י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

החוויות שלי עם 'גוגל פלוס' • טור אונליין

עם סבלנות של חברה שיש לה את כל הזמן כדי להשתלט על העולם - מפציעה גוגל+ • היא מלמדת את כולנו - איך באמת נראית רשת חברתית • שמוליק דרילמן, הציץ ונפגע

החוויות שלי עם 'גוגל פלוס' • טור אונליין



מי שחשב שגוגל תוותר על זירת הרשתות החברתיות ותשאיר אותה לפייסבוק, טוויטר ולינקדין, גילה השבוע כי חברת מליון השרתים נמצאת כאן בשביל להישאר, ושוב קיבלנו אמירה ברורה מקליפורניה "האינטרנט הוא של גוגל".

לגוגל כנראה אין בעיה עם נסיונות כושלים, כל עוד במבחן התוצאה העתיד נמצא אצלה, וגם בזירת הרשתות החברתיות, היא חוזרת רעננה לנסיון נוסף, ובנחישות של ארגון שלא מכיר דרך אחרת - היא שוב מהמרת על הקופה - ובכל הכוח העצום שלה.

לפני שנתחיל חשוב לדעת כי גוגל+ לא מתחילה כאן, וכמו כל שירות מבית גוגל, זו תוצאה של עשרות שינויים קטנים ומתמשכים שיוצרים יחדיו את הסביבה המושלמת למוצר החדש.

מי שעוקב אחרי גוגל, יכול לזהות את תבנית השינויים שנועדו להכשיר את הקרקע כבר החל משנת2007 בהשקת פרופילי גוגל, כאשר באחת יצרה גוגל מאות מליוני חשבונות אישיים, המכילים מידע אישי והעדפות אישיות, עבור בנסיונות בגוגל באזז, ובגוגל wave, שהפיק באמצעות חוכמת ההמונים את הלקחים והמסקנות אודות מה חשוב למשתמשים, ועל מה הם מעדיפים לוותר.



בניגוד למה שנראה במבט ראשון, השלמת הכתובות האוטומטית בג'ימייל, היא לא סתם השלמה אוטומטית בסגנון האאוטלוק, אלא מערכת מורכבת של התאמות.

אם לא אחת תהיתם מאיפה גוגל התאים לנו את המשתמש שאליו רצינו לשלוח, הכירו את מערכת איתור החברים של גוגל+.

כפתור ה+1 שפתאום מצאנו ליד כל תוצאות החיפוש ובכל אתרי גוגל, מאפשר להפוך את הרשת לרלוונטית יותר מתמיד, עם מיליארדי משתמשים, גוגל לא תתחיל מקירות ריקים חסרי פעילות, בשילוב עם מערכת התאמת החברים של גוגל, כבר עכשיו מצאתי את הפיד, סליחה הזרם, מלא בתוכן שהותאם עבורי באדיבות גוגל.



גם העיצוב השתנה

גם השינוי העיצובי החל בהדרגה. הוא נפתח כאשר משתמשי שירותי גוגל גילו לפתע ב-2007, סרגל עליון המכיל מספר קישורים פשוטים בלבד.

בסבלנות של חברה שיש לה את כל הזמן כדי להשתלט על העולם, בוצעו בשנה האחרונה סדרת שינויים נוספים ואיטיים: לפתע הסרגל קיבל רקע הדרגתי עדין, ובהדרגה הוספו לו סרגלים נפתחים, בתחילה רק בלחיצה על "עוד" ובהמשך גם הוסף אזור הגדרות בצד השמאלי (בעברית).

עכשיו בוצע השינוי המהותי הסופי: במקביל להשקת גוגל+, הסרגל העליון קיבל רקע שחור בולט היוצר התחדשות מיתוגית, ומזהה את כלל השירותים שהתרגלנו אליהם בגוגל, עם הרשת החברתית החדשה, והופך למעשה את כל גוגל, לגוגל+.

כך זו לא רק הרשת החברתית הגדולה בעולם, עם מאות מליוני משתמשים רשומים, אלא גם הרשת הרחבה ביותר עם מאות שירותי אינטרנט פופלאריים, בינהם גוגל מסמכים, פיקסה, ג'ימייל, וכן הלאה.

מה שמו לנו בפנים?

כמפיקת הלקחים הגדולה בהיסטוריה - גוגל+ מגיעה בוגרת ובשלה, גוגל חוזרים למה שייחד אותם תמיד: הפשטות והקלילות.

לא קשה לדמיין את ישיבת הסיכום של צוות הפיתוח במתחם הגוגלפלקס בקליפורניה:

"-אז עשינו פיד ראשי קליל של עדכונים מהחברים, כמו שבפייסבוק עשו כבר ב-2006? נקרא לו זרם ויהיה בסדר".

"-צריך צא'ט בצד? רגע, לא שמנו אחד כזה איפשהו, הא כן, ניקח אותו מהג'ימייל" (סתם, למעשה הוא מציג יכולות חדשות ומורכבות בהרבה).

"-בעצם זה לא מספיק בשביל לשים את כולם מאחורה, תוסיפו גם שיחות וידאו קבוצתיות, שם מגניב כמו זולה (כל כך אייטיז) ואנחנו במשחק עוד לפני השקת רשת המשחקים החדשים שתלמד את פרימוייל לקח, מה, כבר קנינו אותם, מתי הספקתם?".

"שמנו לב שאף אחד לא ממש מצליח להשתמש בקבוצות, אז בואו נשים את זה בפרונט ונקרא לזה מעגלים, זה יכול להצליח, נקרא לזה כבר מעגלים וזה חשיבה חדשנית על מהות הרשת".

"מה עם כל המידע שיש לנו, לא בזבוז? נקרא לזה ניצוצות, ונספק תוצאות לפי נושאים, אחרי הכל צריך להתפרנס מהמנוע חיפוש הזה"...

"שמות משתמשים זה דבר מורכב, הכוח שלנו זה המיילים, אז בתיוג ובכל הפעילות נאפשר פשוט לבחור את המייל, מילא אנחנו כבר יודעים את השם שלו, הטלפון, מספר הנעלים וכל מה שמעניין אותנו, אז כבר נעשה את החיבורים הרלוונטים".

"ליתר בטחון נושיב צוות שישעתק את כל מה שקיים ברשתות הקיימות, בעצם כבר יש לנו יחידת מחקר שלמה שעושה את זה ופזורה בכל העולם, אולי נבקש מהצוות בחיפה שיעשו את זה".

"ועכשיו נעשה את מה שאנחנו הכי טובים בו, ונעטוף את הכל בעטיפה אחידה, ונציג שירות שעובד מהר וטוב יותר מכולם".

"מקסימום אם זה לא ילך, נעשה את זה שוב עוד כמה שנים".

כרגע אמנם פייסבוק ניכסו לעצמם את הלייק, אבל לגוגל יש את הפלוס, מה יותר קליל?

אמנם הכתובת של כל משתמש עדיין מורכבת ממזהה מספרי, אך כבר עכשיו השם בראש הדף מופיע אצלי כשמואל+, דמיינו את זה עם מותגים עיסקיים, ותראו את הכוח המיתוגי, כאשר כל שם הופך להפנייה אל הרשת החדשה באמצעות סימן + פשוט, חסר כל יחודיות עיצובית או מיתוגית.

ומה בעתיד?

במהירות שבה הוטמעה מערכת המיקומים, כנראה שאם הנסיון הנוכחי יצליח נוכל לראות איך היישומים השונים של גוגל מוטמעים ומשולבים בזה אחר זה במהירות, החל בקופונים החדשים, ולא אופתע כשה-SCRIBE החביב ישלים לנו רעיונות לכתיבה אוטומטית של סטטוסים, ומילים חילופיות כשנתקע בכתיבה.

בנוסף כאשר יוטמע התרגום האוטומטי הקיים כבר בפורומים ובשירותי גוגל השונים, יעלם גם מחסום השפה, ופייסבוק עלולה למצוא את עצמה בעמדת נחיתות משמעותית, וככל הנראה הצוקרבגיה כבר מכינה את ההפתעות לסיבוב הבא.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד