במסגרת תערוכת האריחים הגדולה בעולם CERSAIE BOLOGNA שבאיטליה הצליחה נגב להשיג חוזי ייצוג בלעדיים עם ספקים מובילים.

מנגב נמסר: "ההחלטה על סגירת המפעל התקבלה בלב כבד, לאחר עבודה יסודית ומאומצת לקידום תוכנית הבראה והתייעלות מקיפה, שלצערנו נדחתה במלואה על ידי נציגי ועד העובדים. מבחינתנו העובדים הם לב ליבו של כל עסק, וללא הרתמות מלאה שלהם, אין כדאיות בהפעלת המפעל. היקף הפעילות של המפעל מהווה 15% בלבד מפעילות נגב, ולכן לא תהיה פגיעה בפעילות קבוצת נגב או באספקת הזמנות קיימות ועתידיות".
נגב קרמיקה סגירת מפעל ירוחם פשיטת רגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד