י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הצעת חוק: במקום תורמים - הכנסת תממן ח"כים שמתמודדים בפריימריז

ח"כ דודי אמסלם מקדם הצעה שתפחית את תקרת ההוצאות של ח"כים המתמודדים בפריימריז ותאסור על גיוס תרומות • עלות ההצעה להערכתו: 30 מיליון שקל בכל מערכת בחירות • אמסלם: "החוק הקיים המאפשר גיוס תרומות לפריימריז הוא השחיתות הכי גדולה במדינה"

דרעי, מוזס, ליצמן ואייכלר. צילום: פלאש 90
דרעי, מוזס, ליצמן ואייכלר. צילום: פלאש 90



תקרת ההוצאות של חברי כנסת ומתמודדים בפריימריז במפלגתם תופחת בכשליש לעומת המצב כיום. הכסף לכיסוי הוצאות הפריימריז לח"כים יגיע מהכנסת, וזאת בניגוד למצב כיום שבו הח"כים מסתמכים על גיוס תרומות — כך מציע יו"ר ועדת הפנים בכנסת, ח"כ דודי אמסלם (הליכוד), בהצעת חוק שתידון מחר בוועדתו.

הצעת החוק אושרה בסוף יולי בקריאה טרומית במליאת הכנסת. באחרונה נפגש אמסלם עם חשב הכנסת, חיים אבידור, והחליט להכניס בה שינויים — כשהמרכזי בהם הוא הפחתה של שליש בתקרת ההוצאות בפריימריז. על פי ההצעה, התקרה, שנקבעת לפי מספר המתפקדים של הגוף הבוחר, תתעדכן בהתאם בכל מערכת בחירות. על פי הערכתו של אמסלם, עלות החוק לקופת הכנסת תהיה כ–30 מיליון שקל בכל מערכת בחירות. בכוונתו של אמסלם להעביר את החוק בקריאה שנייה ושלישית עד סוף 2017.

עוד מוצע כי ח"כ שמתמודד בפריימריז הפנימיים של מפלגתו יקבל את המימון מהכנסת. אם הוא לא ייבחר לכנסת הבאה — יצטרך הח"כ להחזיר את הכסף. ח"כ שמתמודד בפריימריז מפלגתיים על מקום ברשימה לכנסת יציג את הקבלות על הוצאותיו לחשב הכנסת ויקבל את המימון בהתאם — בדומה לאופן הניהול של תקציב סעיף "קשר עם הציבור", שעומד לרשות הח"כים.

במקרה של אדם שאינו ח"כ ומתמודד בפריימריז — אדם זה יקבל הלוואה מהבנק לאחר שיציג ערבות בנקאית. בהצעה הוסבר כי המדינה תגבש הסכם עם אחד הבנקים לצורך מתן הלוואות למתמודדים שאינם ח"כים — אך אלה יהיו חייבים בהצגה של ערבות בנקאית.

הוצאות פחותות יותר

דודי אמסלם. צילום: פלאש 90צילום: דודי אמסלם. צילום: פלאש 90
דודי אמסלם. צילום: פלאש 90


על פי הצעת אמסלם, לאחר חקיקת החוק תופחת תקרת ההוצאות למתמודדים באופן הבא: למתמודד בפריימריז בליכוד תופחת תקרת ההוצאות מ–450 אלף שקל בבחירות האחרונות ל–300 אלף שקל (בהתאם למספר המתפקדים); למתמודד במפלגת העבודה, מ–300 אלף שקל ל–200 אלף שקל; במפלגת הבית היהודי — מ–300 אלף שקל ל–200 אלף שקל; ותקרת ההוצאות לכל ח"כ במרצ תפחת מ–20 אלף שקל לכ–13 אלף שקל. גם חד"ש ובל"ד מקיימות בחירות על הרכב הרשימה, אף שהגופים הבוחרים שלהן קטנים יחסית. הח"כים של מפלגות אלה יקבלו מימון בהתאם.


כדי להעביר את הצעת החוק, נאלץ אמסלם להסכים לתת מענק למפלגות שאינן מקיימות פריימריז, כמו יש עתיד, כולנו, ישראל ביתנו, ש"ס, יהדות התורה, תקומה, רע"מ ותע"ל. הכנסת תעניק למפלגות האלה 50 אלף שקל בעבור כל אחד מחברי הכנסת שלהן בקדנציה היוצאת. כך למשל, יש עתיד, שלה 11 חברי כנסת, תקבל 550 אלף שקל; כולנו (10 מנדטים) תקבל 500 אלף שקל; וש"ס (7 מנדטים) תקבל 350 אלף שקל.

אמסלם אמר ל–TheMarker אתמול כי הכוונה היא "לנתק את חברי הכנסת והמתמודדים מהתורמים". הוא הוסיף: "לשרים ולח"כים אין בעיה לגייס תרומות, אך החוק הקיים, שמאפשר למתמודדים בפריימריז לגייס תרומות, הוא השחיתות הכי גדולה שקיימת במדינה. מי שמשקיע בח"כים מכמה מפלגות הוא סוג של מהמר שמצפה לקבל מאוחר יותר תמורה לתרומה. ומי שתורם 10,000 שקל אינו מצפה לקבל בתמורה הטבה של 50–100 מיליון שקל?"

אמסלם אף רמז בדבריו על הפרשות שבהן מעורב ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "היום מדברים על כך שנבחרי ציבור אינם צריכים לקבל סיגרים, כי אולי בתמורה הם יעזרו לנותן הסיגרים — אך אם נבחר ציבור מקבל צ'ק כתרומה, האם התורם אינו מצפה, מן הסתם, שהח"כ יעזור לו?"

אמסלם מתכוון להחיל את החוק, בתחילה, רק על מתמודדים בפריימריז המפלגתיים, אך לאחר חקיקתו הוא יבחן אם להחילו גם על ההתמודדויות על ראשות המפלגות.
דוד אמסלם מתמודדים פריימריז הצעת חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד