ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

מי מנסה לסתום את הפה בפייסבוק לעיתונאים ופעילים חברתיים

מספר עמודי פייסבוק של עיתונאים ופעילים חברתיים מוכרים חווים תקלה יוצאת דופן: אפליקציית פייסבוק קורסת לכל משתמש שמנסה להכנס לעמוד הפרופיל שלהם באמצעות מכשירי אנדרואיד • תומר אביטל: "אנשים אמרו לי שהפכתי לרעיל דיגיטלית"

מי מנסה לסתום את הפה בפייסבוק לעיתונאים ופעילים חברתיים
פייסבוק צילום: pixabay



החל מהבוקר (ב'), מספר עמודי פייסבוק של עיתונאים ופעילים חברתיים מוכרים כמו אלדד יניב, תומר אביטל, חנה קים, ברק כהן, ניר גונטז' ועוד חווים תקלה יוצאת דופן: אפליקציית פייסבוק קורסת לכל משתמש שמנסה להכנס לעמוד הפרופיל שלהם באמצעות מכשירי אנדרואיד. התקלה נמשכת עד לרגעים אלו, כאשר בעלי אייפון או גולשים שמגיעים דרך מחשב שולחני יכולים לגשת ללא בעיה לאותם פרופילים.

לפייסבוק יש, על פי הנתונים האחרונים, כ-2 מיליארד משתמשים חודשיים ותקלה בה לא ניתן להכנס לעמודים ספציפיים היא לא שכיחה. אמנם ישנן תקלות רבות באפליקציה - אולם במקרה הנוכחי נראה כי מדובר במשתמשים ספציפיים ולא כלל המשתמשים שלא ניתן להכנס לפרופיל האישי שלהם.

לדבריו של אלדד יניב, מדובר במתקפת סייבר מאוד ממוקדת שמזכירה פרשה אחרת שמסעירה את העולם בימים אלו: ההתערבות של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במערכת הבחירות בארה"ב. "זאת מתקפה מאוד ספציפית בדרך מאוד ספציפית. דיברתי עם כמה מומחים מ-8200 וזוהי מתקפה אפשרית שעולה הרבה כסף, והיא מסובכת ומישהו עומד מאחורי זה. אני מטפל בזה מהבוקר גם מול פייסבוק וגם בעזרת מומחים ואנחנו ננסה לאתר ולחשוף מי עשה את זה.

"זה ברור שזה יימשך - גם אם זה ייגמר היום זה יחזור. אנחנו רואים מה קורה בעולם ומבינים מה פוטין עשה בארה"ב ואנחנו מבינים שזה יקרה בישראל במערכת הבחירות הבאה בהיקף רחב. זה לא קשור לפייסבוק - אין לזה כל קשר לחברת פייסבוק".

יניב מוסיף כי את האחריות על המתרחש הוא תולה באדם אחד - ראש הממשלה בנימין נתניהו: "בישראל יש בעל בית אחד לסייבר וקוראים לו נתניהו, אני בטוח שהוא לא יחקור את זה. אנחנו נחקור בדיוק איך זה נגרם ומי גרם לזה. לא מצפים שנתניהו יורה לחקור את זה. אני מזהיר את נתניהו שאם הוא מדמיין שבבחירות הבזק שהוא מארגן לעצמו - כדי להשיג שרשרת חסינות, עצירת חקירות - שיקרה פה מה שקרה עם פוטין ואמריקה הוא טועה. יהיה גיוס המונים של מיטב המוחות והבחירות שיהיו לא ייגנבו, לא במתקפות סייבר. לנו לא קוראים הילרי קלינטון".

עיתונאי הארץ ניר גונטז' אף ערך בדיקה ותיעד אותה בווידאו בפרופיל האישי שלו וכתב: "ערכתי בדיקה מהטלפון הפרטי שלי, שעליו גרסה מעודכנת מאוד של האפליקציה. התוצאה: אין לי שום בעיה להכנס לשום פרופיל, מלבד אלו ששמם צויין כחסום. זו יכולה להיות רק תקלה, אבל זו תקלה מאוד מיוחדת".

תומר אביטל אמר בתגובה: "קיבלתי מלא הודעות וואטסאפ למה אתה מקריס לי את הפייסבוק ואז הודעות שאמרו תסתכל על הפרופיל של אלדד יניב. הבנתי שרק מהמחשב אפשר לראות ולא מהאפליקציה וניסיתי להכנס וראיתי שזה באמת מה שקורה. זה לא רק הפייסבוק, פרצו גם לחשבון הג'ימייל שלי. שבוע שעבר כבר ניסו לפרוץ לכל תיבות הדואר שפתחתי בחיי והיום גיליתי בבוקר שאני מקריס להם את הפייסבוק. אנשים אמרו לי שהפכתי לרעיל דיגיטלית".

הפרשה עוררה הדים ברשת ולאחר שהחלו לעלות השערות על ידי הגולשים כי מדובר בניסיון סיכול פוליטי, החלו משתמשים רבים לדווח כי התקלה מתרחשת גם בעמודי פרופיל נוספים. גולשים דיווחו כי הם חווים את התקלה בה אפליקצית פייסבוק באנדרואיד קורסת - גם בניסיון לצפות בעמוד אישי של אנשים שלא מתאימים לפרופיל של עיתונאים ופעילים חברתיים.
פייסבוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד