י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

רשות המסים חוקרת: מי הדליף את המסמכים הסודיים של קוקה קולה

החקירה נפתחה לאחר שמסמך פנימי של הרשות קבע שלחברה הסכם ביקבוק עם קוקה קולה העולמית - שמקבלת כנראה גם 17% תמלוגים מהמכירות

קוקה קולה. צילום: pixabay
קוקה קולה. צילום: pixabay צילום: pixabay



רשות המסים פתחה בחקירה מתואמת עם אגף חקירות בנציבות שירות המדינה לגבי המסמך הפנימי, שעל פי הערכות, דלף מהרשות בימים האחרונים. במסמך מפורטות ההתקשרויות בין קוקה קולה העולמית לחברה המרכזית ליצור משקאות קלים (קוקה קולה ישראל).

מקור ברשות ציין כי הם מתייחסים בחומרה להדלפה, כיוון שהיא פוגעת ביכולת הרשות לקבל מסמכים מנישומים. החקירה נפתחה, ככל הידוע, גם על רקע דרישות חקירה מקוקה קולה ישראל.

המסמך מפרט את ההסדרים בין קוקה קולה ישראל לקוקה קולה העולמית. לפיו, בין החברות קיים הסכם ביקבוק שנחתם כבר לפני כ-25 שנה. ההסכם קובע שהחברה הישראלית תרכוש מהחברה הבינלאומית או מספק מוסמך על ידה את התמציות הסודיות של המשקה, ומהן תייצר את המשקה. עוד קובע ההסכם פיקוח של החברה האמריקאית על תהליך היצור והשיווק, כדי להבטיח אחידות של המוצרים ברחבי העולם.

בקוקה קולה ישראל אמרו לרשות המסים כי זה הסדר התשלום היחיד של החברה הישראלית עם האמריקאית, אולם מסמך שהגיע לרשות המסים העלה את ההערכה לפיה החברה משלמת תמלוגים בשיעור של 17% ממכירותיה, בנוסף לתשלום בגין התמציות. על כך דורשת רשות המסים התחשבנות של ניכוי מס במקור מול החברה האמריקאית בשיעור של 15%.

התשובה שקיבלה על כך מקוקה קולה ישראל היתה כי כל יצרני המשקאות במיתוג בינלאומי נקראים "בוטלרים" ויש להם הסכם ביקבוק דומה עם החברה הבינלאומית. ישראל היא יבואנית של מותגים בינלאומיים. כמו שלא יעלה על הדעת שרשות המסים תקבע שמחיר שמשלם יבואן יגואר על הרכב כולל עמלה חבויה או תמלוג של 10%, כך לא יעלה על הדעת שתקבע שחלק מהתשלום של קוקה קולה ישראל כולל תמלוגים. על פי החברה, זה מנוגד לכללי המסחר הבינ"ל, לפיהם ברגע שקונים מוצר אי אפשר לפצל אותו לרכיב נוסף.

במוקד הפרשה מחלוקת בין רשות המסים לקוקה קולה ישראל על חבות מס של כ-150 מיליון שקל. ברשות טוענים כי החוב נובע מתמלוגים שהוסוו בתוך מחיר רכישת תמציות משקה מהחברה העולמית, או מחברה אירית שהוסמכה למכור את התמציות. בחברה טוענים שהתשלומים הינם עבור המוצר שנרכש בלבד (התמציות) ואינם כוללים תמלוגים.
קוקה קולה הדלפת מסמכים רשות המסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד