י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

המהפכה הנשית במוסיקה החסידית: חלק ג' - יפוש ברכהן

היא מופיעה ברחבי העולם, מלחינה, מנגנת והכי אוהבת לשיר ולרגש על הבמות. מה דעתה על המהפכה שמתרחשת בתעשייה הנשית החרדית, והיכן היו כולן עד היום? יפוש ברכהן משתפת ועונה

המהפכה הנשית במוסיקה החסידית: חלק ג' - יפוש ברכהן
pixabay



המהפכה במוזיקה החסידית - פרויקט סוכות תשע"ח ב'בחדרי חרדים':אין הרבה נערות בכיתה ח' שמתחילות קריירה מוזיקלית, שהופכת להיות תחום התמחותן ואף פרנסתן כנשים בוגרות.

אחת הנשים החרדיות שעשו זאת בגדול היא יפה ברכהן, הידועה בכינויה יפוש. ברכהן, אוטוטו בת 33, אם לחמישה ילדים בגילאי 3.5-14.5, מתגוררת בכפר חב"ד ו"עוסקת בכל מה שקשור לתעשיית המוזיקה".

לפרנסתה מחזיקה יפוש באולפן ביתי, שם מקליטה אנשים על פי דרישותיהם. כמו כן היא מבצעת בעצמה הקלטות להמנוני קייטנות, בתי ספר בכל הארץ, קריינויות לסרטים, מוזיקה לסרטים, עריכה ועוד. בנוסף, היא מנגנת בהופעות שלה.





כאמור, מאז היותה בכיתה ח', לא הפסיקה ברכהן לשיר על במות. כחברה לכיתה של הסטנדאפיסטית מיכל לויטין, יצאו יחד להופעות בבתי חב"ד בכל רחבי הארץ, דרכה גם הכירה את המפיקה טלי אברהמי.

להפקות של טלי יפוש מלחינה שירים, בחלקם אף שרה בעצמה. "יש הרבה שירים שנשים מכירות והן לא יודעות שאני מאחוריהם, לדוגמא: קולות, כאן בונים, חצי-חצי, אמא בחופשה, בלי לחץ, שלום עליכם, נעבור גם את זה, מאושרת, וכן שירי הסרטים: מלאכיות, הגדר, עלה קטן בומביי– ועוד".
את הופעותיה הרבות בעולם זוקפת יפוש לעובדת היותה חב"דניקית. "זכיתי להוולד בחב"ד מכל הבחינות".

הופעתי בבתי חב"ד בניו יורק, קנדה, גרמניה, רוסיה, הונגריה, אוקראינה ועוד.
כל אירוע דורש התאמה בתוכן ורשימת השירים ואני מתאימה את עצמי לכל אירוע בנפרד".
בימים אלו היא מעלה מופע סטנדאפ עם הניה שוחט, אותו היא מלווה בשירה. "זה מופע שיש בו שילוב של שירים בשיח שנון ומצחיק".

המופע חדשני מסוגו במגזר ויתקיים בבית אל, הרצליה ואף ב'גולה', כפי שניתן לראות בפרק הקודם בו ראיינו את ציפי קולטניוק –(שאגב אי"ה תעלה בקרוב גם היא עם מופע משותף לה וליפוש) - היתה החלוצה בכך, נפתחה הדרך לטובות נוספות.

מלבד המופע היא עובדת גם על אלבום מקורי משלה, נוסף לאלבום הקאברים שלה שכבר ראה אור.
במסגרת פרויקט המוזיקה הנשית חרדית של 'לובי נשי', שאלנו את יפוש על מגמת השינוי או אפילו הפריצה בתחום. לדבריה, היא רואה הרבה נשים במוזיקה. "הייתי בכנס שבו השתתפו יותר ממאה נשים בעלות אולפן הקלטות. נשים חרדיות מהמגזרים הכי שמרניים. הן מקליטות מופעים שלמים ומעבדות פלייבקים, זה היה מרגש לראות. נוטים לחשוב שזו עבודה של גברים אבל הביקוש להקלטות ע"י אשה הוא עצום ואין סיבה שאשה לא תשתמש בכישרון שלה".

לדעתה של ברכהן, הפתיחות והשינויים בתחום הטכנולוגיה הובילו להתפשטות התופעה. "פתאום יש איפה לשתף, יש רשת חברית, יש תוכנות שיתוף. אפילו כאלו שלא משתפות שום דבר מפני צניעות וכו', מוצאות דרכים שלא היו פעם כדי להתפרסם ולהתפרנס.

היא נזכרת בחיוך: "לא פעם אחרי הופעה ממתינה לי אישה או נערה לצד הבמה ובהתרגשות שואלת אם היא יכולה להצטרף גם להופעות או בעבודה באולפן, מגיעות נשים או בנות ששרות מדהים והן לא יודעות מה לעשות עם זה.





היום, בשונה מהעבר, יש להן הרבה יותר אפשרויות. "כנראה פתאום מבינים שזה מותר, נשים מרשות לעצמן ואוזרות ביטחון, ולא חלילה דברים שאסור – אלא הכל על טהרת הצניעות, שירת נשים, פשוט עלתה המודעות. אני חושבת שמרוב שלא היה לנשים להיכן לצאת, יש עכשיו אינפלציה. יש העצמת נשים בכמויות. לגברים, לדעתי חסר.

בשנים האחרונות היא משתפת בהופעות חלק מילדיה וזוכה לתגובות נלהבות. "הקהל אוהב את השילוב הטבעי הזה. אנחנו עושים חזרות בדרך למקלחות, בשולחן שבת, או באמצע הכנת שיעורי בית ורואים את החיבור על הבמה.

לסיום, חשוב לה לומר: "אני מודה לה' בכל יום ,בכל רגע על המתנה שהוא נתן לי. אני מקבלת המון אהבה מהקהל וזה נותן הרבה כח ושמחה בחיים. גם כשיש הופעות פחות מוצלחות אני משתדלת להזכיר לעצמי שעשיתי את המקסימום ובפעם הבאה בעז"ה יהיה מעולה.
מוזיקה חרדית יפוש ברכהן מהפכה נשית מהפכה מוזיקלית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד